Auteur Topic: draagkracht van Alu-balken  (gelezen 11724 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

stafmarklin

  • Gast
draagkracht van Alu-balken
« Gepost op: 16 juni 2011, 20:10:40 »
Modelspoorvrienden,
Ik ben van plan om mijn tafel (rastervorm 4m x 1,60m) te plaatsen op 3 aluminiumbalken van 4meter. (de lengte van mijn treinruimte). Op de uiteinden, tegen de muur,  wil ik wieltjes plaatsen zodanig dat de ganse boel voorwaarts of achterwaarts kan rijden, later misschien elektrisch gestuurd. (Kwestie van bereikbaarheid - tegen de achterste muur een vrije ruimte gelaten van 50cm)
Nu weet ik niet welke druk een alu-balk aankan. Ik moet de balken nog bestellen en dacht aan 120mm x 20mm en alu van 2mm dik en uiteraard 4m lang.
Heeft iemand ervaring met aluminium? Zouden dergelijke balken een treinbaan kunnen dragen?
Groet
Staf

Piet

  • Gast
Re:draagkracht van Alu-balken
« Reactie #1 Gepost op: 16 juni 2011, 20:36:27 »
Hallo Staf,
ik vermoed dat je leverancier je kan vertellen wat de specificaties van het materiaal zijn.
Ook zijn er verschillende soorten Aluminium, dat is terug te vinden op het specificatieblad dat de maker altijd zal publiceren.

grt P.

stafmarklin

  • Gast
Re:draagkracht van Alu-balken
« Reactie #2 Gepost op: 16 juni 2011, 21:10:33 »
Hoi Piet,

Bedankt voor je reactie. Heb het gevraagd maar men kon mij daar niet op antwoorden. Ik weet wel dat het de volgende eigenschappen heeft: AlMgSi 0,5 F22/6060. Voor mij dus Chinees. Ik denk dat dit een legering is van Alu - Magnesium en Silicium. Maar wat de draagkracht is???? Moet bij mij toch 4m overbruggen.
Mvg
Staf

Riny

  • Gast
Re:draagkracht van Alu-balken
« Reactie #3 Gepost op: 16 juni 2011, 21:17:07 »
Beste Staf,

Wanneer de aluminium balken geplaatst worden zodat de hoogte 120 mm bedraagt kan dit nogal wat hebben (dragen) maar 4 meter is wel erg lang.
Mogelijk dat je een tekening hebt van het te maken frame (onderbouw) voor de modelbaan?
Want de constructie op zich is ook een bepalende factor van het dragend vermogen.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:draagkracht van Alu-balken
« Reactie #4 Gepost op: 16 juni 2011, 21:35:11 »
Hallo Staf,

Als je wilt weten of die aluminium balken je baan kunnen dragen moet je toch minstens het gewicht weten dat erop komt.
Nu lijkt het mij dat al. balken van kokerprofiel met een hoogte van 120 mm een redelijk gewicht kunnen dragen.
Maar als je het precies wil weten moet je wel bij benadering het gewicht per balk weten om de weerstandsmomenten te kunnen berekenen.
Een constructeur kan dit zo voor je uitrekenen en aan de hand van tabellen de draagkracht kunnen vertellen het profiel kunnen bepalen.

Met groet, Roel  ;)


Let op: tekst is aangepast!
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re:draagkracht van Alu-balken
« Reactie #5 Gepost op: 16 juni 2011, 21:57:18 »
beste Staf,
Het lijkt mij geen goede constructie, volgens jouw beschrijving vindt ik geen enkel verband in het ontwerp.
Want overbruging van viermeter is nogal wat!
Het is niet alleen het gewicht van spoor ed maar denk ook eens dat het jouw gewicht moet kunnen dragen (uitleg hierover is nodig lijkt mij).
Kan je een schets maken zodat kunnen zien wat het idee is, dan kunnen we je hopelijk van dienst zijn.
Ben

stafmarklin

  • Gast
Re:draagkracht van Alu-balken
« Reactie #6 Gepost op: 16 juni 2011, 23:01:19 »
Vrienden,
Bedankt voor de reacties. Morgenavond een plannetje maken en op het topic plaatsen. Nu eerst een beetje slapen en dan gaan werken.
Groet
Staf

stafmarklin

  • Gast
Re:draagkracht van Alu-balken
« Reactie #7 Gepost op: 17 juni 2011, 20:29:17 »
Hallo vrienden,
hier dan een schets zoals ik het zie.
Een raster (zwarrt) komt boven op de Alu balken (Rood). Op het uiteinde tegen de muren, komen wieltjes zodat ik het raster naar boven kan geleiden. Bedoeling is dat ik onder de treinbaan geen obstakels heb.

Groet
Staf

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:draagkracht van Alu-balken
« Reactie #8 Gepost op: 17 juni 2011, 21:04:14 »
Ik heb geen werktuigbouwkunde gestudeert maar mijn gevoel zegt dat dit problemen gaat geven.
Ik zou zeker een drager in het midden zetten, ook met wieltjes.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:draagkracht van Alu-balken
« Reactie #9 Gepost op: 17 juni 2011, 22:23:38 »
Het antwoord ligt in het antwoord op de vraag hoe zwaar de "rode" profielen moeten zijn, een HTS-er civiele techniek zou je er antwoord op moeten kunnen geven.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

bob

  • Gast
Re:draagkracht van Alu-balken
« Reactie #10 Gepost op: 18 juni 2011, 02:13:37 »
Ik heb geen werktuigbouwkunde gestudeert maar mijn gevoel zegt dat dit problemen gaat geven.
Ik zou zeker een drager in het midden zetten, ook met wieltjes.


Misschien heb je hier iets aan?  :o



Maar zonder gekheid ik denk net als Tom vroeg of laat gaat zo'n lengte doorbuigen.
Ik zat hieraan te denken rond ?10,- per stuk en makkelijk weg te pakken.


Riny

  • Gast
Re:draagkracht van Alu-balken
« Reactie #11 Gepost op: 18 juni 2011, 08:50:30 »
De aangegeven schragen zijn kostbaar, bij ons zijn +/- ? 4,00 p/stuk.

Maar goed terug naar de aluminiumbalken.
Ik ben van mening dat de gehele opbouw (op de aluminium balken) t.z.t. te zwaar gaat worden en problemen gaat geven zoals ook door andere aan wordt gegeven.

Indien mogelijk zou ik kiezen voor een modulebaan te maken in deze situatie, mits de ruimte dit toelaat.
Deze is ook uit te voeren met wielen dus verplaatsbaar.

stafmarklin

  • Gast
Re:draagkracht van Alu-balken
« Reactie #12 Gepost op: 18 juni 2011, 12:44:44 »
Bob,

Bedankt voor de formule. Die steek ik in mijn archief. Komt zeker nog eens van pas.

Allen,

Volgens de meningen, denk ik dat het inderdaad beter is om in modules te werken. Zal zeker veel goedkoper zijn. Ik heb een prijs laten maken voor de 3 Alu balken en daar had ik al een digi-loc voor. (250?)
Dus het idee van de Alu-balken gaat de ijskast in.

Bedankt aan allen. 

bob

  • Gast
Re:draagkracht van Alu-balken
« Reactie #13 Gepost op: 18 juni 2011, 14:20:02 »
bij ons zijn +/- ? 4,00 p/stuk.

Ja, dat snap ik in Zeeland : zuunig h?  :P

Riny

  • Gast
Re:draagkracht van Alu-balken
« Reactie #14 Gepost op: 18 juni 2011, 14:59:29 »
bij ons zijn +/- ? 4,00 p/stuk.
Ja, dat snap ik in Zeeland : zuunig h?  :P

Dat is dan ook het enige ook.
Gelukkig dat ik geen Zeeuw ben op het financi?le vlak. (ook geen geboren Zeeuw)

Riny

  • Gast
Re:draagkracht van Alu-balken
« Reactie #15 Gepost op: 18 juni 2011, 15:03:24 »
Beste Staf,

Mijn laatste grote baan bestond ook uit modules, op wielen, en dat werkte goed.
Moet je eens ergens bij zijn, koppelbouten los en een module er tussenuit.
Bijkomend voordeel, als men nog eens zou verhuizen kan alles, zonder te slopen mee.
Scheelt weer kosten in de wederopbouw op een nieuwe locatie.

Oeps,  :o  beginnen ze straks weer over "zuunig".  :'( :D :D