Auteur Topic: Verlichting inbouwen in ROCO wagonset 74187  (gelezen 1342 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hansw

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 85
Verlichting inbouwen in ROCO wagonset 74187
« Gepost op: 27 november 2021, 14:02:43 »
Ik zou graag mettertijd in deze rijtuigen verlichting in willen bouwen . Nu wil ik niet voor een dubbeltje op de 1e rang zitten maar de Roco 40361 verlichting is prijzig ( Totaal 76 euro )
Is er geen goedkopere mogelijkheid ; ik lees wel eens dat Lego bouwers verlichting van Ali kopen om in huizen te plaatsen
Mvg Hans

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Verlichting inbouwen in ROCO wagonset 74187
« Reactie #1 Gepost op: 27 november 2021, 16:04:16 »
Hoi Hans,

ik gebruik warm-witte LED strips van de Action. Dan heb je nog wel wat extra elektronica nodig: een gelijkrichter (brugcel), een weerstandje en een elco. De ledstrip met 30 leds kost een paar euro en de rest van de elektronische componenten is centen en dubbeltjes werk. Zo ben je voor minder dan een euro per wagon klaar.
Een dingetje is nog wel de stroomafnemers, maar ook die maak je makkelijk met stripjes messing of, nog beter, fosforbrons. Dat koop je in de hobbywinkel, ook weer voor 5 of 10 euro, en dan heb je genoeg voor een heeeele lange trein...

Hier komt wel enig knutsel- en soldeerwerk bij kijken.

Zie bijvoorbeeld hier voor de verlichting en een Roco Silberling.

Als je het ziet zitten, zijn nog wel verdere aanwijzingen te geven....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Verlichting inbouwen in ROCO wagonset 74187
« Reactie #2 Gepost op: 27 november 2021, 20:43:14 »
Hoi Hans,
Ik gebruik ook gewoon de ledstrips van Action net als Rob. Als je een beetje door de draadjes op het forum heen gaat kom je verschillende draadjes tegen waar verlichting inbouwen uitgelegd wordt. Zowel fabrieks verlichting als eigen geklungel voor een paar centen (en dan kijk ik even naar mijzelf) bv.  https://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=1580.0  ;D.
Succes ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/