Auteur Topic: Draaischijf  (gelezen 5942 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bram

  • Gast
Draaischijf
« Gepost op: 15 juni 2011, 22:35:49 »
Hallo allemaal,

Ik zou graag willen weten hoeveel terugmelders er op een draaischijf (M?rklin 7286) moeten komen. De gekleurde rails op de foto zijn allemaal terugmelders.



Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Re:Draaischijf
« Reactie #1 Gepost op: 15 juni 2011, 23:31:09 »
Hoi Bram,
Met 1 rmk kun je volstaan, maar met 2 maak je je het jezelf wel makkelijker om de loks in het midden van de schijf te laten stoppen dus met 3(zie scr.shot)
is het met een profiel appeltje eitje.
Denk er wel om dat je een scheiding moet aanbrengen op de aansluitrails die aan de ds vastzitten anders maak je door het lipje wat aan de schijf vastzit
kontakt met de rmk buiten de schijf. Je kunt om dat te bereiken het lipje wat verbuigen.
Let wel een rmk op de ds is alleen voor automatisch rijden nodig, bij handmatig spelen is het niet nodig.
Als ik jou was zou ik eerst de boel met de marklin decoder laten werken en dan pas e.v.t de boel ombouwen met rmks
Kijk anders eens uitvoerig op het D. wdp forum

Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

Bram

  • Gast
Re:Draaischijf
« Reactie #2 Gepost op: 16 juni 2011, 10:14:53 »
Hoi Kees,

Bedankt voor je antwoord, wil de draaischijf ook wel eerst gaan uittesten maar wou eerst even weten hoeveel rmk's er nou op een draaischijf moeten.
Dus op de stukjes aansluitrail (7287) komen geen rmk's ???

Verder wou ik voor de 3 sporen naar de draaischijf overgangsrail 24922 gebruiken en voor de andere 6 sporen K-rails gebruiken, dit kan toch ???

Wat ik verder nog wil vragen is, wat voor stootblokken gebruik je in loodsen, de stootblokken van M* zijn nogal groot om in locloodsen te gebruiken. In de locloods van de draaischijf komen de K-rail stootblokken en die zijn dacht ik niet zo groot, maar in andere loodsen op de baan ligt c-rail en daarvan zijn de stootblokken wel groot.

Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Re:Draaischijf
« Reactie #3 Gepost op: 16 juni 2011, 18:40:53 »
Hallo Bram,

op de aansluitstukjes(7287) komen wel rmk's(zie rmk. nrs. in scr. sh.) (Ik heb het wat verkeerd omschreven denk ik)
Ik heb de aansluitstukjes een eigen rmk.nr. gegeven, maar dat heeft te maken met o.a. welke decoder en hoe je de schijf in WDP wilt gebruiken.
Bij mij werkt het als volgt. de schijf draait en stopt op een aansluitstuk, dat aansluitstukje krijgt dan een bezetmelding (zie geel aansluitstuk in scr. sh. in bedrijf wordt ie blauw)omdat hij massa krijgt van de massarail van de schijf.
Deze bezetmelding geeft aan dat de schijf aangekomen is.
vervolgens wordt de rijweg geschakeld van het betreffende spoor waar uiteraard een lok wacht om de schijf op te rijden.
Eraf rijden werkt eigenlijk hetzelfde.Op deze manier is volautomatisch bedrijf mogelijk dan moet je echter wel de schijf ombouwen.

ik heb gekozen voor deze manier van aansturing van de schijf, maar dat wil niet zeggen dat dat de enige manier is, dus verdiep je er goed in.
voordat je gaat knutselen, want de schijf ombouwen is onherroepelijk.

hier zie je dat er wat veerkontakten bijgemaakt zijn(de puntjes naast de blauwe rietjes, die maken weer kontakt met extra ringen op de bodem van de schijf)
de decoder, het nieuwe draaimechaniek en de bedrading voor terugmelding en de 2 seinen op de brug

je ziet het seintje, de doorgeslepen railstaaf, de kontaktpuntjes voor programmeren en dan zit er ook nog ledverlichting in het huisje, wat schakelbaar is.

Overgangsrails kun je er volgens mij wel op aansluiten en je kunt ze ook voorzien van een rmk.
Ik gebruik geen stootblokken in de loods anders gaan de deuren niet automatisch dicht door het mechaniekje van de loods daar moet de lok tegenaan rijden.

Gr. kees
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

Bram

  • Gast
Re:Draaischijf
« Reactie #4 Gepost op: 16 juni 2011, 21:30:49 »
Hoi Kees,

Lijkt mij allemaal ingewikkeld maar als ik er aan toe ben zal ik eerst inderdaad alles eens goed bestuderen. Heb al diverse workshop van het WDP forum afgehaald.