Auteur Topic: opnieuw opstarten treinbaan  (gelezen 1063 keer)

Offline Hansw

• Perronmedewerker
  • **
opnieuw opstarten treinbaan
« Gepost op: 11 november 2021, 17:56:18 »
Ik wil mijn treinen , die nu ruim 10 jaar in een vitrinekast staan , weer eens opnieuw laten rijden .
Kan ik deze eerst zonder de locomotief te hebben gesmeerd laten rijden en als hij het goed doet geen olie te geven .

Ik heb o.a  een stoomlocomotief van ROCO   model 03.10   BD   Ik zag een rookgenerator van Roco maar die vindt ik vrij duur kan ik ook een goedkopere van een ander merk gebruiken.

Mvg Hans 

Offline trabiarie

• Kruier
  • *
  • Geslacht: Man
  • Arie Leibbrand samen met kleinzoon Nick dekker
Re: opnieuw opstarten treinbaan
« Reactie #1 Gepost op: 18 november 2021, 19:31:03 »
Hallo Hans
Voor je rook generator zou je ook bij seuthe kunnen kijken. Kijk wel of je digitaal of analoog gaat rijden , dan moet je een ander nummer van dezelfde generator hebben.
Loc's zou ik nakijken , na tien jaar kan het vet gehard zijn en in het ergste geval je aandrijving kunnen blokkeren . en even de motor ,  en wiel , lagers smeren .
veel succes
Arie Leibbrand samen met kleinzoon Nick Dekker

Offline Rob

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: opnieuw opstarten treinbaan
« Reactie #2 Gepost op: 18 november 2021, 20:50:01 »
Hoi hans,

Ik koop nog wel eens 2e hands (analoog), en daar zit ook spul tussen dat lange tijd stil heeft gelegen of gestaan.
Meestal zet ik ze gewoon eerst op de baan om te kijken of er nog 'leven' in zit. Soms is alleen inrijden genoeg, andere keren moet een en ander gangbaar, schoongemaakt en/of geolied worden.
Belangrijkste is om niets forceren.

Maar ik ben een luie modelspoorder als het op onderhoud aan komt. Als het soepel rijdt of gaat rijden, dan doe ik ook niets...
En ik heb Roco locs die na langer dan 10 jaar stil te hebben gestaan gewoon zonder problemen wegreden.

Oh ja. Inrijden is bij mij een kwartier tot een half uur in elke richting, met verschillende snelheden. Alleen de loc, zonder wagons.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...