Auteur Topic: Rheingold 60-er jaren met modellen uit de 60-er jaren  (gelezen 5156 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Rheingold 60-er jaren met modellen uit de 60-er jaren
« Gepost op: 8 oktober 2021, 23:03:01 »
Ik heb al sinds mijn 12e of zo twee jaren 60 Rheingold wagons van Fleischmann. Op de Modelspoordagen van twee weken geleden kwamen daar 2 bij.



Van deze wagons, en de twee die ik al had, was de lak wel wat beschadigd. Ik heb een en ander bijgewerkt met Lufthansa blauw (Revell 350) en een middelgrijs met wat zwart.




^ Het blauw komt aardig overeen, het grijs wat minder. Maar in het grote geheel valt dat al aardig weg.


Ook zijn de haakkoppelingen vervangen door profi koppelingen. Daarmee zitten de wagons redelijk kort op elkaar.




Om ook door de krappe R1 en R2 bogen te lopen, is het voldoende met een vijltje de scherpe kantjes van de balgen af te halen....




Goed, ik vind deze oude wagons wel wat hebben, maar deze kloeke, korte en hoogbenige wagons vragen ook om eenzelfde soort locomotief. De nieuwere modellen vallen een beetje klein (te laag) uit bij deze wagons.
Zo kwam het idee om een hele 60-er jaren trein te maken, met modellen uit dezelfde tijd. Het wordt een trein geïnspireerd op de Rheingold. Deze reed overigens tussen Amsterdam en Basel, vooral met elektrische locomotieven (inclusief de stoere 1200 in Nederland). Maar ik heb geen bovenleiding op mijn baan, dus wordt het een Diesel. Ik kon deze voorserie V160 van Rivarossi op de kop tikken. Een kloek en hoogbenig model uit, ik meen, 1963.





Qua verhoudingen vind ik 'm aardig passen. Qua kleur: zie verder onderaan dit bericht.

Overigens loopt deze loc heel mooi. Een prachtig wormwiel mechaniek met messing assen en tandwielen.



Verder zijn ook alvast de haakkoppelingen vervangen door profikoppelingen middels een messing beugeltje










Nu is deze loc netter dan ik dacht. Mijn idee was deze ook blauw/beige te maken, maar nu twijfel ik.
Dus ik kan:
  • De kleur laten zoals deze is
  • Het rood geheel blauw maken. Eenvoudig schilderwerk, maar dan loopt de blau/bege scheiding niet mooi door van loc naar wagon
  • Meer beige, dan met subtiel blauw. Zoiets als dit:

    Al is dit dan weer een mega schilderklus....

Ik ga er een nachtje over slapen. En meningen zijn welkom :)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rheingold 60-er jaren met modellen uit de 60-er jaren
« Reactie #1 Gepost op: 9 oktober 2021, 16:38:55 »
Het schilderen van de loc kan nog even wachten, want dit Rheingold projectje van Marktplaats kwam vandaag binnen.




Het is de Bückelspeisewagen (de bobbelbarbak) van Meccano uit de jaren 60. Naar verluid had dit merk wagons in het programma die qua kleur en stijl "passend op Fleischmann" waren, zoals dat ook destijds in de Fleischmann catalogus werd vermeld.
Dat lijkt te kloppen, al was het maar vanwege deze interessante universele koppeling, die ook koppelt met de haakkoppeling van Fleischmann.




Even kijken hoe deze tussen de Flesichmannwagons past.




Da's best aardig.
De wagon is iets te laag (of eigenlijk: de Fleischmann wagons zijn allemaal te hoog), maar dat komt vooral door de wielen met kleine diameter. Die worden dus vervangen.
En verder is er nog wat opknapwerk aan deze ongeveer 60 jaar oude wagon te doen (gelukkig, anders is er niet te hobbyen :) ).
Er is wat verfwerk, de ontbrekende balgen aan één zijde moeten worden gemaakt, de kopplingen en natuurlijk worden ook de assen vervangen.
In deze wagon zit overigens wel een interieur, bij de Fleischmann niet. Die hebben dan wel weer stroomafnemers voor verlichting, en deze weer niet.
Ik kan in ieder geval weer even voort....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rheingold 60-er jaren met modellen uit de 60-er jaren
« Reactie #2 Gepost op: 9 oktober 2021, 16:51:50 »
Ook nog wel aardig: een film over het origineel (wel in het Duits).



Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...
The following users thanked this post: Bert Senden

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Rheingold 60-er jaren met modellen uit de 60-er jaren
« Reactie #3 Gepost op: 9 oktober 2021, 19:58:12 »
Misschien een mega schilderklus maar wel een heel leuk project .... toch? ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rheingold 60-er jaren met modellen uit de 60-er jaren
« Reactie #4 Gepost op: 10 oktober 2021, 17:07:53 »
Misschien een mega schilderklus maar wel een heel leuk project .... toch? ;)

Dat is zo, Pierre. Ik ga die loc inderdaad in de 3e variant proberen. Als dat niet mooi wordt, kan ik 'm altijd nog helemaal blauw maken.

Ondertussen de bobbelbar onderhanden genomen. De grotere wielen hadden nog wel wat voeten in de aarde: ze pasten niet zomaar in het draaistel. Maar door de remmen weg te halen en na wat vijlwerk past 't. En dan zijn de profikoppelingen ook meteen op hoogte.




Voor de buitenkant ben ik begonnen met de ramen er uit en het zwarte dak te schuren. Onder de zwarte verf zit de originele zilver/aluminium kleur. Die kleur moet er opnieuw op, maar heb ik niet op voorraad.




Dus dan maar even uitleven op het interieur.







Hier wijk ik bewust af van de stemmige bruintinten (zoals in het filmpje is te zien), om meer contrast in het binnenwerk te krijgen. Dus een lichte vloer en zijwanden, steenrode stoelen en witte tafelkleedjes op de tafels. Dan zie je nog net iets door de ramen.






Woensdag kan ik naar de hobbywinkel in de buurt om de goede crème- en zilververf te halen. En verder afplaktape en misschien een zilververfstift voor de raamkozijnen. En dan kan de loc en de wagon aan de buitenkant op kleur worden gebracht.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rheingold 60-er jaren met modellen uit de 60-er jaren
« Reactie #5 Gepost op: 15 oktober 2021, 18:08:23 »
Afgelopen woensdag was ik bij de lokale hobby winkel voor wat Revell verfjes in aluminium, beige en antraciet. En een zilveren verfstift. Dus afgelopen avonden maar eens lekker aan de klodder gegaan.

De bubbelbar heeft zilveren vensterranden gekregen, het dak is een aluminium kleur en het blauw is bijgewerkt.
Daarna moest de balg aan een kant nog gemaakt worden. Ik heb 'm van wat stukjes 3mm krimpkous gemaakt.


^ Dat rooster (en de andere kant ook) moet nog worden bijgewerkt :)


En dan kan de wagon weer in de Rheingold trein mee.




Ondertussen is ook de loc onderhanden (maar nog niet klaar). Een tussenstand...


^ Als eerste gaan de handgrepen bij de deuren er af.


^ Dan afplakken voor de scheiding beige/blauw. Ik gebruik "removable magic tape".


^ Na 2 laagjes beige heeft de loc TEE kleuren...


^ Andere Rheingold locs hebben zilverkleurige roosters. Ik doe dat ook: het breekt meteen het grote beige vlak


^ Dan afplakken en de blauwe band schilderen. Ik behoud het zwart met opschriften.


^ Redelijk strakke lijn. Ik had meer blauwe verf onder het plakband bij de roosters verwacht. Dus dat valt mee.


^ De blauwe verf is droog maar nog niet hard. Toch alvast even kijken hoe e.e.a. er in het totaal uit ziet...


Als de blauwe verf goed droog is, ga ik de loc nog een beetje bijpunten met beige. En dan de andere kant nog. Die is al beige, maar nog zonder 't blauw.

Tot zover weer even....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rheingold 60-er jaren met modellen uit de 60-er jaren
« Reactie #6 Gepost op: 20 oktober 2021, 16:38:08 »
De loc is verder afgewerkt....

Na het bijwerken van de beige/blauwe rand, kunnen de handgrepen weer worden teruggeplaatst. En dan is het tijd voor DB plakkaten en het loc nummer. Ik probeer wat in powerpoint en print dat uit op beige papier.


^ Een paar probeersels voor het goed is. Het 3e logo en locnummer linksboven komt verkleint goed uit....

De prints nauwkeurig uitknippen en dan met behangplak op de loc vastlijmen....
(dat knippen gaat niet altijd goed, vandaar dat ik 8 exemplaren heb afgedrukt :) )




Dan nog de verlichting: er is in deze loc aan één kant een gloeilampje gemonteerd. Nu zijn er witte LEDs aan elke zijde.






Tsja, en dan is het geheel optisch en technisch klaar....
(Al kan ik natuurlijk nog wel sluitlichten aan beide einden maken en geluid bij de loc inbouwen...)




Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rheingold 60-er jaren met modellen uit de 60-er jaren
« Reactie #7 Gepost op: 11 december 2022, 22:56:57 »
Gisteren heb ik in Houten nog een passende Meccano panorama wagon gevonden.




Deze wagon is wel een mooie aanvulling op de hele set. Dus vandaag maar meteen er mee aan de slag. En dan ziet-ie er zo uit.




Een kort verslag in plaatjes



^ Eerst wordt de wagon uit elkaar getrokken


^ Eerste klus: andere koppelingen en wielen (assen). Dat gaat op dezelfde wijze als de Meccano restaurantwagen

Alle onderdelen gaan eerst even goed in een sopje. Ook de bruin geworden decals gaan er af. Dan kan er geschilderd worden.


^ Het interieur krijgt wat beige tinten op de wanden en de vloer


^ De randen van de ramen worden zilver gemaakt met de verf-stift


^ De passagiers worden in de stoelen onder de koepel gezet


^ Ook de koepel randjes worden met de stift bewerkt. De balk bovenin wordt een aluminium kleur


^ Als alle verf en lijm droog is , wordt de wagon weer in elkaar gezet


^ Rijden maar!

Het is natuurlijk geen super gedetailleerd exact 1:87 model, maar ik vind het evengoed een aardige blikvanger...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 217
  • Thanked: 6 times
Re: Rheingold 60-er jaren met modellen uit de 60-er jaren
« Reactie #8 Gepost op: 12 december 2022, 07:56:41 »
Gewoon mooi.  :o

Gr. Bert.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Rheingold 60-er jaren met modellen uit de 60-er jaren
« Reactie #9 Gepost op: 12 december 2022, 13:01:00 »
Dat is een heel mooie sleep geworden Rob. Bovendien prachtig gedaan met dat verfwerk. Petje af!! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Eggerbahn

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 3
Re: Rheingold 60-er jaren met modellen uit de 60-er jaren
« Reactie #10 Gepost op: 1 januari 2023, 22:01:55 »

Ziet er Perfekt uit. Goed gelukte ombouw.! Compliment.!

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Rheingold 60-er jaren met modellen uit de 60-er jaren
« Reactie #11 Gepost op: 1 januari 2023, 22:32:18 »
Je verfjes komen goed in de buurt Rob. Mag ik vragen naar de nummers (en merk) die je gebruikt hebt. Na Rijswijk wil ik eenzelfde project opstarten met 'n V200 in Rheingold kleuren of zoiets. Eerst eens even kijken wat ik heb liggen aan Rheingold wagons. TEE rood heb ik er een heleboel maar blauw denk ik maar een stuk of drie. Ff sprokkelen in Rijswijk dus. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rheingold 60-er jaren met modellen uit de 60-er jaren
« Reactie #12 Gepost op: 2 januari 2023, 09:37:00 »
Hoi Pierre,

Leuk om weer op missie te gaan in Rijswijk. Afgelopen keer in Houten lagen er nog wel wat van deze wagons, dus er is een goede kans dat je slaagt, zou ik zeggen.
Alle wagons zijn de (heel) oude van 24,5 cm lang (dus nog korter dan de latere 1:100 van ruim 27 cm en nog korter dan de 1:87 van ruim 30cm). De "gewone" wagons zijn van Fleischmann. Ik weet het nummer niet, maar je herkent ze waarschijnlijk aan de haakkoppelingen (en het oude Fleischmann merk dat in de blikken bodem is gestanst).
De restaurant- en panorama wagons zijn van Meccano (niet Mehano). Ook daar weet ik de nummers niet van, maar die hebben een soort van universele haak/beugel koppeling. De Meccano moet wagons staan wel wat lager dan die van Fleischmann, maar met wat geknutsel kunnen er grotere wielen in de draaistellen worden gezet.

Lima heeft volgens mij ook dergelijke (korte) wagons in het programma gehad, en het zou me niet verbazen als die dezelfde mallen hebben gebruikt als Meccano. Maar die heb ik dus niet.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Rheingold 60-er jaren met modellen uit de 60-er jaren
« Reactie #13 Gepost op: 2 januari 2023, 19:12:04 »
Ik heb eens een beetje in mijn wagon-la gekeken en heb twee Rheingold-wagons van Lima. De panorama bak en de bubbel. Ik hoef dus alleen maar twee of drie "gewone" wagens te zoeken. Ik denk dat ik voor deze wagens ook op zoek ga naar Lima's. Ik heb ook nog twee andere DB wagens met een groene streep die ik over kan schilderen. Vandaar mijn vraag over de verfnummers. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rheingold 60-er jaren met modellen uit de 60-er jaren
« Reactie #14 Gepost op: 2 januari 2023, 22:08:09 »
Oh, de VERFnummers
ik dacht de wagon nummers :)

"Lufthansa" blauw: Revell SM 350
De beige is ook van Revell SM 314

SM staat voor zijdemat. Dus een klein beetje glans. Maar ook dat past goed bij de originele verf op de wagons.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Rheingold 60-er jaren met modellen uit de 60-er jaren
« Reactie #15 Gepost op: 2 januari 2023, 22:58:18 »
Maakt niet uit Rob. Bedankt voor de nummers. Hier kan ik wel wat mee.... top. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Rheingold 60-er jaren met modellen uit de 60-er jaren
« Reactie #16 Gepost op: 3 januari 2023, 17:55:26 »
Hoi Pierre,

misschien weet je het al maar er is een handige app: Hobby Color Converter.
hiermee kun je van vele verschillende merken de zelfde kleuren uitzoeken.
Ik gebruik de app tevens om mn voorraad bij te houden.

Groet Mies

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Rheingold 60-er jaren met modellen uit de 60-er jaren
« Reactie #17 Gepost op: 3 januari 2023, 21:45:48 »
Hoi Pierre,

misschien weet je het al maar er is een handige app: Hobby Color Converter.
hiermee kun je van vele verschillende merken de zelfde kleuren uitzoeken.
Ik gebruik de app tevens om mn voorraad bij te houden.

Dat ga ik eens op mijn gemak bekijken Mies. Ik heb toevallig op de club een setje van 5 Rheingold wagons van Liliput overgenomen voor weinig. Ik ben dus gelijk compleet. Alleen nog een loc opschilderen maar dat kan ik wel zelf mengen. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Rheingold 60-er jaren met modellen uit de 60-er jaren
« Reactie #18 Gepost op: 4 januari 2023, 06:31:25 »
In die app zit ook een mogelijkheid dat je een kleur scant (hij gebruikt dan de camera) en vervolgens het kleur nummer er bij komt te staan.
Tis een beetje zoeken maar ik vind het aardig werken.

Er zijn meer van dit soort Apps's je kan ook bv PaintRack gebruiken.
Succes met uitvogelen  :)

Groet Mies

Offline Engaltinka

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 62
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Hoe klein ook Z-Spoor mag er wel zijn
Re: Rheingold 60-er jaren met modellen uit de 60-er jaren
« Reactie #19 Gepost op: 19 januari 2023, 01:05:51 »
Hoi Rob,

Die TEE is echt ontzettend mooi hoor. Ik zou zelf de onderroosters misschien ook nog zilver of metaal omranden. Maar dat is meer een persoonlijke voorkeur van mij.
Mijn pa en ik hebben hem in het bordeaux rood en beige in de schaal Z. met ik geloof een V200-035 ervoor in de zelfde kleur als ik hem hier heb in H0 formaat.

Citaat
misschien weet je het al maar er is een handige app: Hobby Color Converter.
hiermee kun je van vele verschillende merken de zelfde kleuren uitzoeken.
Ik gebruik de app tevens om mn voorraad bij te houden.
Michel Ik weet deze is gericht aan Pierre, maar ik heb hem zelf ook maar even geinstalleerd erg handig zo'n App. inplaats van een hele staalmap in de hand te moeten hebben. :D
Groetjes en Gods zegen,

Engelbert