Auteur Topic: Probleem: trein hapert op rails  (gelezen 1981 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Aad_Ayden

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 13
Probleem: trein hapert op rails
« Gepost op: 6 september 2021, 22:43:59 »
Hallo. Ik ben bezig met de bouw van een spoorbaan voor mijn zoontje. De rails ligt, gesoldeerd en schoongemaakt. De trein reed eindelijk goed. Nu bezig gegaan met aankleding. Paar overgangen gemaakt en na een paar weken vanavond weer een "ritje" gemaakt. Dacht ik... De trein hapert er wil niet niet tot nauwelijks rijden. Kan het zijn dat mijn gips overwegen geleiden en zo storing veroorzaken? Ik rijd analoog met 2 oude fleischmannetjes. Zie foto misschien helpt dat

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Probleem: trein hapert op rails
« Reactie #1 Gepost op: 7 september 2021, 15:42:17 »
Nee hoor Aad ... de gips zal niet geleiden mits het goed droog is. Wel kan het zijn dat er stof van de gips in het locje is gekomen op de stroomgeleiders of wielen. Of dat de rail toch niet helemaal goed schoon is. Probeer eens wat wasbenzine of een rail gum. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Probleem: trein hapert op rails
« Reactie #2 Gepost op: 7 september 2021, 16:42:43 »
ATF werkt ook prima.
https://www.youtube.com/watch?v=qFNK_lhoR_0
Maar gebruik het spaarzaam.

grt Piet.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Probleem: trein hapert op rails
« Reactie #3 Gepost op: 7 september 2021, 18:27:09 »
Hoi Aad,

Ik lees dat je een paar weken niet gereden hebt. Vroeger moest ik dan eerst weer de rails e/o de wielen van de locs schoonmaken  (railgum of doekje met SR24). Ik rijdt op dezelfde rails als jij (Flesichmann Modellgleis) en heb sinds ik ATF gebruik nauwelijks nog contactproblemen (al moet ik soms even een rondje stof van de rails rijden). Dus de tip van @PietB ondersteun ik hierbij...

Rob

PS: ik heb de naam van het topic wat aangepast, omdat de titel "Probleem" niet goed aangeeft wat het probleem is. Dat helpt de lezers wat...
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...
The following users thanked this post: PietB