Auteur Topic: Straatverlichting  (gelezen 10367 keer)

Bram

• Gast
Straatverlichting
« Gepost op: 7 juni 2011, 17:03:24 »
Hallo mensen,

Ik ben op zoek naar straatverlichting (niet van die moderne), en het liefst Led-verlichting. Nu hoor ik je denken, zoek dan lekker verder, maar ik hoop dat er mensen zijn die ook led-straatverlichting hebben en mij daarvan het merk en art.nr. kunnen geven. Weet iemand of er een stand is in Houten waar ze straatverlichting verkopen ???

Heeft iemand ervaring met onderstaande lantaarns ???

Piet

• Gast
Re:Straatverlichting
« Reactie #1 Gepost op: 7 juni 2011, 17:23:55 »
Bram kijk ook eens bij:
http://www.anw-modeltreinen.nl/br_h0-verlichting-straatverlichting.htm
of http://www.anw-modeltreinen.nl/pk_wegenbouw.htm
En op marktplaats: klik
Dit zijn allemaal niet zulke hele moderne verlichtingen.

grt P.

Bram

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 7 juni 2011, 21:39:44 »
Hallo Piet,

Even mijn situatie uitleggen, ik heb een ringleiding onder mijn hele baan gelegd en daarop aangesloten de volgende voeding:

Dit is dus gelijkstroom (DC), op deze ringleiding heb ik de leds aangesloten:

Nu heb ik op Marktplaats gekeken (de link die ik van jou heb gekregen) en die lampjes zijn meestal 6V, moet ik hier nou eerst een weerstand tussen zetten, en zo ja wat voor een weerstand en op welke draad moet de weerstand dan geplaatst worden.
Verder heb ik nog een bundeltje met 4 lampjes, alleen weet ik niet wat voor lampjes het zijn, als ik ze op de DC ringleiding aansluit dan branden ze zwak en ook als ik ze op een M?rklin trafo  16V 60VA aansluit branden ze zwak.

Verder heb ik deze lampjes van H?fning-Tronic gevonden.

Piet

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 7 juni 2011, 22:33:04 »
Hi Bram,
Nee je hoeft bij 6v lampen niet met weerstanden te gaan werken, je kunt er in serie op de 13.8v voeding aansluiten.
Vind je het dan te fel branden dan kun je er altijd nog een weerstand tussen zetten.
Of er 3 in serie op de 18v M?rklin trafo zetten.

Ik zou zeker niet met iedere lantaarn afzonderlijk een eigen weerstand geven.
Een weerstand is een energie verspiller, die zet stroom in warmte, waar je niets voor terug krijgt, om.

Maar de Marktplaats link die ik je geef die lantaarns zijn 12volt.

Ik verwacht dat die bundel van 4 lampen 24 of 30volt exemplaren zijn.

grt P.

Bram

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 8 juni 2011, 21:37:50 »
Hallo Piet,

Is het eerst schema nu een parallel schakeling??? Zo ja, dan krijgt elk lampje van b.v 12 V ook 12 V, mits aangesloten op een 12V voeding/trafo

De 2de schema is dan zeker een serie schakeling, als ik dan 3 lampjes van 6V aan wil sluiten op een trafo van 18V dan moet ik het op deze manier aansluiten. Nu krijgen de lampjes dus elk 6V (18 : 3 = 6). Zou ik de lampjes aansluiten zoals op het bovenste schema dan zouden de lampjes elk 18V krijgen en doorbranden.

Als het bovenstaande klopt en ik 3 lampjes van elk 6V in serie op de gelijkstroomvoeding van 13,6V aansluit dan zouden ze zwakker branden dan wanneer ik ze in serie aansluit op de 16V M?rklin trafo.

Zou ik nu 2 lampjes van elk 6V op ??n van deze trafo's in serie aansluiten dan branden ze zeker door ???
Ik moet dus, als ik lampjes met een mindere voltage aan wil sluiten op een voeding/trafo met een hogere voltage, altijd de lampjes in serie aansluiten en dan zo dat het totaal aan voltage van de lampjes gelijk of boven het voltage van de voeding/trafo komt. Dit kunnen dus meerdere serie op 1 voeding/trafo zijn.

Klopt dit een beetje Piet ???

Hufning-Tronic heeft ook huisverlichting van 15mA, betekend dit dat er (theoretisch) dan op mijn DC voeding van 5Amp 5000: 15 = 333,33 lampjes aangesloten kunnen worden ???

Piet

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 9 juni 2011, 00:40:32 »
Bram,
het is beide parallel geschakeld.
ik ben helaas niet in het bezit van een tekenprogramma dus ik moet het 'low cost' doen.

plus-------X----X----X-------min

Dit is serieschakelen.
X= een lampje

grt P.

Riny

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 9 juni 2011, 07:52:16 »

Dit is wel degelijk een serieschakeling.

Piet

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 9 juni 2011, 08:06:16 »

Dit is wel degelijk een serieschakeling.

Precies dit wel, maar de schakeling die er gisteravond in het plaatje stond echt niet.

grt P.

Bram

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 9 juni 2011, 09:04:35 »
Hallo Piet en Riny,

Het klopt wat Piet zegt, ik had gisterenavond een andere schets van een parallel en serie schakeling, maar volgens mij klopte het niet dus heb ik het later weer veranderd. Ben in iedere geval blij dat ik het nou goed heb.

Heb nu ook lantaarns gevonden met LED's voor maar ? 1,99 heb er gelijk maar 30 besteld.

Riny

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 9 juni 2011, 09:16:55 »
Het klopt wat Piet zegt, ik had gisterenavond een andere schets van een parallel en serie schakeling, maar volgens mij klopte het niet dus heb ik het later weer veranderd. Ben in iedere geval blij dat ik het nou goed heb.

Stout Brammeke, foei!  :-*

Geef het de volgende keer, bij wijziging van een afbeelding, dan ook even middels tekst aan dat je iets veranderd hebt als je wil.
Want dergelijke situaties geven dan wel verwarring en onnodige discussies.
Maar ja, wij zijn allemaal maar mens en om bij iets dergelijks stil te staan schiet er wel eens bij in om daar aan te denken.
Gelukkig heb ik het zelfde probleem ook wel eens. :'(

Gefeliciteerd met de gevonden lantaarns, gauw plaatsen, kunnen wij weer genieten van mooie foto's.

Bram

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 9 juni 2011, 09:51:38 »
Hoi Riny,

Je hebt gelijk, zo kunnen er inderdaad discussies ontstaan. Zal er volgende keer aan denken  :-[

Riny

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 9 juni 2011, 16:15:34 »
Beste Bram,

Klaar, we gaan weer gewoon verder tot de orde van de dag en het onderwerp van jouw topic.

Dus,..................... On Topic maar weer.