Hallo Piet,
Is het eerst schema nu een parallel schakeling??? Zo ja, dan krijgt elk lampje van b.v 12 V ook 12 V, mits aangesloten op een 12V voeding/trafo

De 2de schema is dan zeker een serie schakeling, als ik dan 3 lampjes van 6V aan wil sluiten op een trafo van 18V dan moet ik het op deze manier aansluiten. Nu krijgen de lampjes dus elk 6V (18 : 3 = 6). Zou ik de lampjes aansluiten zoals op het bovenste schema dan zouden de lampjes elk 18V krijgen en doorbranden.

Als het bovenstaande klopt en ik 3 lampjes van elk 6V in serie op de gelijkstroomvoeding van 13,6V aansluit dan zouden ze zwakker branden dan wanneer ik ze in serie aansluit op de 16V M?rklin trafo.
Zou ik nu 2 lampjes van elk 6V op ??n van deze trafo's in serie aansluiten dan branden ze zeker door

Ik moet dus, als ik lampjes met een mindere voltage aan wil sluiten op een voeding/trafo met een hogere voltage, altijd de lampjes in serie aansluiten en dan zo dat het totaal aan voltage van de lampjes gelijk of boven het voltage van de voeding/trafo komt. Dit kunnen dus meerdere serie op 1 voeding/trafo zijn.
Klopt dit een beetje Piet

Hufning-Tronic heeft ook huisverlichting van 15mA, betekend dit dat er (theoretisch) dan op mijn DC voeding van 5Amp 5000: 15 = 333,33 lampjes aangesloten kunnen worden