Auteur Topic: Elektrische koppeling van rijtuig Roco TEE  (gelezen 1987 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Elektrische koppeling van rijtuig Roco TEE
« Gepost op: 5 juni 2011, 21:56:49 »
Vandaag eindelijk weer eens tijd om wat langer aan mijn baan te werken  :D.
Mijn nieuwe dieseltreinstel Ram L Arbalete (TEE) nu voor het eerst op de gehele baan uitgeprobeerd. Bij ??n bocht ontspoorde steeds dezelfde rijtuig. In een tunnel, maar gelukkig kon ik daar goed bij.
Omdat het treinstel zonder dit rijtuig echter niet ontspoorde was al gauw duidelijk dat het niet aan de baan lag. Geen enkele loc en ook niet de andere treinstellen hadden in die bocht ooit problemen.
Het moest wel aan het rijtuig liggen.
Bij nader onderzoek bleek dat bij ??n wielstel de elektrische koppeling niet lekker meedraaide. De koppeling blokkeerde bij het laatste gedeelte. Dus het rijtuig moest wel in een kleine bocht ontsporen.
Het rijtuig uit elkaar gehaald en gekeken wat de oorzaak kon zijn. Wel, wat bleek: de elektriciteitsdraadjes onder in het rijtuig aan de koppeling hadden te weinig ruimte gekregen. De koppeling kon niet de gehele draai in een bocht maken, omdat de draadjes te weinig ruimte hadden. Ze zaten ergens vast. Ik heb de draadjes wat meer speling gegeven, zodat hij met de hele koppeling kon meedraaien. Dat was mogelijk, want er was genoeg draadlengte.
Het rijtuig weer in elkaar gezet en proefgereden. Wat ik al had verwacht: het ontsporen is over. Het rijtuig neemt nu zonder problemen alle bochten.

Ik meld dit op ons forum, omdat mogelijk anderen tegen hetzelfde probleem kunnen aanlopen.

Met groet, Roel  ;)
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Riny

  • Gast
Re:Elektrische koppeling van rijtuig Roco TEE
« Reactie #1 Gepost op: 5 juni 2011, 22:07:03 »
Beste Roel,

Goed dit te melden, inderdaad kan het mogelijk zijn dat iemand anders ook tegen een dergelijk probleem aanloopt.

Verder ben ik blij voor je dat je het op hebt kunnen lossen, want een dergelijk mooi treinstel dient gewoon mooi te rijden zodat je ervan kunt genieten.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Elektrische koppeling van rijtuig Roco TEE
« Reactie #2 Gepost op: 5 juni 2011, 22:15:21 »
En genieten doe ik van dit treinstel  :D.

Met groet, Roel  ;)
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Riender en Max

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 7
  • Geslacht: Man
Re:Elektrische koppeling van rijtuig Roco TEE
« Reactie #3 Gepost op: 18 juni 2011, 16:17:10 »
Handige tip , gaan ons treinstel ook eens bekijken ( ander type , maar wel verlicht )

Vrgr Riender en Max
Spoorgroeten van Riender en Max (vader en zoon) : C-rail met CS 1 , T3 (2*) , BR01/10 , BR03 , BR24 , BR50 , BR51 , BR52 , BR78 , BR80 , BR81 , BR86 (2*) , BR89 , V60 , V160 , V220  , ICE 2 en de 1720 ( met dubbeldekkers omdat we die mooi vinden )