Auteur Topic: Piko BR52 2006 verbeteren  (gelezen 4752 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Piko BR52 2006 verbeteren
« Gepost op: 2 juli 2020, 20:48:08 »
Deze loc, de BR 52 met Condenserende tender van Piko, staat klaar voor het "Ausbesserungsprogram".




De grootste klus is de motor in de tender te vervangen door een modernere versie. Maar die is nog niet gearriveerd.
Een andere klus is de verlichting aan de voorzijde. De lichtgeleider is aan een kant afgebroken, maar ook het lampje lijkt het niet te doen.
Dus gaan er 2 ledjes in. Ik heb eerst geprobeerd de LEDjes in de lampen te bouwen, maar later besloten de lampen weg te halen elke  LED het aanzien van een lamp te geven. Een fotoverslag










Waar eerst het lampje zat, komt een gelijkrichter en weerstand. Ik gebruik een gelijkrichter, omdat ik het licht aan de voorkant in beide rijrichtingen wil laten branden. Veel zal deze loc niet achteruit rijden: de tender belemmert al het zicht naar achteren. Dus als er achteruit gereden wordt, zal dit vooral met rangeren zijn en mag het licht aan blijven.








Dan knip ik een paar ringetjes van zwarte krimpkous. Die gaan op de LEDs. De bovenkant van de LEDs is al wat rond gevijld en geschuurd. Vervolgens zwarte verf er over.






Er piept hier en daar nog een heel klein beetje licht door. Als de verf droog is, doe ik er nog een verdund laagje zwarte verf op, dat dan mooi in de kieren kan dringen.

Zo, eerste verbetering is klaar....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Piko BR52 2006 verbeteren
« Reactie #1 Gepost op: 2 juli 2020, 22:12:10 »
Mooi man. Echt een verbetering. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Piko BR52 2006 verbeteren
« Reactie #2 Gepost op: 27 juli 2020, 23:38:20 »
Ondertussen is de vervangende motor gearriveerd. Of eigenlijk: 5 stuks.
Tante Ali heeft Piko vervangingsmotortjes en zo heb je er 5 voor drie tientjes in plaats van 1 voor vier...

Tijd om de "koffiemolen" te vervangen voor een modernere motor.
Naast de nieuwe motor met vliegwielen, heb ik nog een Piko motortje uit een sloop lok. Daarvan wil ik alleen de cardan bussen gebruiken.




De oude motor klik je zo los uit de motor steun.




Ook de motor steun zelf klikt los. Dan is er een beeld van de ruimte waar de motor moet komen. In ieder geval moet er wat van de vliegwielen af om ruimte te geven aan de draaistellen.
De vliegwielen heb ik op dezelfde manier bijgewerkt als bij de BR53 Borsig, en later bijgewerkt met een vijl en draaiende motor (het kan ook alleen met de vijl, maar dan duurt het wat langer).




Ook in de tendervloer wordt ruimte gemaakt voor de vliegwielen...




En dan passen. Ook aan de plastic kant van de motor is een beetje weg gevijld, zodat deze klem past en aardig op hoogte zit.




Dan zijn de cardan bussen nog iets te lang. Die worden ook aan de motor-kant wat ingekort en daarna precies pas geschuurd.




De nieuwe motor is wat breder dan het origineel, en dus wordt ook aan de binnenkant van de ballast weat weggefreesd en gevijld.




Met wat draden aan de motor kan er even stroom op gezet worden om een en ander uit te lijnen en te testen




Dan de motor aansluiten op de stroomafnemers.




De motor klemt onderin in het frame en het gewicht fixeert de motor aan de bovenkant. De tender behuizing er weer op en dan proefrijden.





De loc is nog steeds even krachtig, rijdt een stuk stiller,  en 2 keer zo snel :).
Langzaam rijden gaat echter iets minder soepel, maar is nog steeds acceptabel.

Maar zo ver zo goed...

Rob






Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Piko BR52 2006 verbeteren
« Reactie #3 Gepost op: 28 juli 2020, 20:15:46 »
Wederom goed bezig Rob. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Piko BR52 2006 verbeteren
« Reactie #4 Gepost op: 28 juli 2020, 23:42:32 »
Dank je, Pierre.
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Piko BR52 2006 verbeteren
« Reactie #5 Gepost op: 29 juli 2020, 18:18:58 »
Overigens lijkt het, zo het verslag terug lezend, dat het monteren van de motor in een keer goed gaat, maar dat is niet zo. Er zit sowieso een hoop passen en meten en nog een keer passen en bijwerken tussendoor. Maar ik heb ook alsnog een vliegwiel verder moeten 'afdraaien' omdat deze toch af en toe aan liep tegen het achterste draaistel. Dat kon gewoon met een vijltje en draaiende motor terwijl de motordraden nog aan de tender waren gesoldeerd...

Dan een koppeling aan de voorkant.
Ondanks dat het zicht naar achteren nul is met deze condenserende tender, moet er op mijn baantje af en toe achteruit getrokken worden. Dus toch maar een koppeling aan de voorkant monteren. Dan moet de machinist maar goed uit het raam hangen om te zien wat er gebeurt...

Er zit geen dissel bij de loc, maar het lijkt wel of er een heeft gezeten of gemonteerd kan worden aan het voorste loopwiel. Ik fabriceer iets van een stukje messing...




Even monteren om te kijken hoe lang een en ander moet worden.




Dan op lengte knippen en buigen. De dissel loopt iets smal toe, zodat deze nog wat heen en weer kan bewegen voor extra ruimte inde bogen.






Dan wordt het buigen tot ook de hoogte van de koppeling goed is.




Dan nog een likje zwarte verf




Klaar






Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Piko BR52 2006 verbeteren
« Reactie #6 Gepost op: 1 augustus 2020, 00:52:57 »
Tsja, wat doe je op zo'n zwoele zomeravond als het nog te warm is om te slapen... Gewoon het volgende klusje: de tenderafstand wat verkleinen; die vond ik wat te groot.

voor:



na:



Daarvoor is een nieuwe verbindingsstang gemaakt uit een oude OVchip kaart. Aan de lokzijde is het gat verlengd. Dit geeft de ruimte voor een korte afstand op rechte stukken en een grotere afstand in korte bogen. Er is bewust gekozen voor een rechte achterkant: deze drukt tegen een wandje in het frame van de loc en drukt zo de tender en loc ietsjes uit elkaar in bogen.






Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Piko BR52 2006 verbeteren
« Reactie #7 Gepost op: 4 augustus 2020, 23:08:57 »
Nog wat verder met de BR52K.
Er was geen elektrische verbinding tussen loc en tender, dus die is bij deze gemaakt. Op zich reed de loc goed, maar zo zijn er twee extra assen waarvan stroom wordt opgenomen voor de motor, en gelijker tijd heeft de verlichting nu 3 extra assen  met stroomafname. De stroomdraden gaan kruiselings tussen tender en loc, en er komen meteen aftakkingen in de cabine om later de geluidsmodule op aan te sluiten.




Ook zijn 2 paar anti-parallel geschakelde diodes op de motor aangesloten, om de snelheid wat in te dammen.


Verder viel me op dat er geen ladder aan de tender zat. Die moet er wel zitten.




Er zitten wel 3 gaten. Ik heb nog wel een laddertje liggen en een staafje plastic.




Dat gaat wel wat worden




Daar moet nog wel een kleurtje op komen, maar dat pakken we wel mee als de hele loc nog in de verf gaat....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Piko BR52 2006 verbeteren
« Reactie #8 Gepost op: 20 december 2020, 17:00:19 »
De laatste tijd met van alles en nog wat bezig geweest, maar zo gaandeweg is deze loc ook verder afgemaakt.

Allereerst geluid ingebouwd. Ik had in eerste instantie een speakertje in de vuurkist ingebouwd, die aan de onderkant open is. Het geluid viel echter tegen. Ook kraakte het speakertje nogal. Ik heb dat eerst geprobeerd aan te passen met andere geluidsfragmenten, maar op enig moment begaf het speakertje het helemaal.
Toen heb ik meteen een iets groter luidsprekertje in de cabine gebouwd.




Dat geeft een veel beter geluid. Daarmee kwamen ook de eerst gemaakte geluidsbestanden beter tot hun recht.
Normaal hou ik de cabine liever leeg. Maar in dit geval is de cabine gesloten en zie je nauwelijks iets van de elektronica.


^Als ik er nog wat personeel voor de open ramen zet, is alles helemaal goed verdekt.


Ondertussen is de loc wat in de verf gezet, zowel kleur (zwarte ladder, rode bufferbalk op de tender), maar ook de eerste zwart en bruin voor een en ander aan vuil.






Binnenkort eens een filmpje maken van deze loc met turbo in de schoorsteen.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...