Auteur Topic: Rivarossi BR 96 - stroomafname verbeteren  (gelezen 4113 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Rivarossi BR 96 - stroomafname verbeteren
« Gepost op: 29 juni 2019, 23:24:47 »
Een paar weken geleden kwam er een BR 96 bij in de verzameling. Een mooi model uit de jaren 80, maar de stroomafname liet wat te wensen over. Daar heb ik wat aan gedaan. Het was even zoeken, en uiteindelijk is het een combinatie geworden van extra stroomafnemers en een betere 'spoorligging'.
Hier een kort video verslag van de aanpassingen. In het 2e deel van de video wordt de BR 96 als opdrukloc voor een bergtraject ingezet. Ik vond het wel geinig om zowel voor als achter aan de trein met een puffende stoomloc te rijden.

Met de dubbele drijfwerken van deze loc, leek me dat een video wat aansprekender is dan foto's....



Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Rivarossi BR 96 - stroomafname verbeteren
« Reactie #1 Gepost op: 30 juni 2019, 10:47:50 »
Wat een prachtige loc Rob. Je weet ... ik ben ook helemaal van de stoom en dus ... jaloers ;D.
Verder heb je dit probleem prachtig opgelost en er een geweldige goedlopende machine bij. Top  ;) 
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rivarossi BR 96 - stroomafname verbeteren
« Reactie #2 Gepost op: 30 juni 2019, 11:28:34 »
Bedankt, Pierre.
Een beetje friemelen aan een loc om 'm goed te krijgen is jou ook niet vreemd....
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Haradigi

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 176
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Man
  • Meten (kijken, voelen) = weten
Re: Rivarossi BR 96 - stroomafname verbeteren
« Reactie #3 Gepost op: 30 juni 2019, 11:55:16 »
Hi Rob,

Leuk filmpje met een prachtige loc.
Enkele jaren geleden bij een feestje van de "Spessart Rampe" geweest met opdrukloc's helaas was het daar toen voor het laatst.
Zie mijn draadje voor de foto's.

groet
Harald
Klik hier voor mijn index aan bouwactiviteiten, verslagen en dromen.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rivarossi BR 96 - stroomafname verbeteren
« Reactie #4 Gepost op: 30 juni 2019, 15:30:14 »
Dank je, Harald.
De Spessart Rampe was inderdaad een mooi voorbeeld van dit 'opdruk' bedrijf op een steil traject.
Ik moest wel ff naar de buren om het draadje te vinden waar je het over hebt  :)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Stoomlokkie

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 58
  • Thanked: 1 times
Re: Rivarossi BR 96 - stroomafname verbeteren
« Reactie #5 Gepost op: 24 december 2020, 12:29:25 »
Beste Rob,
Ik heb laatst geprobeerd een zelfde BR 96 van Rivarossi te digitaliseren. Echter bleek dat de motor ongeveer 1 ampere (nullast ofwel zonder trein) trok. Dat vind ik erg veel. Hoeveel stroom trekt jouw loc? Want ik wil weten of er aan de motor een defect is.
vr gr Andre

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rivarossi BR 96 - stroomafname verbeteren
« Reactie #6 Gepost op: 24 december 2020, 13:21:00 »
Hoi André

ik heb even gemeten.
Mijn loc trekt onbelast rijdend 0,75 A bij ongeveer 10V effectief (ik rij met pulsbreedte op 11V). Dat is inclusief de geluidsmodule in de loc (die zal toch ook een of een paar Watt trekken).
Ik heb de jaren 80 versie van deze loc, dus met de grote ronde motor in de cabine. En ruimte onderin, waar voor de wisselstroom versie het omschakelrelais zou zitten. Bij mij zit daar de geluidsmodule, bij jou de decoder, denk ik.

Overigens heb ik ook nog de beide drijfwerken op een kwart van elkaar gezet (als het voorste drijfwerk 'boven' is, staat het achterste drijfwerk 'achter'), zodat de loc regelmatiger (lichter) loopt.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...