Auteur Topic: Ringleiding  (gelezen 2644 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Märklin.Pk

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 6
  • Geslacht: Man
Ringleiding
« Gepost op: 27 december 2018, 18:45:30 »
Een ringleiding voor de massa is mij duidelijk. Je kunt de massa op iedere transformator en boosters met elkaar doorverbinden, volgens mij (zonder 'kortsluiting' te krijgen) Voor de voor spanningsaanvoer (rode draad) bij 1 centrale + 2 boosters, moet je dan toch eigenlijk 3 ringleidingen installeren (1 per ‘booster')??
De wissels, etc. kunnen ook op een aparte ringleiding evenzo de verlichting en overig. Op die manier realiseer je de meest optimale spanning binnen ieder circuit. Of zie ik iets over het hoofd?
Check & dubbel check :-)
Grt, Pk

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Ringleiding
« Reactie #1 Gepost op: 27 december 2018, 23:19:39 »
Beste Pk,

Als je niet denkt in "ring" maar in "ster" dan is het makkelijker te bedenken en wellicht ook uit te voeren.

Je kunt ook de massa in "ster" aanleggen en de massa aansluitingen van de centrale en boosters op elkaar en op de "ster" aansluiten.

Overigens wordt er nog wel eens aanbevolen om ringleidingen niet echt 100% een ring te maken, wegens een kans op aardlussen.

Ik ga er wel van uit dat je boosters op de "booster" connectie van de centrale zitten, graag even melden welke centrale en boosters je over spreekt, er kan nog een ander probleempje zijn met de massa.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Märklin.Pk

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 6
  • Geslacht: Man
Re: Ringleiding
« Reactie #2 Gepost op: 29 december 2018, 17:50:39 »
Beste Anne,

De centrale(s) zijn de transformers (6002), met 3x 6021en de bijbehorende boosters (6015)
Het wordt dus bij mij ook meer een ster :-) Er komen 3 'voedingsblokken' (2 voor de baan en eentje voor het rangeergedeelte. Al het andere wordt separaat aangestuurd via aparte transformators. Ook de wissels en de seinen. Dus het rijden krijgen alle prioriteit!
Ik gebruik (straks) als massadraad een standaard VT isolatiedraad van 2,5 mm doorsnee. Hier op sluit ik dan de gebruikelijke 'dunne' draden aan van de spanningsrail. (stukje blank maken en solderen) (Of moet deze toch ook liever dikker zijn?)
De rode spanningsdraad overigens krijgt ook een gescheiden ringleiding van 2,5 mm.
(En later het 'lichtnet' eveneens een aparte ringleiding)
Alle massa's van bovengenoemde zaken lopen dus wel via de hoofd/massa-ringleiding!
Grt, Pk

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Ringleiding
« Reactie #3 Gepost op: 29 december 2018, 23:29:59 »
Beste Pk,

Lees ik het goed: drie (3) maal 6021 op één baan?

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Märklin.Pk

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 6
  • Geslacht: Man
Re: Ringleiding
« Reactie #4 Gepost op: 30 december 2018, 11:25:01 »
Goedemorgen Anne,

Sorry, ik bedoel natuurlijk de 6036 ....(foutje...wat heet :-)
Grt, Pk

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Ringleiding
« Reactie #5 Gepost op: 30 december 2018, 23:23:02 »
Beste Pk,

O.K, ik denk nu:

1 maal 6021
2 of 3 maal 6036

2 of 3 maal 6015

De 6021 en de 6015's worden gevoed door de 6002 transformatoren, die in de digitale wereld slechts een hulpmiddel zijn, net als de elektrische centrales waar de 230 volt uitkomt....

Groet, Anne W

Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"