Auteur Topic: bloksein  (gelezen 4291 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Theo

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • ModelspoorPIC
bloksein
« Gepost op: 25 oktober 2017, 18:14:32 »
Hoi allen,
In een analoge baan wil ik een bloksein maken. Daarvoor ik ooit eens bijstaande tekening gemaakt.
Het nadeel van deze schakeling is dat de trein moet rijden, er moet een minimale stroom doorgang zijn anders wordt er geen trein gedetecteerd. Heeft iemand een idee voor een indicatie als er geen rijspanning op de baan staat maar wel een stilstaande trein?

Gr. Theo



Edit Semantha: Ik heb je foto even toegevoegd bij het bericht dat is wat makkelijker. Voor tips om foto's te kunnen plaatsen lees even het topic tips en trucs voor het forum

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: bloksein
« Reactie #1 Gepost op: 25 oktober 2017, 23:26:13 »
Hoi Theo,
Kun je de bijlage als plaatje (jpg o.i.d.) neerzetten. Ik kan geen .rar openen.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Theo

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • ModelspoorPIC
Re: bloksein
« Reactie #2 Gepost op: 26 oktober 2017, 08:46:46 »
ik zie dat er nu een foto bijstaat.
Even voor de duidelijkheid.
Als er een trein in het blok rijdt is er stroom afname.
De optocoupler geeft dit door, door pootje 5 laag te trekken.
De 12F675 ziet dit en zet het sein op rood.
Is pootje 5 hoog van de optocoupler dan gaat het sein via geel naar groen.
12F675 kijkt continu naar de stand van pootje 5 en stuurt vervolgens het sein aan.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: bloksein
« Reactie #3 Gepost op: 26 oktober 2017, 17:51:16 »
De schakeling die je hebt gebruikt werkt perfect bij digitaal rijden, aangezien er dan een permanente spanning is.

Bij analoog rijden zijn er andere oplossingen. In dit geval denk ik vooral aan een lichtsluisje, bijvoorbeeld deze. Die zal echter nooit met één schakeling een heel blok detecteren.

Andere oplossingen hebben nogal beperkingen. Magneten onder de trein met reedcontacten of hallsensoren in het spoor worden ook gebruikt voor analoge detectie, maar detecteren alleen dat er een trein op een bepaalde plaats is in plaats van of er überhaupt een trein in het blok is. Zo te zien rijd je 2-rail, anders (bij 3-rail dus) had je een van de railstaven voor de detectie kunnen gebruiken. Bij het oude Fleischmann kun je ook een schakelrails gebruiken die geactiveerd wordt door de paddenstoel onder de locomotief, maar dat heeft hetzelfde bezwaar als reedcontacten.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Theo

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • ModelspoorPIC
Re: bloksein
« Reactie #4 Gepost op: 26 oktober 2017, 20:38:28 »
Het blijft lastig, maar ik zit zelf ook van alles te bedenken.
Misschien is een optie om ook de spanning op de rails te detecteren en dan:

Rood:  bij (stroom afname) of (geen spanning op de rails)
 anders
via geel naar groen.

Gr Theo

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: bloksein
« Reactie #5 Gepost op: 26 oktober 2017, 22:13:59 »
Misschien net een beetje andere oplossing, maar ik noem 'm toch even.
In mijn (analoge) schaduwstation gebruik ik de 'bezet' detectie door een (kleine) wisselstroom op het (onderbroken) spoor te zetten. Een LED met grote weerstand ervoor geeft licht, maar de stroom is te klein om de motor te laten draaien. Een kleine stroom over de motor, dus. Is er geen trein op het stuk spoor, is de stroom onderbroken en brand de LED niet.
Ik kan me voorstellen dat je iets dergelijks gebruikt in het blok. Als er geen rijstroom is, dan is er wel een andere, heel kleine, stroom over de motor om de elektronica aan te sturen. Geen trein, geen motor, geen stroom: blok vrij.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Theo

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • ModelspoorPIC
Re: bloksein
« Reactie #6 Gepost op: 28 oktober 2017, 09:11:27 »
Hoi Rob, Ik denk dat jouw optie best wel interessant kan zijn heb iets van een schema?
Dat geeft veel meer inzicht hoe die schakeling is en werkt?

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: bloksein
« Reactie #7 Gepost op: 28 oktober 2017, 10:31:36 »
Voor het geval er iemand wat aan heeft: in de tachtiger jaren van de vorige eeuw reed ik ook Märklin K-Rails, maar met een impulsbreedbandregelaar per blok.

Net als nu had ik één railstaaf geïsoleerd, daar had ik via een led 5 volt DC opstaan, als er een trein in het blok was, werd de 5 volt 0 en de led ging branden, ook zat de rail aan een ingang van een flip-flop (een soort relais), die flip-flop stuurde weer de nodige logische poorten  aan, waarmee de automatisering geregeld werd.

De logische poorten stuurden weer, via versterkers, de regelaars, de wissels en de seinen aan, ik heb veel geleerd van deze methode, maar ook dat er nu wel een leuke computer was met al die logische poorten, maar dat het een "gesoldeerde" computer was, dus zeer inflexibel, wat mij na de verhuizing heeft doen overgaan naar digitaal en een soort computer.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: bloksein
« Reactie #8 Gepost op: 28 oktober 2017, 11:34:05 »
Hoi Theo,

Hier de schakeling die ik gebruik voor de bezetmelding in mijn schaduwstation. Het is heel simpel en het idee is dat ik moet kunnen zien of het onderbroken stuk spoor bezet is als de rail geen rijstroom krijgt. Als er wel rijstroom is wordt de led beïnvloed door de rijstroom (dooft uit in de ene rijrichting en neemt toe in de andere), maar dat vind ik niet erg. Want na het verlaten van de onderbroken rail, gaat de rijstroom er weer af. In ieder geval heb ik zo voldoende informatie of er een trein naar het betreffende spoor toe kan of niet (dat is bij mij allemaal handbediening op afstand).

Goed: hier is het dan




Ik gebruik op mijn baan 1 'massa'. Die is zowel voor de rijstroom als voor de wisselstroom om te schakelen en de verlichting. Door deze te combineren spaar ik weer een extra draad uit. Op de hele baan is 1 spoorstaaf de massa. Die is nergens onderbroken. De andere spoorstaaf wordt gebruikt om delen stroomloos te maken, zoals ook in het schaduwstation.
De schakelaar onderbreekt dan de rijstroom. Als er een trein (motor e/o verlichting) op de rails staat, kan er een kleine stroom over de LED, weerstand en treinmotor vloeien: de LED brandt (en de motor draait niet). Staat er geen trein, is de LED stroomkring onderbroken en is de LED uit.

Ik kan me voorstellen dat je in de plaats van de wisselspanning er een gelijksspanning op zet, zodat je met of zonder rijstroom iets kunt detecteren. Als deze gelijkspanning hoger is dan je rijstroom, zeg 20V, dan hou je zelfs bij elke rijrichting een spanning over om iets mee te doen.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
Succes!
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...