Als je rails maakt, wil je er ook iets op laten rijden. Toch?
En als je met karton wat kan maken, waarom zou je dan geen trein van karton kunnen maken?
Ik aan het tekenen geslagen met DesignSpark Mechanical (ook gratis). Begin dan niet met een ingewikkelde locomotief.

Doe eerst eens een wagon.
Zo gezegd, zo gedaan.
Nu was mijn keuze gevallen op een platte wagon van het type Rmms 663. Waarom deze? Daar kom ik later nog wel op terug.

Een eenvoudig model dat staat op een draaistel BR 661. Later zijn die draaistellen vervangen door een ander type, maar ik houd het op deze.
Van de wagon zijn wat gegevens, zoals lengte, gewicht, draagvermogen enz. te vinden op het web. Verder vond ik wat foto's en deze heb ik hoofdzakelijk gebruikt om mijn tekening te kunnen maken.

Ik pretendeer niet om het model zo natuurgetrouw mogelijk te bouwen, maar het moet er wel zo goed mogelijk op lijken.
Tenslotte heeft modelbouw nu eenmaal grenzen. Je kunt niet alles verkleinen en namaken. Dat laatste is het grootste probleem.

Van het ontworpen 3D model heb ik dan weer een kartonnen bouwplaat gemaakt. Dan ziet het er ongeveer zo uit.

De remschoenen zitten weer op een ander tekening omdat die van dikker (pizza) karton gemaakt zijn. Voor het draaistel heb ik mat fotopapier van de Hema (25 vel voor 6 euro) gebruikt, dat bleek precies 0,25 mm dik te zijn en goed te printen natuurlijk. Het hele draaistel past op een vel, de wielen op een tweede vel. (samen 0,50 euro dus)
Verder zitten in dit prototype assen en wielen van gedeeltelijk styreen, kogellagers en wat koperdraad voor de beugels.
En hoe ziet het er dan uit?
Nu zo.
Gezien vanaf de onderzijde en 1 as moet nog worden geplaatst.

Helemaal klaar en op zijn wielen bleek het prima te rijden op een stukje provisorisch aangelegde rail.

En veren doet het ook goed.
Vering film:
Het is maar een ongeschilderd prototype en er kan zeker nog wat worden verbeterd.
Toch best wel een boel onderdelen. Neem nu zo'n aspotje.

Hier een van voren en een van achteren, maar toch een hoop stukjes karton. Het blauwe schijfje is het kogellager.
Na veel knippen en lijmen krijg je dan dit als je heel dichtbij kijkt.

Leuke hobby.