Auteur Topic: De grote voorbereiding  (gelezen 6341 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Lokaalspoor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 305
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
De grote voorbereiding
« Gepost op: 15 mei 2017, 18:51:46 »
Ik ben al een tijdje aan het worstelen met verschillende ideeen waarvan de uitvoer op dit moment niet wil lukken. Zo ben ik enthousiast begonnen om station Noord-Scharwoude na te bouwen in module vorm, helaas bleken de modules veel te veer ruimte in te nemen in mijn hobby kamertje (2x3 meter). Toen maar begonnen met een idee voor een winter diorama. Helaas ook weer veel te wensen en het bouwen wil maar niet lukken.
Daarom ben ik nu tot het volgende besluit gekomen; ik staak voor nu alle bouwactiviteiten, beperk mij nu tot het verzamelen van mooi NS materiaal (wat al aardig lukt), alle bouwwerken incl materiaal wordt opgeborgen. Ondertussen wil ik een mooi groot ontwerp maken van mijn toekomstige modelspoorbaan. Deze baan kan pas gebouwd worden als de kinderen (bijna 11 en 14) het huis verlaten hebben en ik de hele zolder tot mijn beschikking heb.

De uitgangspunten voor mijn toekomstige baan zijn:
- Veel spoor (weinig bouwwerken)
- Groot station (treinen van max 2 meter aan het perron)
- middel tot groot loc verzorgingsdepot
- groot schaduwstation opstelplaatsen voor treinen van 2 meter)
- lang paradespoor (minimaal dubbelsporig of meer)
- gevarieerde treinenloop
- kanaal met laad/loswal en ruimte voor zeker 1 mooi schip

Inspiratie heb ik gevonden in het spoorplan van station Den Haag


Deze tekening dient ter inspiratie, ik wil geen exacte kopie maken.
De sporen in de driehoek (richting Gouda) wil ik doodlopend maken en gaan gebruiken als opstelsporen en ik zou graag nog een draaischijf toevoegen om stoomloc's te kunnen draaien.
de sporen richting Den Haag HS en Den Haag LvNOI zullen ieder naar een kant van het schaduwstation gaan.

Voor het loc verzorgingsdepot heb ik onderstaande tekening gevonden, dit is voorlopig het beste dat in de buurt komt van wat ik wil.


Om e.a. goed te kunnen tekenen ben ik nog op zoek naar een mooi ontwerpprogramma voor de MAC, iemand suggesties?
Met vriendelijke groet,

Sander

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De grote voorbereiding
« Reactie #1 Gepost op: 15 mei 2017, 19:52:58 »
Ik vind dit een zeer indrukwekkend plan Sander. Ik ben zeer benieuwd hoe je dat allemaal t.z.t. in elkaar gaat steken.  :)

Mijn kamertje is niet veel groter dan die van jou. Ongeveer 3.5 x 2.5 meter maar met een beetje schipperen kan ik daar toch best een aardige baan in kwijt. Het station heeft ook perrons van 2 meter en een dubbelsporig paradespoor van ongeveer 3 meter en een verzorgingsdepot, draaischijf, locloods en haven. Dus het kan wel. ;)

Als verzameling heb je zeker al een heel mooi begin. Het is allemaal erg mooi materiaal.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: De grote voorbereiding
« Reactie #2 Gepost op: 16 mei 2017, 07:09:59 »
Mooi en gaaf plan Sander! Al is het dus nog even wachten tot de bouw!

Ik snap wel wat je bedoelt met het hebben van een kleine kamer, maar het is wat Pierre zegt. Overal past wel iets. Mijn kamertje is ook niet groot (ongeveer zelfde formaat) en heb er ook een aardige baan liggen. Het hangt er denk ik vanaf hoe je het indeelt en wat je natuurlijk allemaal wilt.

Je verzameling is tot dusver zeer indrukwekkend, blijf vooral doorgaan ;)!

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: De grote voorbereiding
« Reactie #3 Gepost op: 16 mei 2017, 11:21:03 »
Ik vind het een mooi plan. Jammer dat je nog zo lang moet wachten tot de uitvoering er van. Ik volg je aankopen topic altijd met veel interesse want je koopt prachtige spullen. zonde om dat zo lang ongebruikt te laten. Zoals gezegd, in een kamer van 2 x 3 kan je best een aardige baan bouwen.
 
Er is natuurlijk nog een andere optie. Een stapelbed in het kamertje van 2 x 3 voor de kinderen en jij kan direct naar de zolder.  :P

Groet,

Gert-Jan

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De grote voorbereiding
« Reactie #4 Gepost op: 16 mei 2017, 13:05:07 »
Sander ... is het geen optie om in het kleine kamertje vast te beginnen aan het depot als een module van twee delen? Volgens mij is dit wel in te passen op 3 meter. Dan kan je toch wat doen en heb je genoeg tijd voor om het tot in de details op te bouwen. Als je dan later naar zolder gaat kan je dan de twee modules zo inpassen in je grotere baan.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Lokaalspoor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 305
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote voorbereiding
« Reactie #5 Gepost op: 16 mei 2017, 13:30:19 »
Heren,

bedankt voor de reacties en het meedenken. Het kamertje van 2x3 meter wordt ook gebruikt als kantoor/thuiswerkplek. Dan blijft er niet zo heel veel ruimte meer over om nog iets te bouwen. De rommel die dit met zich mee brengt moet immers ook kastruimte krijgen. Voorlopig dus echt even niet bouwen. Het idee van het stapelbed zou de beste oplossing zijn maar ben beng dat ik dat niet door ga krijgen thuis......

Heeft er nog iemand een goede suggestie voor een tekenprogramma om een mooi ontwerp te kunnen maken op de MAC?
Met vriendelijke groet,

Sander

Raages

  • Gast
Re: De grote voorbereiding
« Reactie #6 Gepost op: 16 mei 2017, 17:23:46 »
Ik teken en ontwerp mijn baan in Anyrail. Da's heel gemakkelijk, maar niet Maccelijk helaas.  ;D

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De grote voorbereiding
« Reactie #7 Gepost op: 16 mei 2017, 18:16:18 »
Sander,
Ik heb even op Google gekeken maar de keuze voor Mac zijn zeer beperkt. Er is Railmodeller. Het pakket van MacRailSoft .Het programma is Shareware dus het programma in principe onbeperkt gratis gebruikt mag worden. Indien het programma bevalt, gaat RailModeller ervan uit dat je alsnog een licentie aanschaft. Een licentie  kost meen ik iets van 30 euro en dat is zeker niet te duur.

http://www.railmodeller.com

Er is ook nog XTrkCad het is een open source programma dat op alle platformen draait. het is gratis. Deze modelspoorbaansoftware voorziet niet in een 3D weergave.

http://www.xtrkcad.org

Ik hoop dat je er wat mee kan. Succes.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Lokaalspoor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 305
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote voorbereiding
« Reactie #8 Gepost op: 18 mei 2017, 10:50:24 »
Dank je Pierre. Gisteren een drukke dag gehad, vandaag het vrouwtje jarig. Morgen ga ik zeker even kijken bij beide programma's.
Met vriendelijke groet,

Sander

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De grote voorbereiding
« Reactie #9 Gepost op: 18 mei 2017, 16:31:47 »
Gisteren een drukke dag gehad, vandaag het vrouwtje jarig.

Gefeliciteerd. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: Lokaalspoor

Offline Yentl

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 505
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
Re: De grote voorbereiding
« Reactie #10 Gepost op: 20 mei 2017, 19:03:50 »
Voor jou en je vrouw Sander
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol