Kan het allemaal wat simpeler? Ofwel: weer even terug naar de basis.
Als ik bedenk wat ik met dit goederenverkeer kaartenspel wil bereiken, dan zijn het 2 dingen:
- Interessante treinsamenstellingen en rangeerwerk in "opdracht", zodat er meer variatie ontstaat, zonder dat je dit ter plekke hoeft te verzinnen, en
- Het daadwerkelijk vervoeren van (zichtbare) vracht op wagons van producenten naar afnemers
Het 2e doel maakt de boel behoorlijk ingewikkeld (zie de berichten hiervoor), maar die eerste is wat eenvoudiger uit te voeren (vind ik). Hier een verslag van "omloopkaarten". Ik doe dat aan de hand van een voorbeeld van mijn eigen baan, alleen het vaste deel.
OmloopkaartenDe baan is in essentie een ovaal met een zichtbaar station "Graustein" en een schaduwstation "Schattenhofen" In het zichtbare deel zijn 3 goederensporen op het station: een bij de goederenloods (glds), een laad/los spoor (lspr) en een opstelspoor (ospr) voor wagons die niet geladen of gelost worden. Verder is er een spooraansluiting voor de brouwerij.
In schets ziet dat er zo uit:

Als ik op dit vrij eenvoudige baantje met 5 wagons al interessant goederenverkeer en rangeerwerk kan maken, dan is de missie geslaagd. Hopelijk is het in dit bericht allemaal een beetje te volgen.
Ik heb om te beginnen 5 "omloopkaarten" gemaakt. De omloopkaart geeft voor een wagon aan van waar naar waar de wagon vervoerd moet worden. Deze omlopen zijn:
a. goederenloods - Schattenhofen - Brouwerij - Schattenhofen - goederenloods
b. opstelspoor - Schattenhofen - laad/los spoor - Schattenhofen - opstelspoor
c. goederenloods - Schattenhofen - laad/los spoor - Schattenhofen - goederenloods
d. laad/los spoor - opstelspoor (rangeerbeweging) - Schattenhofen - laad/los spoor
e. goederenloods - Schattenhofen - goederenloods - (geen beweging)
De omlopen a, b en c hebben 4 stappen, d en e hebben 3 stappen. Daarmee duurt het langer, 12 (4x3) stappen, voor je weer precies op de uitgangssituatie uitkomt. Dat geeft wat meer variatie.
Omloopkaarten ziten 'vast' aan een wagon (en zijn dus anders dan de vrachtbriefkaarten in de eerdere berichten, die steeds een nieuwe wagon 'zoeken'). Dat maakt het een stuk simpeler in het gebruik.
Goederenverkeer met omloopkaartenEr zijn nu 5 omloopkaarten, dus ook 5 wagons. Voor elke wagon is een wagonkaart met een omloopkaart. We beginnen bij de eerste omloop. We hebben nu 4 wagons voor "Schattenhofen en 1 rangeerbeweging" op dit station van laad/los spoor naar het opstelspoor. Dat ziet er dan als volgt uit:
De eerste goederentrein vertrektOm te beginnen worden alle wagons op hun uitgangspositie op de verschillende goederensporen gezet.

Dan gaan we rangeren volgens de 'opdracht' op de omloopkaarten in de wagonkaarten. We hebben een rangeerbeweging op het station zelf (omloopkaart d), de andere 4 wagons voor de uitgaande trein moeten van de verschillende sporen worden opgehaald. Op de foto is de bakwagen met kolen van het laadspoor naar het opstelspoor gebracht en de containerwagen is van het opstelspoor alvast klaar gezet voor de uitgaande trein.

Na het ophalen van de wagons bij de goederenloods en het aankoppelen van de containerwagen is de eerste trein naar "Schattenhofen" gereed voor vertrek
Aankomst en vertrek in het schaduwstationIn het schaduwstation wordt niet gerangeerd. Wel wordt hier de omloopkaart van alle wagons in de goederentrein gedraaid naar de volgende omloop. Alle wagons gaan weer naar het zichtbare station "Graustein", en moeten nu op het station op een van de sporen (goederenloods, laad/los- of opstelspoor) of op de spooraansluiting van de brouwerij worden afgeleverd.
Ook de omloopkaart van de wagon op station "Graustein" is gedraaid naar de 2e omloop. Deze heeft nu als bestemming "Schattenhofen".
Omloop2: aankomst en vertrek in "Graustein"Na binnenkomst van de trein uit "Schattenhofen" worden de wagons naar de verschillende sporen gebracht. Voor sommige afleveringen moet worden omgerangeerd.

Een gesloten wagon gaat naar de goederenloods.

De containerwagen en lage bakwagen naar het laad/los spoor.

En de andere gesloten wagon naar de brouwerij.

Alle binnenkomende wagons zijn afgeleverd. Nu wordt de uitgaande trein samengesteld. Deze bestaat uit een wagon op het opstelspoor, die nog wel moet worden omgerangeerd.

Klaar voor vertrek naar "Schattenhofen".
De 3e omloopAls de trein in het schaduwstation is aangekomen, worden alle omloopkaarten weer gedraaid. Op station "Graustein" zijn nu 3 wagons toegewezen aan de volgende trein naar "Schattenhofen". Een wagon blijft een ronde staan (dit is een van de 3-staps omloopkaarten).

Verder heeft de binnenkomende trein 1 wagon (de enige) die moet worden afgeleverd op het laad/los spoor

Maar dit spoor is al vol. Deze wagons gaan met de volgende vertrekkende trein mee, dus die moeten eerst worden weggehaald, voordat de binnenkomende wagon hier kan worden afgeleverd.

Rangeren maar

En we kunnen weer weg....
De omlopen gaan uit de pasDe trein is wederom in het schaduwstation. Dus de kaartjes worden nog een keer gedraaid. De 2 wagons op het station draaien nu alweer terug naar omloop 1.

Daarmee hebben we bij de volgende binnenkomst van de trein uit "Schattenhofen" 3 wagons af te leveren, 1 rangeerbeweging van laad/los spoor naar opstelspoor en 1 vertrekkende wagon.

En zo kun je verder makkelijk een avondje vullen...
Missie geslaagd?Jazeker! Tenminste, wat mij betreft. Het rangeerwerk is behoorlijk afwisselend, bij 5 wagons, 4 afleversporen en een 4 staps omloop.
Verassende "problemen", zoals een volledig bezet spoor zijn leuk om op te lossen in het rangeren.
En dit alles nu slechts met met 1 loc, die rijdt en rangeert, en slechts 1 rijrichting naar het station. Wissel de rijrichting af en doe af en toe een personentreintje er tussendoor en een doorgaande goederentrein en dan is er al een heel afwisselende bedrijvigheid.
Maar is dit ook bruikbaar voor anderen? Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
groeten,
Rob