Auteur Topic: helix  (gelezen 3845 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wouter

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
helix
« Gepost op: 21 februari 2017, 16:14:34 »
hallo allen,

ik ga binnenkort wellicht weer eens freubelen, en nu ben ik me eens in het verdiepen wat betreft het maken van een helix. wel interessant te vermelden, het wordt een dubbel spoor helix.. dus ik zal de buitenste nog breder moeten maken.

rekening houdend met de gewenste maximale stijging van 3%, kom ik op een diameter van tenminste 96 cm voor de binnenste radius...

+/- 8cm vrije ruimte, +/- 1cm materiaal dikte


nu de vraag: klopt mijn berekening wel ?
en heeft iemand de radius van de fleischmann rails stukken? ik heb me scheel gezocht op google maar kon niks vinden over de koperen versie... de c-rails is echter genoeg over te vinden.
2 rail gelijkstroom fleischmann, nu nog analoog. diversiteit in rollend materiaal, tijdperk nog onbekend.

Offline nico

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 207
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
Re: helix
« Reactie #1 Gepost op: 21 februari 2017, 19:07:56 »
Er is wel een werkbeschrijving voor het maken van een helix en die is wel bedoeld voor C-rails, maar is ook te gebruiken voor k-rails, is gemaakt door Riny de oprichter van dit forum, alle maten staan erbij dus ik denk dat hij ook te gebruiken is voor Fleischmann rails. Zie onderstaande link.

http://www.modelspoorh0.nl/downloads/Spiraal%20H0.pdf
Marklin digitaal, k-rails, alleen stoom- en diesellocs, geen voorkeur voor een land, vrije fantasie, aansturing middels IB.+computer alleen weet ik nog niet met welk besturingsprogr.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: helix
« Reactie #2 Gepost op: 21 februari 2017, 21:25:45 »
Hoi Wouter,
Modelrails van Fleishmann (de messing versie) heeft een radius van 357 mm voor de 'binnenbocht' R1 en 415mm voor de 'buitenbocht' (R2).
Je zilt dus wat rechte stukjes in je helix moeten maken om aan je 3% stijging te komen, of flex rails gebruiken.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wouter

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
Re: helix
« Reactie #3 Gepost op: 22 februari 2017, 14:29:25 »

heeft de messing versie maar 2 verschillende radiussen? ik dacht dat er meer variaties mogelijk waren...
2 rail gelijkstroom fleischmann, nu nog analoog. diversiteit in rollend materiaal, tijdperk nog onbekend.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: helix
« Reactie #4 Gepost op: 22 februari 2017, 17:12:07 »
Fleischmann Modellgleis kent 4 boogstralen:

R0 = 250 mm
R1 = 357 mm
R2 = 415 mm   
R3 = 718 mm

Modellgleis is al erg oud (jaren '60), en stamt uit de tijd van de haakkoppelingen en de 1:100  lengteschaal rijtuigen. R0 is dan ook niet toepasbaar met de moderne kortkoppelingen en de 1:87 lengteschaal rijtuigen, en ook R1 geeft nogal eens problemen.

Een deel van de moderne modellen kan door bogen vanaf 420mm, waardoor R2 net wel of net niet gaat. R0 kun je voor een "gewone" h0 modelbaan niet gebruiken en is eigenlijk alleen geschikt voor twee-assers zonder kortkoppelingen. R3 is behoorlijk ruim, maar tegelijk zoveel ruimer dan R2 dat je het niet samen kunt gebruiken voor dubbelspoor.

Flexrails is makkelijker om precies de straal te krijgen die je wilt. Eigenlijk is dat met modern materieel de enige mogelijkheid. Je kunt flexrails van andere fabrikanten kopen, dat is vaak beduidend goedkoper. Zolang het maar code 100 is, want dat is Fleischmann Modellgleis ook.
 
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wouter

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
Re: helix
« Reactie #5 Gepost op: 24 februari 2017, 11:27:24 »

dank voor de reacties!

ik zal dan moeten gaan werken met flexrails, aangezien k-rails 3-weg is en ik 2-weg gebruik.. kan ik ook naar eigen invulling de radius maken:)
2 rail gelijkstroom fleischmann, nu nog analoog. diversiteit in rollend materiaal, tijdperk nog onbekend.

Offline bellejt

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 169
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • bellejt
Re: helix
« Reactie #6 Gepost op: 26 februari 2017, 12:38:37 »
je kan de K rails gemakkelijk gebruiken voor 2 rail hoor.Je ziet enkel de puko's ertussen.Wil je echt 2 rail rails kijk dan eens naar andere merken ook.
met vriendelijke groet,
Johnny.
Ecos2 kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann,koploper

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: helix
« Reactie #7 Gepost op: 26 februari 2017, 14:32:43 »
je kan de K rails gemakkelijk gebruiken voor 2 rail

Dat klopt. Maar het is wel een aardig dure oplossing wanneer je geen drierail nodig hebt.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline bellejt

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 169
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • bellejt
Re: helix
« Reactie #8 Gepost op: 26 februari 2017, 14:46:30 »
zijn 2 rails dan goedkoper ? Ik koop een nieuwe marklin k rail voor max 2 euro per stuk.Je kan ze ook 2dehands kopen of in een partij .Dan zijn ze dikwijls goedkoop.
met vriendelijke groet,
Johnny.
Ecos2 kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann,koploper

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: helix
« Reactie #9 Gepost op: 26 februari 2017, 15:45:05 »
Voor 2 euro krijg je 18cm K-rail. Voor 90cm kom je dan op een tientje. (Een K-rail flex van 90cm zit rond de 14 euro, maar daar zullen we het verder niet over hebben.)

Een nieuwe code 100 flexrail in 2-rail uitvoering van 90cm lang heb je voor pakweg 2,50 (beetje zoeken, naamloos of GT, o.a. op beurzen). Als je duur doet kom je maximaal op 6 euro (in de winkel, o.a. Peco, Roco en Piko).

Grofweg kun je dus zeggen dat K-rail voor dezelfde lengte twee- tot viermaal duurder is dan tweerail. Met de meters die je in een helix maakt wordt dat hoe dan ook een flink verschil.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Enderscw

  • Gast
Re: helix
« Reactie #10 Gepost op: 11 april 2017, 17:14:36 »
Nu zie ik ook dat er voor enkele stomers een aanbevolen minimale radius is.
Nu snap ik aanbevolen is geen must maar hoe hanteren jullie dit in de helix. Naar beneden zou lijkt mij geen probleem moeten zijn maar omhoog?

Gr

Wouter