Auteur Topic: Mijn Baan  (gelezen 6946 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Mijn Baan
« Gepost op: 22 januari 2017, 12:12:18 »
Zoals ik al eerder melde ben ik opnieuw begonnen met mijn baan, waar ik veel plezier aan beleef.







Dit is mijn werk plek waar ik knutsel.

Ik hoop dat ik het goed gedaan heb met de foto's, zo vaak doe ik dit niet

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Mijn Baan
« Reactie #1 Gepost op: 22 januari 2017, 12:38:11 »
Prima gelukt, mooie baan ook.
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Mijn Baan
« Reactie #2 Gepost op: 22 januari 2017, 13:37:30 »
Mooi werk Cor. Dat moet nog een heel gepuzzel zijn geweest voor dat je zover was dat je de rails kon gaan leggen. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Re: Mijn Baan
« Reactie #3 Gepost op: 22 januari 2017, 13:56:30 »
Klopt Pierre eerst zat ik te knoeien met een keerlus, maar op deze manier is het ook opgelost.
Vanmorgen even naar zolder geweest,maar het was daar te koud.
Hopelijk gaat de temperatuur weer wat stijgen.
Ik heb wel rode en groene ledjes besteld, maar daar kan ik ook in de kamer mee verder knutselen. 

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Mijn Baan
« Reactie #4 Gepost op: 22 januari 2017, 15:28:16 »
Mooie baan :)! Ik ga je volgen!

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Mijn Baan
« Reactie #5 Gepost op: 22 januari 2017, 16:17:18 »
Er zit in zulke korte bochten met gelijk een fly-over ook wel een gevaar Cor. Zonder dat je het in de gaten hebt ga je te snel naar beneden of wat nog vervelender is naar boven en zit je al snel  met een vrij sterk hellingspercentage waardoor je niet echt wat langere treinen kunt maken. We proberen in de modelspoor altijd onder de 3 % te blijven. Dat betekend dat je ongeveer 3 meter rail nodig hebt om de sporen te laten kruizen. In jouw plan ga je zeker 10 cm omhoog in 1,5 meter. Maar een locje met twee of drie korte wagonnetjes zal niet veel problemen gaan geven. Maar probeer niet langer te gaan ... dat is echt zonde van je materiaal.

Vanmorgen even naar zolder geweest,maar het was daar te koud.
Hopelijk gaat de temperatuur weer wat stijgen.

Kan je niet een kleine kachel op zolder plaatsen Cor of een verwarmingsradiator doortrekken naar boven? In de winter is het juist het moment om aan je baan te knutselen.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Re: Mijn Baan
« Reactie #6 Gepost op: 23 januari 2017, 16:51:36 »
Je hebt gelijk Pierre wat betreft het stijgings percentage, ik wil ook nog even kijken of de mogelijkheid er is om dit langer te gaan maken.
Ik had gedacht om op het gedeelte waar hij naar beneden gaat om daar een weerstandje te plaatsen zodat hij wat langzamer naar beneden gaat.
Ik heb het uitgeprobeerd met het de locjes die ik heb en dat ging goed maar neemt niet weg dat dit niet helemaal de goede manier is.
Wel zit ik te denken om er een locje bij te kopen maar weet niet goed wat wel en niet kan door deze bochten met zo'n krappe radius.

Wat betreft de kou, ik heb er een klein elektrisch kacheltje staan maar het dak is niet geïsoleerd dus dat schiet ook niet op.
De verwarmingsketel zit wel op zolder en denk er over om toch een radiator te plaatsen
Maar omdat het een huurhuis is en wij er pas 3jaar wonen is het daar nog niet van gekomen 

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Mijn Baan
« Reactie #7 Gepost op: 23 januari 2017, 20:42:33 »
Leuke baan, lijkt wel wat op mijn afgebroken baantje St.Barbara in Allgäu.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Re: Mijn Baan
« Reactie #8 Gepost op: 23 januari 2017, 20:58:18 »
Klopt Tom een beetje van jou en een beetje van mij.
Ik heb je bouw van St. Barbara gevolgd en hieruit veel inspiratie en ideeën opgedaan.
Daarom hoop ik dat je met je nieuwe baan ook uitleg geeft hoe je het doet, hier kunnen wij veel van leren.

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Mijn Baan
« Reactie #9 Gepost op: 23 januari 2017, 21:21:16 »
Ziet er leuk uit zo'n spoorplan.
Veel kleine detail aan te brengen vermoed ik.
En ik moet Pierre wel gelijk geven wat betreft de hellingpercentage.
Maar als je met een lokaalspoorweg aan de gang gaat zijn wat sterkere helling best mogelijk.
Advies, eerst uit proberen met net iets te veel wagons en vervuilde wielen en rails en lange kabels enz enz.

Maar ik zal zeker blijven volgen.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Mijn Baan
« Reactie #10 Gepost op: 24 januari 2017, 12:08:39 »
Het was ook maar een opmerking Cor en het blijft gewoon best een leuk ontwerp. Je wilt altijd zoveel mogelijk rails neerleggen op een kleine ruimte en dan loop je tegen dit soort dingen aan. Als je dan weer een beetje rekening gaat houden met het materiaal ach ... komt het allemaal weer goed. ;)

Een loc kan over het algemeen best wel een krappe boog hebben maar als hij wat groter is wordt een krappe boog er niet eleganter op. Dit telt overigens ook voor de wagons. Als je een baan hebt zoals jij zou ik het bij vrij korte locjes houden. Kijk maar een beetje wat Tom op zijn baan had lopen. Die had daar een prima gevoel voor.

 
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/