Auteur Topic: 1e vraag maximale stijging ?  (gelezen 4352 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline The Breeze

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 29
  • Geslacht: Man
1e vraag maximale stijging ?
« Gepost op: 2 november 2016, 18:56:16 »
Hoi

Hier dan mijn eerste vraag:

de plaats die ik tot mijn beschikking heb is 2700 x 2300 in een L-vorm (diepte zou theoretisch kunnen tot max 1000 maar dan zit ik in de hoek met een erg grote afstand waar ik niet meer aankom later)

nu hou ik van bergen/hoogtes

het begin met railplan heb ik al maar als ik de 3% regel aanhou (zou liever nog minder nemen!) dan kom ik niet hoog genoeg om sporen te laten kruisen

andere sporen laten zakken zou kunnen maar dan kom ik met mijn plan voor een groter station niet meer uit (simpelweg niet genoeg lengte om te klimmen/dalen

een evt optie zou zijn om in de hoek een spiraal te maken met afsplitsingen waar ik later van onderuit in zou kunnen komen maar dat neemt veel plaats in beslag

iemand tips/trucks/opties die ik zou kunnen toepassen ?

Fred

Offline The Breeze

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 29
  • Geslacht: Man
Re: 1e vraag maximale stijging ?
« Reactie #1 Gepost op: 3 november 2016, 08:01:28 »
toevoeging:

toch nog eens de kamer bezocht

ff anders denken en voila.... als ik de baan aan de andere kant zet komt de lengte op 3600 en breedte op 2300   
dat scheelt weer een stuk

diepte twijfel ik nof over, 1 meter is mogelijk maar of dat verstandig is ????

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: 1e vraag maximale stijging ?
« Reactie #2 Gepost op: 3 november 2016, 09:51:51 »
Als je goed bij scenery wilt kunnen om het te bouwen, is voor de meeste mensen 60cm nog een goede diepte bij een baan op gebruikelijke hoogte. Een meter betekent dat je ver over de baan moet leunen, wat niet alleen lastig werkt maar het verhoogt ook de kans op schade aan scenery die wat meer aan de voorkant staat. Denk er ook om dat als je baan een meter diep is, de diepte in de hoeken zelfs ruim 1 meter 40 is. En dan moet je heel wat toeren uithalen om er nog een beetje bij te komen.

Kun je een schetsje met afmetingen van de kamer plaatsen? Wellicht hebben we hier nog wat ideeën over mogelijke indelingen waar je wat aan zou kunnen hebben.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline bellejt

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 169
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • bellejt
Re: 1e vraag maximale stijging ?
« Reactie #3 Gepost op: 3 november 2016, 16:58:12 »
vermits je van bergen houd heb je al eens gedacht aan mangaten onder de berg ? Dat doe ik in mijn grote klimspiraal om er goed aan te kunnen.3 % om te starten en je mag wel naar 4.5 % gaan.Hangt van de lengte en gewicht van je treinen af.
met vriendelijke groet,
Johnny.
Ecos2 kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann,koploper

Raages

  • Gast
Re: 1e vraag maximale stijging ?
« Reactie #4 Gepost op: 3 november 2016, 19:12:54 »
Bij hele steile trajecten zetten ze in het grootbedrijf er gewoon een locje meer voor. Dat kun jij ook doen natuurlijk.

Offline The Breeze

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 29
  • Geslacht: Man
Re: 1e vraag maximale stijging ?
« Reactie #5 Gepost op: 3 november 2016, 20:56:34 »
alvast bedankt voor de opmerkingen

heb de baan nu 70 diep getekend (anyrail) en het is nu een u geworden met nog een uitloper  (of een o met een hoekstuk verwijderd)
(zal een tekening plaatsen zo gauw ik deze enigzins klaar heb)

deur gaat open, links 270 tot de hoek, recht tegenover 230, rechts 360 tot de hoek dan nog 150 tot aan de deur
hoeken enigzins afgerond waardoor er een doorgang van 60 cm ontstaat
dan sta ik dus midden in de baan met voldoende ruimte 
rondom 70 diepe baan

heb nu dus voldoende lengte om het spoor omhoog te brengen
tevens ben ik een plan begonnen waarbij de start (het maaiveld) al 5 cm hoger ligt dan het normale oppervlak (word in het baanplan wel duidelijk) dus kan ik ook nog zakken met een spoor

1 zijde bergen (dus ook hoog spoor), 1 zijde vlak (waarbij ik de uitloper naar de deur wil gaan gebruiken voor service (kolen station, water vullers ed)  tussenin glooiend

nu nog alles passend maken in anyrail (wat nog niet 1,2,3 gedaan is)

uiteraard ga ik niet alles in 1 x aanschaffen en bouwen (ik sta niet in de quote 500 !!) maar wil het einddoel wel gepland hebben
dan kan ik gedeeltes aanschaffen en rustig gaan bouwen

dus: hoogtes........ opgelost (nu nog realiseren.........)