Auteur Topic: De ombouw van Johan's locomotieven  (gelezen 5871 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
De ombouw van Johan's locomotieven
« Gepost op: 28 maart 2011, 19:58:45 »
Beste forumgenoten,

Ca. 2 maanden geleden heb ik na lang aarzelen besloten om al mijn locomotieven te gaan voorzien van een decoder (gezien de investering ben ik daar nog wel een paar jaartjes mee bezig). De ESU decoder sprak mij het meest aan vanwege de mogelijkheden (analoog rijden en mogelijk later digitaal) en misschien nog wel belangrijker de kosten. Voordat ik mijn duurdere locs onderhanden ga nemen, heb ik besloten de 3075 (loc had al een aantal problemen) als eerste met decoder te voorzien en tevens de rest gelijk op te lossen. Alvorens te starten heb ik me eerst verdiept in de Nederlandstalige documentatie van ESU. Mijn eerste gedachte was ?appeltje eitje?. Op dat gezegde ben ik wel deels teruggekomen aangezien ik tijdens de inbouw van decoders bij de eerste 4 locomotieven tegen verschillende problemen ben gestuit. Dank aan Riny welke me een paar keer voortreffelijk via de mail heeft geholpen. Daarnaast vergt het van jezelf soms creativiteit. In dit draadje wil ik de problemen en de oplossingen voorbij laten komen.

Als eerste de 3075:
Nadat ik de loc had omgebouwd en de loc op de rails uit probeerde hoorde ik alleen een zoemend geluid en de loc bleef staan waar hij stond. Na een aantal foto?s naar Riny gestuurd te hebben kwam het antwoord dat het asgat anker van het motorschild uit het midden zat. Een nieuw motorschild bood inderdaad de oplossing. Les geleerd: bij iedere ombouw maak ik nu een foto van het motorschild en vergroot hem op het beeldscherm om te kijken of het asgat in het midden zit. Hieronder de foto van betreffend motorschild.



Als tweede en derde de 3029:
Als de ombouw bij een grotere loc goed verloopt dan maar eens kijken hoe het bij een klein locje verloopt. Nadat ik het schakelrelais verwijderd had kwam het veertje te voorschijn welke de massa verzorgt tussen loc en rails. Ik heb op de plaats van het schakelrelais een stukje styreen geplakt en daarnaast een draadje van het veertje naar motor aangebracht (als extra massa draad). Zie hieronder de foto.



Als vierde loc de 3146:
Vooraf heb ik de exploded view bekeken en kwam er achter dat er 1 lampje in zit welke beide richtingen voorziet van licht (dat was ik nog niet tegengekomen). Opblazen van een decoder is zo gedaan en kost toch weer een hoeveelheid geld. Dus Riny gevraagd of ik de gele en de witte draad van de decoder aan het zelfde punt van de led mocht aansluiten. Antwoord van Riny: dat is mogelijk! Afgelopen weekend de 3146 omgebouwd en het werkt voortreffelijk. Voor de duidelijkheid zie foto hieronder.



Wordt vervolgd?..
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Riny

  • Gast
Re:De ombouw van Johan?s locomotieven
« Reactie #1 Gepost op: 28 maart 2011, 20:14:09 »
Johan,

Complimenten, je bent goed bezig.

De vinding om een draadje aan het massa-veertje te plaatsen vind ik goed gevonden, toppie.
Zelfs is dit voor mij iets om te onthouden.
En zo zien wij maar weer dat wij van elkaar kunnen leren. ;)

Met logisch denken en praktisch werken komen wij een heel eind.

bob

  • Gast
Re:De ombouw van Johan?s locomotieven
« Reactie #2 Gepost op: 29 maart 2011, 19:29:20 »
het asgat anker van het motorschild uit het midden zat.

Misschien en vraag voor Riny : Komt dit vaak voor en hoe is dat ontstaan?

Grtz Bob

Riny

  • Gast
Re:De ombouw van Johan?s locomotieven
« Reactie #3 Gepost op: 29 maart 2011, 21:36:44 »
Beste Bob,

Waarschijnlijk is het motorschild niet of nooit echt goed gemonteerd (gecentreerd) door een vorige eigenaar of reparateur van een TD van een M?rklinshop.
Ook kan het zijn dat de collector/anker-as minimaal "krom" is en die de slijtage veroorzaakt heeft in de loop der jaren.
Het is in ieder geval een slijtage waar al heel erg lang mee gereden is.
Dit is het tweede geval wat ik mee heb gemaakt en is doorgaans een zeldzaamheid.

Hopelijk dekt dit je vraag?


bob

  • Gast
Re:De ombouw van Johan?s locomotieven
« Reactie #4 Gepost op: 30 maart 2011, 19:34:23 »
Beste Bob,

Hopelijk dekt dit je vraag?




Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:De ombouw van Johan?s locomotieven
« Reactie #5 Gepost op: 2 april 2011, 11:26:41 »
Heren Ombouwspecialisten,

De vijfde loc - 3000 (mijn allereerste loc) heb ik gestript (i.v.m. ombouw met ESU decorder) en ik loop tegen de volgende vraag aan. Wat doe ik met de handschakelaar? Laten zitten of eruit halen? Het advies zie ik gaarne tegemoet.



Met groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Piet

  • Gast
Re:De ombouw van Johan?s locomotieven
« Reactie #6 Gepost op: 2 april 2011, 12:31:42 »
Hoi Johan, wat is de functie van die handschakelaar?

grt Piet.

Riny

  • Gast
Re:De ombouw van Johan?s locomotieven
« Reactie #7 Gepost op: 2 april 2011, 12:59:50 »
Piet,

Daar kon je het schakelrelais handbediend mee omschakelen.

=============================================

Johan,

Deze hendel kun je er beter uithalen wanneer je de loc ombouwt naar digitaal.

=============================================

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:De ombouw van Johan?s locomotieven
« Reactie #8 Gepost op: 2 april 2011, 15:08:00 »
Riny,

Bedankt voor het antwoord!

Met groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:De ombouw van Johan?s locomotieven
« Reactie #9 Gepost op: 27 april 2011, 19:08:43 »
Beste Forumgenoten,

Ik heb een tweetal vragen:
1. Waartoe dienen de in het ESU pakje 52631 meegeleverde smoorspoeltjes?
2. Zijn deze smoorspoeltjes noodzakelijk bij analoog gebruik van de decoders?

Met vriendelijke groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Riny

  • Gast
Re:De ombouw van Johan?s locomotieven
« Reactie #10 Gepost op: 27 april 2011, 20:11:33 »
Beste Johan,

Op beide vragen, dit zijn ontstoring-condensators en heb je niet (echt) nodig.
Plaatsen kan geen kwaad maar zelf gebruik ik ze niet meer en leg ze altijd apart om er weer een ander mee blij te maken.
In sommige gevallen verwijder ik ze ook van de koolborstel overbrugging.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:De ombouw van Johan?s locomotieven
« Reactie #11 Gepost op: 8 juni 2011, 19:57:29 »
Beste decoder inbouw specialisten,

Van het weekeinde heb ik mijn elfde locomotief tot volle tevredenheid omgebouwd (van analoog naar digitaal met ESU decorder ? ik rij analoog). Vorig weekeinde heb ik na de ombouw van de tiende loc (??n van de 3021?ers) geconstateerd dat de loc tijdens het omschakelen van de rijrichting het lampje knippert (a la analoog maar dan minder fel). Ik heb de loc bekeken of er iets fout was met de bedrading en geen afwijking geconstateerd. Voor de rest loopt en reageert de locomotief prima! Een paar dagen achter elkaar heb ik alles nagelopen en wederom geen afwijkingen kunnen constateren. Ik heb mijn oudste zoon gevraagd de loc na te lopen op fouten in bedrading e.d. Ook hij heeft kwam tot de conclusie dat er niets fout zit.

Mijn vraag is weten jullie wat er fout is of komt dit vaker voor of zien wij iets over het hoofd?

Met groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Riny

  • Gast
Re:De ombouw van Johan?s locomotieven
« Reactie #12 Gepost op: 8 juni 2011, 20:32:26 »
Beste Johan,

Wanneer een standaard lampje aangesloten wordt middels de witte (=voorzijde) en gele (=achterzijde) en de fitting is verbonden met het loc-chassis zal deze pulseren door de digitale data welke met de railspanning meeloopt.
Wil je dit voorkomen dan zal je de de verlichting totaal moeten scheiden van het chassis en de gemeenschappelijke + (=blauw) moeten gebruiken.

Let op: de massa (zwart) mag nooit of te nummer samengevoegd worden met de gemeenschappelijke + (blauw), dit geeft sluiting en vervolgens is de decoder naar the holy huntingfields, oftewel, naar de eeuwige jachtvelden (defect dus).
 

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:De ombouw van Johan?s locomotieven
« Reactie #13 Gepost op: 8 juni 2011, 20:38:09 »
Beste Riny,

Ik heb het digitale lampje 22v gebruikt met bijhorende fitting! Daarnaast heb ik de bedrading conform de ESU richtlijnen gebruikt!
Bij andere locs heb ik dat probleem namelijk niet.

Met groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Riny

  • Gast
Re:De ombouw van Johan?s locomotieven
« Reactie #14 Gepost op: 8 juni 2011, 20:47:31 »
Johan,

Dus je hebt voor de verlichting Wit, geel en blauw gebruikt?
Het lampje, heeft dat de zogenaamde rode stip achter het glas?
Wanneer je de LoPi v4.0 hebt toegepast dien je het spoeltje tussen de koolborstels ook weg moeten halen.
Bij een LoPi v3.0 dient deze te blijven zitten.

Wanneer dit allemaal klopt zou je het dienen te zoeken ik een goede massa (schone wielen, massa aansluiting (Zwart) decoder naar chassis, schoon sleepcontact.
Anders plaats even een foto van de betreffende loc want er kunnen dwarse dames tussen zitten.
Dat heb je bij mensen constant, maar bij locs komt dit ook wel eens voor.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:De ombouw van Johan?s locomotieven
« Reactie #15 Gepost op: 8 juni 2011, 20:50:00 »
Beste Riny,

Morgen plaats ik even een foto!

Met groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:De ombouw van Johan?s locomotieven
« Reactie #16 Gepost op: 9 juni 2011, 19:21:49 »
Beste Riny,

Laat ik beginnen met het feit dat ik geschrokken ben toen ik de kap eraf haalde. Dit had een kostbaar foutje kunnen zijn; de soldeerverbinding van de massa was dus niet goed en de 2 draadjes (van motor naar decoder en chassis) kwamen gelijk los. LESSONS LEARNED!!!!!!

Wanneer je de LoPi v4.0 hebt toegepast dien je het spoeltje tussen de koolborstels ook weg moeten halen.

VRAAG 1: Bedoel je het spoeltje zoals dat hieronder op de foto zichtbaar is?



Niet schrikken! ;D Het zwarte draadje is verbonden aan de gele draad en aan de andere zijde aan de witte draad. Ik heb niet alle kleuren van ESU draad op voorraad en ik hoor zeer regelmatig dat ik een Zeeuw ben. NEEN wij behoren nog steeds tot Zuid Holland!!! Mar we binne net so zunnig!!!  ;)  ;)

VRAAG 2: Hoe kun je aan de decoder zien of het een LoPi v4.0 of een LoPi v3.0 is?

Met groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Riny

  • Gast
Re:De ombouw van Johan?s locomotieven
« Reactie #17 Gepost op: 9 juni 2011, 22:01:32 »
Laat ik beginnen met het feit dat ik geschrokken ben toen ik de kap eraf haalde. Dit had een kostbaar foutje kunnen zijn; de soldeerverbinding van de massa was dus niet goed en de 2 draadjes (van motor naar decoder en chassis) kwamen gelijk los. LESSONS LEARNED!!!!!!

Johan,

Je dient ook iets korter je draadjes te strippen, eerst voor vertinnen, het vertinde deel op lengte knippen zodat, wanneer je ze vast soldeert, de isolatie zo kort mogelijk bij de soldeerverbinding blijft.
Ook dien je de soldeertin beter te laten vloeien, ziet er nu een beetje klonterig uit wat een goede verbinding niet ten goede komt.

VRAAG 1: Bedoel je het spoeltje zoals dat hieronder op de foto zichtbaar is?
Ja, deze bedoel ik.

Niet schrikken! ;D Het zwarte draadje is verbonden aan de gele draad en aan de andere zijde aan de witte draad. Ik heb niet alle kleuren van ESU draad op voorraad en ik hoor zeer regelmatig dat ik een Zeeuw ben. NEEN wij behoren nog steeds tot Zuid Holland!!! Mar we binne net so zunnig!!!  ;)  ;)
Geeft wel een risico dat je mogelijk de verkeerde draadjes toepast, dus waakzaam zijn.

VRAAG 2: Hoe kun je aan de decoder zien of het een LoPi v4.0 of een LoPi v3.0 is?
Deze is veel kleiner dan de v3.0


Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:De ombouw van Johan?s locomotieven
« Reactie #18 Gepost op: 9 juni 2011, 22:07:00 »
Beste Riny,

Bedankt voor je reactie; ik ben dus ook geschrokken van mijn soldeerwerk (zoals het op de foto zichtbaar is). Als werktuigbouwer dien ik te weten hoe het moet. Sinds ik ander soldeertin gebruikt ben ik niet meer tevreden over het soldeerwerk dus daar heb ik nog wat te doen!

Met groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Piet

  • Gast
Re:De ombouw van Johan?s locomotieven
« Reactie #19 Gepost op: 9 juni 2011, 22:22:23 »
Oei Johan,
dat was door het oog van de naald, voor het zelfde geld heb je kortsluiting.
Solderen is niet moeilijk, goed vloeien is net wat Riny schrijft het belangrijkste.
Anders krijg je kouwe lassen, en dat is funest op een trillend er bewegend object als een trein of een lok.
Het beste soldeertin voor onze hobby is harskern soldeer met de verhouding 60% zink en 40% lood, zgn 60/40 soldeer.
De harskern is nodig om een beschermende laag over de las te leggen tijdens het afkoelen.
De smelttemperatuur van 60-40 is plm 185-1900 graden ik zet mijn soldeerstation altijd op 2200
Heb je geen geregelde bout dan kun je het makkelijk, als volgt testen.
Smelt een druppeltje tin op de punt, dit moet vlot gaan en het oppervlak moet een seconde of 5-10 glanzen.
Tik daarna de bout schoon, gebruik altijd een oude glazen asbak voor.
En ga daarna solderen.
Bij de afwerking als je draden aan elkaar verbindt neem altijd krimpkous als isolatie en zorg er voor dat deze goed vast zit, niet kan verschuiven(trillen van de lok)
Over de draad  kleuren, dat vind ik verkeerde zuinigheid met andere kleuren werken.
Een decoder kost vele malen meer dan een bosje draad.
Werk altijd met de zelfde kleuren als de originele draad.

Een opmerking over dat spoeltje tussen de koolborstels, dat is een condesator en geen spoeltje, maar het moet er ook uit.

grt P.


Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:De ombouw van Johan?s locomotieven
« Reactie #20 Gepost op: 10 juni 2011, 07:50:48 »
Beste Piet,

Dank voor je reactie! Gisteravond heb ik, voordat je dit bericht stuurde, besloten een soldeerstation te gaan kopen. E.e.a. zoals vermeld in dit draadje. Tot op heden gebruik ik een Weller soldeerbout 20w. Met deze bout heb ik altijd voortreffelijk kunnen solderen (m.n. electronicazaken). Maar dan moet je wel de juiste soldeertin hebben.

Qua soldeertin heb ik tot voor kort 60/40 gebruikt met harskern. Nu gebruik ik: 60/38 met Cu2. Kortom ook hier moet ik even goed naar kijken.

Met groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:De ombouw van Johan?s locomotieven
« Reactie #21 Gepost op: 10 juni 2011, 08:45:47 »
Heren,

De 3021 heeft zojuist wat rondjes gereden en knippert niet meer tijdens het schakelen! Dank!

Met groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Riny

  • Gast
Re:De ombouw van Johan?s locomotieven
« Reactie #22 Gepost op: 10 juni 2011, 10:23:41 »
Beste Johan,

Goed dat de loc nu doet wat hij moet doen.

Wat betreft, het "spoeltje", daar was ik in de snelheid van reageren iets te snel mee en is net, als Piet ook aangeeft, een condensatortje.
De overige die men op het motorschild ziet zijn smoorspoeltjes, bedoeld voor ontstoring.

Zelf soldeer altijd gemiddeld op 320/360 graden via mijn soldeerstations.
Dit om de snelheid van het solderen wat te verhogen en de tijdsduur van de warmte/hitte te beperken  en vlugger op het smeltpunt van de gebruikte soldeer te komen.

Maar je weet zelf wel waar je mee bezig bent dus die enkele keer dat het eens wat minder gaat, dat heb ik zelf ook wel eens.
Wij zijn uiteindelijk geen soldeer robots.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:De ombouw van Johan?s locomotieven
« Reactie #23 Gepost op: 26 december 2011, 10:25:07 »
Beste ombouwspecialisten,

Ik ben bezig de 3053 oftewel de Br 103 te voorzien van een decoder. Ik loop tegen een voor mij nieuw ?probleem? aan. Een derde lampje in het midden welke brandt bij het voor- en achteruit rijden van de loc. Ik kan een draadje doortrekken van het lampje voor en achter maar gevoelsmatig zegt mij dat ik dan een diode moet gebruiken.

De vragen zijn:
Moet ik een diode gebruiken?
Moet het streepje op de diode aan de decoder zijde of aan lamp zijde?
Welke diode kan ik het beste gebruiken?



Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Riny

  • Gast
Re:De ombouw van Johan?s locomotieven
« Reactie #24 Gepost op: 26 december 2011, 11:05:24 »
Beste Johan,

Blijf je bij de ombouw bij lampjes? zo ja, welke?

Wanneer je de 22 volt (digitaal = met rode stip)  lampjes met steekfitting toepast kun je de front en sluitverlichting op de witte en gele draad (-) aansluiten met de blauwe als gemeenschappelijke plus (+).
Neem voor het derde lampje F1 (groen (-) en eveneens met de blauwe gemeenschappelijke plus (+).
Een diode is overbodig.

Tenminste, op genoemde manier zou ik het doen.
Mocht ik onduidelijk zijn dan lees ik het wel.

P.s. Je weet dat de blauwe (+) niet gezamenlijk gebruikt kan worden met de zwarte (-) gebruikt kan worden h