Met die maten zit je in de drierailwereld. Met andere woorden, dit zijn maten van wisselstroom-assen. Märklin heeft iets dikkere wielen met flink hogere flenzen dan de NEM norm geeft, omdat Märklin materieel in de puntstukken van wissels en kruisingen niet op de wielbanden rijdt maar op de flenzen!
Bedankt voor het willen delen van je inzicht. Ik hoop dat de vraagsteller nooit zover hoeft te gaan.
Inderdaad, de Märklin-rijders, de 3-rail wereld, heeft meer te maken met wielmaten dan de 2-rail rijder. Daarom zijn 3-rail-rijders die 2-rail materiaal ombouwen naar 3-rail gebruik vaker in het bezit van een wielpers. Zie bijvoorbeeld dit plaatje uit 2010 op dit forum:
http://img210.imageshack.us/img210/9440/wielenpersh06.jpg bron:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18005.msg339983#msg339983In dat zelfde draadje komt ook een wielpully voor:
http://i48.tinypic.com/200p4ea.jpg bron:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18005.msg342217#msg342217Met een
wielpers verklein je de afstand tussen de wielen aan een as,
met een
wielpully vergroot je de afstand tussen de wielen, of trek je een wiel van een as af.
In de 3-rail wereld wordt nogal wat
afgeleden.
Ik heb je quote aangehaald vanwege vooral dit ene zinnetje:
omdat Märklin materieel in de puntstukken van wissels en kruisingen niet op de wielbanden rijdt maar op de flenzen!
Dat heeft iets te maken met
een ander draadje op dit forum. De kernvraag in dat draadje kuidt:
Vraagje: weet iemand of er wissels bestaan die zowel met 2-rail als met 3-rail materieel bereden kunnen worden?
Een van de manieren om K-rail en C-rail wissels (3-rail) geschikt te maken voor 2-rail (loks), bestaat uit het isoleren van de letter "A".
Een foto die ik daarvan ooit zelf gemaakt heb:

De flenzen van 3-rail voertuigen nemen stroom af van die letter "A", omdat af fabriek de twee binnenste spoorstaven van elke standaard wissel stroomloos zijn. Als je de letter "A" verwijdert of geïsoleerd terug lijmt, dan moet je die 2 binnenste spoorstaven aansluiten. Voor 2-rail gebruik moet dat, voor 3-rail gebruik kan dat.
Ik heb een 2-rail lok met afstand tussen de wielen van 14,4 mm. Die rijdt op een standaard k-rail wissel rechtdoor omdat de wielen het puntstuk missen. Na drie keer oefenen hadden de wielflenzen als pizzasnijders de strijkregels van de wissel stuk gereden. Die waren te kort, en zijn nu vervangen door langere messing strijkregels.
Door ook die strijkregels rijstroom te geven, is het stroomcontact op de wissels geoptimaliseerd.
Sinds zulke ingrepen rijden 2-rail en 3-rail treinen stapvoets door zo'n wissel. Alleen die ene lok moest ik met de wielknijper aanpassen (die was dus echt 2-rail en op schaal, maar uiteraard zonder RP25 wielen).