Auteur Topic: oud en stof, vuil  (gelezen 963 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HansV

  • Gast
oud en stof, vuil
« Gepost op: 9 december 2015, 12:42:35 »
De jaren geleden half opgezette baan die ik nieuw leven wil geven, bevat grote stukken naaldhout bos. De bekende manier: vezels tussen twee metaaldraadjes draaien, in model knippen, verf en strooisel.
Helaas is dat bos in die jaren veranderd van groen in matbruin vanwege alle stof en niet schoonhouden. De bomen zijn gewoon met de ijzerdraad stam in het piepschuim gestoken, maar tegen het opnemen van een paar honderd bomen zie ik wel op. Stofzuigen helpt niet. Ik weet ook niet of na die jaren het strooisel soms de kleur kwijtraakt.
Weet iemand een werkbare oplossing?
Zou bijvoorbeeld overspuiten met dunne groene verf kunnen helpen? Of opnemen en ultrasoon reinigen?

 

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: oud en stof, vuil
« Reactie #1 Gepost op: 9 december 2015, 18:33:46 »
Sommige strooisels raken inderdaad op den duur hun kleur kwijt Hans. Je zou kunnen proberen de bomen onder te dompelen in een badje verdunde donkergroene acrylverf met een klein drupje afwasmiddel. Daarna tussen duim en wijsvinger "uitdraaien". Maar de beste en mooiste manier is de bomen weer stuk voor stuk opnieuw te bestrooien. De moderne strooisel zijn ook een stuk kleurvaster geworden. "tis wel weer wat werk maar dan zijn ze ook weer als nieuw. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/