Een verslag van een zelfbouw project dat ik in November ben begonnen.
Het zelf bouwen van NS daglicht seinen.
Het buismateriaal dat ik heb gebruikt is messing 2.4mm (44mm lang) onderste deel en 1.5mm (50mm lang) bovenste deel, dat 5 mm in elkaar wordt geschoven.

Dit gesoldeerd om aan elkaar te bevestigen.
De lengte van de mast is dan in totaal 89mm lang

Het idee om de seinplaten van geëtst messing te maken om zodoende het metaal als gezamelijke (+ in mijn geval) te gebruiken is aanlokkelijk.
Maar dat etsen is voor mij nog een brug te ver.
Ik heb het nog even bij styreen gehouden.
Overigens bij gebruik van lakdraad kunnen er probleemloos 4 aders door de dunste bus geregen worden.
Wel is het belangrijk de boring van de buisjes goed af te bramen, de lak van de lakdraad kan makkelijk beschadigen.
En dat in een metalen buis kan ongewenste effecten geven.
De buisjes voor de zonnekappen zijn weer van messing (4 mm) en worden door de styreenplaat heen gestoken en met 2 componenten epoxy vastgezet.


Na het uitharden worden aan de achterkant de uitstekende delen afgezaagd.

Als laatste wordt de bevestiging tegen de seinplaat aan gelijmd met de lamphouder.
Deze constructie heb ik later veranderd door een korte buis tussen de lampenhouder en de uithouder te zetten.

Om de humbrol verf goed op het messing te laten hechten worden de masten éérst in de primer gezet.

De door mij gebruikte primer is Humbrol 01.
Daarna kregen de masten hun zwart/witte uitmonstering, deze foto is gemaakt voordat alle masten gelijk van lengte zijn gemaakt.

De seinplaat er vervolgens op gezet en vast gelijmd met 2 componenten epoxy vastgezet.
Met dit als resultaat.

Het wachten hier was nog op de ladders en de led's.
Toen de smd leds 1206 binnen waren, bleek het afzien te zijn om ze te monteren!
Met de leesbril op en een grote werk loupe is het te doen.

Het resultaat van een proefsein.

Van deze klus moet je er niet veel achter elkaar doen als je niet scheel wilt worden.
Toen alle 10 seinen klaar waren kwamen de voorschakelweerstanden in beeld.
In eerste instantie had ik in de plus één voorschakelweerstand.
Maar dan brandde de rode feller dan de gele en de groene.
Nu heb ik voor iedere kleur een weerstand, die ik mooi kan aanpassen op de lichtopbrengst van de led.

De weerstanden zijn afzonderlijk geisoleerd.

Over de gehele bundel is en krimpkous getrokken om de mechanische belasting op de lakdraden te voorkomen.
Het uiteindelijke resultaat.


Hier is goed te zien dat er een korte buis tussen de uithouder en het seinbord zit.
Tijdens het samenbouwen van de losse onderdelen zie ik nu op de foto wat kleine beschadigingen van het schilderwerk.
Dat moet ik nog even bijwerken.
Dit is de gebruikte werktekening.

grt Piet.