Auteur Topic: De bouw van Hookyville  (gelezen 443212 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #375 Gepost op: 4 oktober 2012, 00:02:56 »
Het wordt ook geplaatst in de buurt van of op een bedrijventerrein. Daar komt een stukje industrie bij (metaalbewerking/machinefabriek), maar ik zag laatst in Duitsland ook de Aldi met een grote vestiging en de Mac op een bedrijventerrein zitten. Ik denk er nog over om een autodealer daar ook een plek te geven. Kun je je oude bak bij de sloop inleveren en aan de andere kant van de weg een nieuwe meenemen.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #376 Gepost op: 5 oktober 2012, 15:32:56 »
Terug naar de stad Hookyville. Gisteren de plank uitgezaagd waarop de stad gaat worden gebouwd. Moet aan de voorkant nog een klein stukje bijwerken, want dit komt wel erg dicht tegen een van de sporen (het dalende/klimmende spoor dat bij de wisselstraat, waar de trein staat, aansluit) aan. Er komt nog wel een weg naar beneden toe, maar die zal wat meer via haarspeldbochten gaan en aansluiten op de doorgaande weg van de goederenoverslag naar het lage deel van de stad met het bedrijventerrein waarschijnlijk halverwege. Let wel: de stad komt in werkelijkheid een paar centimeter hoger te liggen om een goede doorgang van locs met panto's te garanderen. Delen waar het dubbelspoor loopt, zal ik uitneembaar maken, zodat ik te allen tijde bij de rails kan komen, zonder dat ik de hele stad er af moet halen (dat wil ik wel mogelijk maken).

Natuurlijk meteen de panden neergezet om aan beeldvorming te werken en wat bomen in piepschuimen stroken of blokjes gestoken. Ze komen dus wel wat lager uit. Ik heb nog wel wat panden over (en ik moet er nog ??n plakken die bij de set zat, die ik van mijn damesteam cadeau kreeg) en zit nog te denken of ik aan de muur niet een hogere rij kan maken en de panden die nu tegen de muur aan staan naar de andere kant van de weg kan halen, met aan de achterkant natuurlijk hekjes, zodat ze niet meteen op de rails vallen. Als iemand hierover een leuk idee heeft, hoor ik dat graag.

In de basis zal er niet veel veranderen. Hotel linksvoor wordt wat verhoogd aangelegd met een voetpad wat even laag blijft, wel een trapje omhoog. Voor het hotel kunnen auto's parkeren en die hebben een afrit van de weg door de stad. Deze weg zal zowel aan de voor- als de achterkant licht stijgend zijn. De aansluiting met de Hauptstrasse (de laan met bomen) zal dan op een vlak punt liggen. Het huizenblok aan de voorzijde houdt ook dezelfde hoogte.

Genoeg geklept, tijd voor wat foto's.



De Hauptstrasse van boven genomen. In het midden een bomenrij, het verkeer rijdt steeds aan de linkerkant van de bomen. Door het piepschuim lijkt er van de straat weinig over te blijven, maar dat is straks natuurlijk niet zo. De voetpaden zijn straks ongeveer even breed als de paden die bij de bodemplaat horen. Genoeg ruimte voor auto's dus en wellicht nog een paar parkeerhavens.




En dezelfde Haupstrasse, maar dan vanuit een van de hoger gelegen hotelkamers.




Omdat het natuurlijk ook over treinen gaat, zie je hier de autotrein afsturen op de tunnel. De Haupstrasse bevindt zich rechts.




Een bovenzicht van de Hauptstrasse en het lager gelegen goederendeel van het station. Hier zal een muur gebouwd worden om ruimte te maken voor vrachtwagens en containers, maar ook voor de goederenoverslag. Die zal niet helemaal achteraan zijn, want daar komen containers te staan, je moet er natuurlijk ook wel iets van kunnen zien.




Zicht op het huizenblok dat aan alle kanten door straten is omgeven. Linksvoor het verhoogde hotel.




Helikopterview van het huizenblok. Linksboven, waar die graafmachine staat, komt een blok huizen dat aan vevanging toe is. Met dus het brandende pand, het ingestorte/gesloopte pand. Bij dat groene pand zijn straks de ramen en deuren op de begane grond dichtgetimmerd met hout (fineer). Het pand dat bijna afgebouwd is, zou wel eens van het huizenblok naar hier kunnen verhuizen.




Hier is nog wat ruimte. Niet voor panden, maar voor marktkraampjes, banken en tafels voor bierfeesten en om achter de boom nog wat auto's te kunnen parkeren. Denk dat deze straat op marktdagen niet toegankelijk is voor autoverkeer.




Schuin zicht op de stad vanaf hoogte. De foto is genomen vanaf de kant van het station.




Ook genomen vanaf de kant van het station, maar dan met de boom links en zicht op wat er rechts in de stad staat.


Onderstaande foto's geven wat meer een totaalbeeld. Eerst eentje genomen net naast de spiraal.




En deze is genomen vanaf de andere kant, bij de ingang van het grote station.




Natuurlijk komt er nog genoeg scenery in de stad. Aanwezig zijn al banken, tafels, stoelen, snoep- en drankautomaten, vuilniszakken, telefooncels, vuilnisbakken/containers, auto's, vrachtwagens, straatverlichting, ander groen, verkeersborden etc. Inwoners van de stad zijn er op dit moment nog niet, maar dat komt allemaal nog wel. Het prettige is dat ik dit alles aan mijn bureau kan maken en pas later de stad verhuis naar de baan.

Zoals gezegd, opmerkingen zijn altijd welkom.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #377 Gepost op: 5 oktober 2012, 16:00:28 »
Wauwww!!  :P Mooi gedaan Martin. Het is echt een "stad". Zeker met die bomenrij lijkt het super echt op een "laan".

Ik zou als dat kan de stad toch nog een stukje hoger maken om de toegankelijkheid te bevorderen. Voor het mooie moet je er met je hele arm ruim onderdoor kunnen om b.v. de rails schoon te maken of zo.

Maar nogmaals ik vind je stad helemaal top!
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #378 Gepost op: 5 oktober 2012, 16:06:27 »
Thanks Pierre. De stad komt ook hoger en er komen uitneembare stukken die precies boven het dubbelspoor lopen. Op die manier hoef ik alleen een handvat onder een huisje te verbergen: huisje eraf tillen en handvat beetpakken. Aan de zijkanten (voor en achter dus) komt een houten lat met scharniertje, dus die kan ik ook nog openklappen om ergens bij te kunnen. Maar ik moet natuurlijk ook nog zorgen voor goedlopende en veilige bedrading voor de verlichting.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #379 Gepost op: 5 oktober 2012, 18:33:21 »
Proficiat, Martin met de stand van zaken. Je maakt er echt wat moois van.
Je foto's geven een perfect beeld hoe je baan er straks uit gaat zien.
Jouw stad krijgt een realistische uitstraling met goede verhoudingen.
Ik ben en ik blijf je volgen.

Met groet, Roel
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #380 Gepost op: 12 oktober 2012, 15:25:11 »
Dat cafeetje van Faller is inmiddels uit de stad weggehaald. Vond het zelf ook niet passen.

Wel wat nieuwe aanwinsten die met de stad te maken hebben.

Allereerst twee verschillende diktes grijsboard. Dit ga ik gebruiken om de weg waar de Hauptstrasse op uitkomt te laten stijgen/dalen. Bij het hotel begint de weg hoger, dan daalt hij tot het niveau van de Hauptstrasse en de rotonde en dan gaat de weg een tijdje verderop weer wat steiler omhoog om aan het eind de hoek om te gaan. Dat betekent dat sommige panden trapsgewijs gaan worden opgesteld en dat er dus trapjes gaan komen in het voetpad. Dit zal straks ook gebruikt worden om de Hauptstrasse wat eerder te laten dalen.




Verder heb ik voor de verlichting wel een zwikkie weerstandjes nodig. Hier zijn drie verschillende soorten zichtbaar. Verder drie soldeerstrips en de eerste bewoners van de stad, de zogenaamde passanten. Voor de verlichting, want daar zijn de weerstandjes voor nodig, heeft Hero twee vernuftige printjes in elkaar gezet om de verlichting random aan en uit te zetten. Printjes zijn overigens niet op de foto zichtbaar, maar daar komen we nog wel eens op terug.




En een close-upje van de passanten.




Momenteel ben ik bezig met het bouwen van het laatste stadspand en het verven en in elkaar zetten van de stadstoebehoren. Morgen ga ik eens kijken hoe dat grijsboard werkt.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #381 Gepost op: 12 oktober 2012, 16:21:14 »
Leuk h? met de scenery bezig te zijn.
Enne 'n jaar geleden zat je nog tegen die ledjes aan te hikken en nu liggen er al zakken vol met weerstanden en neem aan dat er ook led's zijn.
Goed bezig Martin.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #382 Gepost op: 12 oktober 2012, 16:49:56 »
Wat ledjes en weerstandjes betreft heb ik in Hero wel een goeie hulplijn, en op korte afstand ook nog eens.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #383 Gepost op: 15 oktober 2012, 11:27:59 »
Afgelopen weekend een paar uurtjes tijd gehad om even wat klein spul in elkaar te freubelen en hier en daar te verkleuren. Allemaal spul voor afwerking van de stad, zoals een banier voor in de winkelstraat, vier reclamezuilen, twee telefooncellen, een bushokje met twee bankjes, twee grote reclameborden (die meer langs de weg en het spoor zullen staan en dus minder stads zijn). Het setje bevat ook nog wat brievenbussen (volgens mij, wellicht kan Bart hier uitsluitsel over geven), nog 15 andere bankjes en negen masten met banieren van andere landen, al zie ik die niet zo snel geplaatst worden.



De foto geeft wel aan dat ik nog wat stukjes weg moet werken, waar het deel aan de stru (plastic boompje) heeft gezeten.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #384 Gepost op: 15 oktober 2012, 12:58:27 »
Da's pas echt knippen en plakken op de vierkante mm Martin. Top. Het zijn wel de dingen die het "af" maken. De dingen die niet gelijk op vallen maar wel het totaal plaatje maken.

Ben benieuwd naar dat totaal plaatje. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #385 Gepost op: 15 oktober 2012, 14:56:09 »
Het zijn juist dit soort details dat net even dat extra's geven. Ben benieuwd naar her resultaat
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #386 Gepost op: 16 oktober 2012, 15:21:40 »
Inmiddels zijn ook twaalf bloembakken voorzien van kleurige plantjes. De gemeentelijke plantsoenendienst had er weer handenvol werk aan. Een deel van deze bloembakken zal in de verhoogde stad een plaatsje krijgen.

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #387 Gepost op: 16 oktober 2012, 17:09:14 »
De plantsoenendienst heeft idd behoorlijk zijn best gedaan. ...   top!  ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #388 Gepost op: 16 oktober 2012, 19:12:12 »
Dat worden gezellige bakken :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #389 Gepost op: 17 oktober 2012, 13:20:46 »
Ook in Hookyville staat al ??n marktkoopman. Nou ja, geen man te zien. Hij is waarschijnlijk in de leer hoe hij zijn kraampje goed moet opzetten. Door het te snel te doen, bestaat de kans op instorting van het kraampje. Een cursus kraam schoonhouden zo ook geen overbodige luxe voor de groenteman zijn. Op deze manier vreest het gemeentebestuur dat de groenteman weinig waar zal verkopen. Herr Neuling heeft desgevraagd laten weten dat hij de houten planken en staanders een nieuw likje verf zal geven.

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #390 Gepost op: 17 oktober 2012, 17:07:43 »
Beste Martin,

Ondanks dat het priegelwerk is, ziet het er mooi uit! Ben benieuwd of de markt nog verder gaat uitbreiden!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #391 Gepost op: 17 oktober 2012, 17:12:27 »
Hoi Johan,

Dat zou wel logisch zijn, maar dat laat ik afhangen van de ruimte in de stad. Anders gaat de markt gewoon naar Esdorf of de andere kant van Hookyville. De groenteman heeft overigens nog drie extra kratten, dus hij kan zeer zeker uitbreiden,  :)
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #392 Gepost op: 18 oktober 2012, 14:27:37 »
Tja, ik wilde vandaag eigenlijk wat met het grijsboard gaan doen en wat lijntjes trekken op de plaat van de stad, maar het liep even anders. Ik vond in een doos die Bernard me ooit gestuurd heeft, nog een bakje met allerlei spulletjes. Volgens hem - en mij dus nu ook - aardig wat N-spul. Dat werd dus uitsorteren en in aparte bakjes doen.

Allereerst wat klein grut, zoals hekjes, een olievat, stoeltjes, twee zittende figuurtjes, een uitkijkpost (?), een glijbaan en een bak voor water, al lijkt het me geen badkuip voor buiten.




De tweede groep bestaat uit een heleboel kilometerpaaltjes, waarvan een aantal nog gras aan de voet heeft. Zijn waarschijnlijk zo uit de baan getrokken. Hier hoef ik in elk geval niet meer naar op zoek.




Vervolgens een serie verschillende verkeersborden en een bord voor een Shell pompstation. Of dit N is, weet ik niet zeker, maar ik heb nog een Faller doos met verkeersborden. Die zal ik er eens naast zetten om te kijken naar de afmetingen.




En tot slot nog een aantal figuren. Sommige poppetjes zijn erg stijf alsof het etalagepoppen zijn, maar er zijn ook actieve figuren bij. Ja, zelfs tennissers. Alleen heeft Hookyville nu nog tennisclub, maar wie weet.




Morgen naar Eurospoor en dan kom ik vast niet met lege handen thuis. En als het meezit, ligt er thuis dan een enveloppe met 300 zittende figuren voor in mijn personenwagens. Ze zijn niet zo heel erg gedetailleerd, maar goed genoeg voor in een trein achter het raam. Dan zie je er toch weinig van. Lege treinen vind ik ook geen gezicht.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #393 Gepost op: 18 oktober 2012, 14:31:25 »
Lekker h?, dat zijn nou van die kleine spulletjes die niet op een baan mogen ontbreken.
Die etalagepoppen kunnen in de etalage of anders in een mensenmassa waar ze dan wat minder in opvallen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #394 Gepost op: 18 oktober 2012, 16:07:44 »
Die etalage poppetjes zijn niet mijn ding hoor. Het zijn net playmobiel mannetjes. Veel te groot, en volledig uit proportie. Zelfs voor opvulling vind ik het niks. Hooguit de zittende als vulling voor wagons, dan zijn ze toch niet zo herkenbaar
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #395 Gepost op: 18 oktober 2012, 16:28:10 »
Ben het helemaal met je eens hoor. Het grappige is dat je ook van die zittende preisers hebt die net playmobiel zijn. Bestaan uit meerdere delen en je moet ze dan in elkaar zetten. Leken nergens op, zo vertelde mijn treinenboer me gisteren. Of ik die houten klazen, want dat zijn het, ergens in een etalage neerzet, betwijfel ik. In de mensenmassa laat ik ze achterwege, ook vanwege de grootte.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #396 Gepost op: 18 oktober 2012, 17:24:03 »
Mee eens .... dat deze poppetjes nergens voor te gebruiken zijn. Zelfs in een menigte steken ze een kop boven de andere uit. Knip de onderkant er af en dan kan je ze ook in een wagon plakken.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #397 Gepost op: 19 oktober 2012, 15:47:39 »
Vandaag naar Eurospoor geweest. Opvallend veel N-banen aanwezig, dus mijn fototoestel in de aanslag gehouden. Rond een uur of twaald een mini-meet met Pierre, Tom, Anne, Nico, G.J., Anne en nu vergeet ik er vast nog ??n of twee. Verder natuurlijk ook een en ander gekocht. Ik zocht eigenlijk Duitse windmolens en bierdrinkende preisertjes, maar deze twee items heb ik niet gezien. Niettemin toch wat figuren aangeschaft. De foto's heb ik even van Noch geleend.

Uitbreiding voor de weekmarkt.




Postbodes in allerlei situaties.




Een setje passanten voor in de stad.




Tot slot nog afscheid nemende mensen.




Ook nog twee zakjes turf van Woodland Scenics, maar daar heb ik geen foto van geschoten.

En toen ik thuis kwam, lag daar een enveloppe met 300 zittende figuren voor in mijn personentreinen. De Lint was al eerder gevuld en ook ??n ICK-bak is gevuld. Nu de rest nog.




Kortom, we kunnen weer een en ander gaan doen. Komende week ga ik aan de wegen in de stad beginnen. Zeg ik nu, dus dat is nog geen garantie.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #398 Gepost op: 20 oktober 2012, 10:25:59 »
Voorlopig kan je weer vooruit Martin. Voordat alle wagons gevult zijn met mensjes is de winter weer voorbij.
Succes. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #399 Gepost op: 23 oktober 2012, 15:29:18 »
Vandaag dan toch maar eens daadwerkelijk aan de slag gegaan met de stad. Allereerst heb ik een stuk van 25x25 cm uit de plaat gezaagd. Hier kan het vierkante stadsblok op gebouwd gaan worden. De huisjes staan voor 90% op het uitneembare deel. Onder twee huisjes komen dan handvatten om de plaat eruit te halen. Via een stekkerverbinding kan ik de gebundelde verlichtingsdraden loskoppelen.

Dit blok komt dus op het uitneembare deel te staan. Ook makkelijk om scenery aan te brengen. De huisjes worden feitelijk tussen styreen (stoepranden) ingeklemd. Op de binnenplaats lopen ook stoeptegels langs de huizen. Mooie markeerpunten, lijkt me.




Zo ziet het er in eerste instantie uit. De boorgaten om de zaag doorheen te laten glijden, zitten onder de huizen verstopt.




Hier kijk je dus in het gat. De stad komt wel iets hoger te liggen dan ze nu op deze balken ligt. Genoeg ruimte om bij een deel van de sporen onder de stad te komen. Aan de andere kant moet ik dus nog wel een deel uit de plaat halen om ook hier bij de sporen te kunnen komen. Ik moet nog even kijken hoe ik dat ga fixen en zo min mogelijk van de zaagsnedes zichtbaar te laten. Natuurlijk wordt de stad ook in zijn geheel afneembaar, maar voor poetswerk en een trein recht zetten, zijn twee afneembare stukken makkelijker en het werk ook sneller.




De afneembare delen gaan rusten op twee dikke Flexa roerhoutjes voor verf. Die komen uiteraard aan de onderkant, maar ze liggen nu even zo voor het beeld.




Tot slot is er aan de voorkant van de plaat ook wat weggehaald. Ik heb besloten de weg eerder naar niveau stationsporen te laten dalen. De panden dalen dan trapsgewijs mee. Bovendien stak een deel van de plaat zowat over het spoor heen, wat je op onderstaande foto enigszins kunt zien. Je moet het zo zien dat de weg gaat dalen na het eerste stadspand vanaf de hoek. Het koffiehuis (dat gaat hier sowieso weg, maar daar komt iets anders voor) en het eerstvolgende grote stadspand gaan dus dalen.






En zo wordt het dan qua plaat aan deze kant.




Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.