Auteur Topic: helling  (gelezen 1508 keer)

Peterk

• Gast
helling
« Gepost op: 18 mei 2013, 09:28:00 »
Ik heb nu een proefbaan liggen, maar die wil ik op laten lopen. Als ik het goed begrepen heb,
moet je per 1 meter 3 cm stijging hebben, klopt dit?
Daarin wil ik ook een brug opnemen, deze is echter 11 cm hoog. De maten van mijn plaat zijn 2.10 bij 2.40.

groet
Peter

Offline teunistreinen

• Perronmedewerker
  • **
  • Geslacht: Man
    • Raptorforum voor en door gebruikers van de Raptor
Re:helling
« Reactie #1 Gepost op: 18 mei 2013, 09:34:54 »
Beste Peter

Ja, dat wordt een lange brug met op en afritten.

Volgens mij kan je ook wel 5 cm per meter proberen, dat gaat dat bij mij prima. Leg deze opritten wel zo veel mogelijk in een recht stuk.
In een bocht zou het wel eens kunnen dat de wagons er uit getrokken worden.

mvg teunis
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

Peterk

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 18 mei 2013, 09:44:24 »
Teunis,

Bedankt voor je antwoord, maar als het 5 cm laat stijgen, komt de loc dan nog omhoog als er wagons achter hangen?

groet
Peter

Offline teunistreinen

• Perronmedewerker
  • **
    • Raptorforum voor en door gebruikers van de Raptor
« Reactie #3 Gepost op: 18 mei 2013, 09:51:51 »
Peter

Dat hangt natuurlijk van de trekkracht van je lok af en de hoeveelheid wagons die je erachter hangt.
IK hanteer een spiraal van 12 bochten en dan 10 cm omhoog, dus per 12 stukken rails (van ca 18 cm lang) 10 cm omhoog of omlaag.
Dat gaat prima. Maak eens een test helling.

teunis
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

Offline Rick

• Super Modelspoorder
    • Rick's Modelspoorweg Blog
« Reactie #4 Gepost op: 18 mei 2013, 16:06:33 »
Peter,

3 cm per meter stijgen is wat je inderdaad ongeveer moet aanhouden. Of je nu 1 meter rails of over een afstand van 1 meter om hoog gaat, scheelt natuurlijk ook nog net iets in helling. maar voor de treinen maakt het niet zo veel uit, 2,9 of 3,1 % stijging merkt je trein niet zo. Als je meer wilt stijgen zul je rekening moeten houden met de kracht van je lok, en het aantal wagons. Op 2 meter baan is het dus heel lastig om 11 cm te stijgen, want 2 x 3 cm is pas 6 cm en dat is de helft van wat je wil.
Wat ik zelf in mijn baan gedaan heb is begonnen op 6 cm hoogte en een baan 3 % laten dalen het dal in en de ander  3% laten klimmen. Op het moment van kruizen na twee meter heb ik dan wel 12 cm verschil.
Wat je ook kan doen is met een klimspiraal werken, maar ook dat wordt erg krap op de ruimte die je heb.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #5 Gepost op: 18 mei 2013, 23:07:31 »
Meer dan 3 cm per meter kunnen de meeste locomotieven ook best aan. Je kan best naar 5 cm per meter. De reden dat die drie procent meestal aangehouden wordt. Anders komt het niet meer natuurlijk over. Een klimspiraal wordt eigenlijk altijd weggewerkt en dan kan je dus best over die 3 procent heen gaan. Als het spoor in het zicht komt, zou ik het wel bij 3 cm per meter (= 3 procent) houden.

Groeten, G?J

Offline Hookies

• Super Modelspoorder
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
« Reactie #6 Gepost op: 19 mei 2013, 00:52:43 »
Als je een ronde klimspiraal maakt, is het wel aan te raden om niet boven die 3% uit te komen. Locs kunnen soms wel meer aan, maar het zal vaak moeite kosten, met slijtageverschijnselen van de loc tot gevolg. Die 3% wordt niets voor niets in alle spoorencyclopedi?n aangehouden.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.