Auteur Topic: Weatheren van een slooploc  (gelezen 8766 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Weatheren van een slooploc
« Gepost op: 24 januari 2013, 21:03:28 »
Maak van een slooploc een ...... slooploc!

Ik heb Johan ooit eens bezig gezien met een project waar hij een tank geweatherd had met suiker en zout en het resultaat was verbluffend. Nu loop ik al een tijdje rond met een idee van een loc die gesloopt wordt naast de locloods. Het moet een flink roestig project worden en ik wil deze suiker-truc hierop gaan toepassen. De locloods is nu klaar dus ....... op naar de slooploc.
Een donor voor dit project is geen probleem. Ik heb een la vol slooplocs. De meeste zijn kleintjes maar bovenop ligt een dikke grote Limaloc met een raar wieltje er aan. Daar kan verder toch niemand iets mee. Verder heeft de loc nog wat losse onderdelen die ik er gelijk maar af haal. Die hebben ze er vast al afgesloopt. Ook de neus zaag ik los zodat de klep open komt te staan. Het gewicht haal ik uit de ketel en de ketel zelf zet ik vast met een boutje. Het motortje laat ik zitten anders kijk je zo door de onderkant heen en dat is ook weer geen gezicht.
Nu ontvet ik de loc met een warm sopje en laat hem goed drogen op de verwarming. Ik heb aan Johan gevraagt wat voor verf hij heeft gebruikt en dat blijkt verf te zijn op waterbasis. Hier heb ik nog nooit mee gespoten maar ik denk niet dat het problemen op gaat leveren. We zullen wel zien!

Ik spuit de gehele loc in een kleur bruin die voor roest moet doorgaan. Eerlijk gezegt ben ik er niet kapot van. Het is een potje verf van Anita Decor wat ik ooit een keer op een beurs mee heb genomen om de rails mee te schilderen. Ik weet nu waarom ik daar toen niet mee ben doorgegaan. Maar ja ... het maakt niet zoveel uit omdat het de basislaag is die straks nog behoorlijk moet worden bijgewerkt.
Dom ... dom ... vergeten het klepje aan de loc te plakken. Dus een stukje kaal krabben en alsnog even het klepje plakken. Tijdens dit project moet ik iedere keer even wachten tot de verf droog is dus tijdens de droogtijden/stappen door maak ik de foto's en tik gelijk de tekst voor dit verhaaltje.





Als de loc droog is maak ik op de plekken waar ik roest wil hebben de met een uitgeklopt penceel natte plekjes en strooi daar een beetje suiker op. Dit doe ik aan alle kanten en daarna kan de loc weer op de spuitsteun gezet worden. Ik laat de suiker even indrogen anders blaas ik alles weg met spuiten en ... ik heb weer even de tijd voor een stukje tekst.





Als de suiker lekker is ingedroogd spuit ik de loc in twee lagen helemaal zwart. Nu moet de verf echt goed drogen en is er voor mij mooi tijd om een boterhammetje te eten.



Boterhammetje op en loc is droog. Dan kan ik hem gelijk weer nat maken maar ditmaal met water. Onder de kraan borstel ik met een stugge kwast de de suiker los. Wel uitkijken natuurlijk ander poets je de verf ook weg. Die is nog niet helemaal uitgehard. Maar het gaat goed.... de suiker lost snel op. De loc met de "mazelen" gaat weer op de verwarming om goed te drogen.



Nu komt het fijne werk. Ik maak drie kleuren poeder van pastelkrijtjes die ik over een schuurpapiertje haal. oranjebruin, beige en okergeel. Verder donkerbruine verf en de Anita roestkleur. Hiermee ga ik verder aan de slag.



Eerst met verf een leuk kleurtje mengen en dan de penceel dopen in ??n van de poeders. Ik gebruik het meest de oker kleur. Deze oranjebruine brij tamponeer/smeer ik op de plaatsen die nog roestig moeten en hier en daar een tipje op de al roestige plekjes. Zo ga ik de hele loc langs tot het naar mijn zin is. Zo krijg je echt het idee dat er allemaal losse roest op zit in verschillende kleuren. Als iets pas verroest is het meer oranje en oude roest is donker. Moet weer even drogen dus ..... tijd voor een bakkie.



Nu de laatste handelingen. Een drybrush met lichtgrijs zodat alle leidingen, hoeken en klinknageltjes zichtbaar worden.



En als aller laatste veeg ik er nog een kwastje met bruin krijt overheen zodat de kleuren een beetje afzwakken. Er was vooral nog erg veel zwart dat overheersend was.



Weer een projectje klaar. Nu nog op mijn baan plaatsen maar dat is weer een ander verhaaltje.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Weatheren van een slooploc
« Reactie #1 Gepost op: 25 januari 2013, 07:59:48 »
Beste Pierre,

Dit is weer een heel mooi geslaagd project. Ik ben verheugd dat er een mede-forumlid is dit nu ook uitprobeert. Met betrekking tot deze weather techniek zullen we nog de fijne kneepjes moeten leren. Maar Keulen en Aken zijn ook niet op ??n dag gebouwd.

Misschien komt het door de verlichting tijdens het fotograferen maar de kleur zwart komt heel sterk naar voren. Welke merk verf en kleur heb je gebruikt?

Groet,
Johan

Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Weatheren van een slooploc
« Reactie #2 Gepost op: 25 januari 2013, 10:22:16 »
Zo is dat Johan .....  je blijft wat verschillende technieken proberen en die kneepjes komen vanzelf als het vaker doet. Nog bedankt voor je tip. Het is ook leuk om verschillende technieken door elkaar te gebruiken.

Dat het zwart aan de harde kant was viel mij ook al op. Maar met een drybrush en een poedertje komt het allemaal weer goed.

De verf die ik gebruikt heb is:  Vallejo Model Air - black 71.057 maar ik weet niet of het veel uitmaakt met ander verf. Ik heb dit flaconnetje aangeschaft omdat het me wel makkelijk leek. Deze verf is al verdunt en kan je zo gebruiken. Je spuit de verf zo in je luchtkwast en gaan met die banaan. Van de week ook nog bezig geweest met "gewone" acrylverf van Aleene's. Gewoon zelf verdunnen en dat werkt net zo goed. Bovendien heb je dan zeker tien keer zoveel verf voor dezelfde prijs. Zelfs de verf van de Action is te spuiten maar dat is net schoolbordenverf. Echt MAT. Daar zit echt geen enkel eiglansje in. Bovendien is het verdunnen wat lastig.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Weatheren van een slooploc
« Reactie #3 Gepost op: 25 januari 2013, 13:02:16 »
Beste Pierre,

Ik heb aqua color 006 teerzwart gebruikt dit komt mijn inziens minder zwart en met minder glans over!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Weatheren van een slooploc
« Reactie #4 Gepost op: 25 januari 2013, 14:59:36 »
Hallo Pierre,

Dat ziet er heel mooi uit. Het gebruik van de pastel krijt zie ik voor het eerst. Deze methode kende ik nog niet. Het resultaat is wel heel realistisch.

Groeten, G?J

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Weatheren van een slooploc
« Reactie #5 Gepost op: 25 januari 2013, 15:06:18 »
Beste Gert-Jan,

Voor weatheren met pastelkrijt klikkie
Hier staat een nadere toelichting op het gebruik van.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Weatheren van een slooploc
« Reactie #6 Gepost op: 25 januari 2013, 16:11:28 »
Dat ziet er heel mooi uit. Het gebruik van de pastel krijt zie ik voor het eerst. Deze methode kende ik nog niet. Het resultaat is wel heel realistisch.


Voordat ik reuma had was ik nog wel eens aan het tekenen en schilderen. Daar heb ik nu nog steeds materiaal van wat ik gebruik voor mijn treinen.

Zoals Johan al laat zien ... pastelkrijt kan je heel goed gebruiken in de modelbouw. Ook houtskool of potlood (grafiet) is een dankbaar middel om bv te vervuilen. Zelfs de tubes met plakaatverf gebruik ik nog.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Weatheren van een slooploc
« Reactie #7 Gepost op: 25 januari 2013, 17:01:35 »
Dat ziet er heel mooi uit. Het gebruik van de pastel krijt zie ik voor het eerst. Deze methode kende ik nog niet. Het resultaat is wel heel realistisch.


Voordat ik reuma had was ik nog wel eens aan het tekenen en schilderen. Daar heb ik nu nog steeds materiaal van wat ik gebruik voor mijn treinen.

Zoals Johan al laat zien ... pastelkrijt kan je heel goed gebruiken in de modelbouw. Ook houtskool of potlood (grafiet) is een dankbaar middel om bv te vervuilen. Zelfs de tubes met plakaatverf gebruik ik nog.

Aha, nu komt de aap uit de mouw en eerst maar zeggen dat je er niks van kon.

Citaat uit http://www.modelspoorh0.nl/forum/index.php?topic=852.msg8744#msg8744

"Gisteravond nog even een achtergrondje proberen te schilderen. Ik kan best aardig freubelen maar dat kwasten is toch niet mijn ding"
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Weatheren van een slooploc
« Reactie #8 Gepost op: 25 januari 2013, 17:23:00 »
Voor weatheren met pastelkrijt klikkie
Hier staat een nadere toelichting op het gebruik van.

Ik dacht dat ik dit forum wel helemaal uitgeplozen had maar dit draadje had ik toch even gemist. Op zoek naar pastelkrijt dus!De resultaten vind ik prachtig. Dat ga ik ook eens proberen.

Groeten, G?J

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Weatheren van een slooploc
« Reactie #9 Gepost op: 25 januari 2013, 20:58:57 »
Dat ziet er heel mooi uit. Het gebruik van de pastel krijt zie ik voor het eerst. Deze methode kende ik nog niet. Het resultaat is wel heel realistisch.


Voordat ik reuma had was ik nog wel eens aan het tekenen en schilderen. Daar heb ik nu nog steeds materiaal van wat ik gebruik voor mijn treinen.

Zoals Johan al laat zien ... pastelkrijt kan je heel goed gebruiken in de modelbouw. Ook houtskool of potlood (grafiet) is een dankbaar middel om bv te vervuilen. Zelfs de tubes met plakaatverf gebruik ik nog.

Aha, nu komt de aap uit de mouw en eerst maar zeggen dat je er niks van kon.

Citaat uit http://www.modelspoorh0.nl/forum/index.php?topic=852.msg8744#msg8744

"Gisteravond nog even een achtergrondje proberen te schilderen. Ik kan best aardig freubelen maar dat kwasten is toch niet mijn ding"

Dat is ook zo Tom. Een portretje schilderen of een vogeltje of zo is toch heel wat anders dan achtergrond van een treinbaan. :o
Bovendien kan ik meestal mijn kwastje niet langer vasthouden dan een minuut of twee/drie en dan heb ik last van kramp in mijn vingers en valt de kwast op mijn zondagse pak. Weer naar de stomerij. Als je goed op de foto's kijkt zal je zien dat de dunne penceeltjes waar ik ze vast moet houden een verdikking hebben met wat tape. Daarvoor is kwasten niet mijn ding en ...... ik kan gewoon echt geen achtergronden schilderen :(  Zeg nou eerlijk het ziet er toch niet uit zeg. Het idee is aardig maar het komt niet goed uit de verf zal ik maar zeggen. Ennuh .....  ik heb geen aap in mijn mouw. :P  :P
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Weatheren van een slooploc
« Reactie #10 Gepost op: 25 januari 2013, 21:13:04 »
Dat is ook zo Tom. Een portretje schilderen of een vogeltje of zo is toch heel wat anders dan achtergrond van een treinbaan. :o

Dat is helemaal waar Tom.
Ik doe zelf ook een beetje aan schilderwerk en een portret of een vogeltje is toch echt een stuk moeilijker dan een achtergrond van een landschap.

Groeten, G?J?
 

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Weatheren van een slooploc
« Reactie #11 Gepost op: 25 januari 2013, 21:16:48 »
Ja, bescheidenheid siert de mens.

Natuurlijk allemaal niet leuk als je je hobby niet meer voor de volle 100% kan uitoefenen maar zo als jij er mee omgaat, chapeau hoor.
Je weet de momenten goed te verdelen en zo kan je dan nog steeds lekker bezig zijn met je hobby's.
Daar kan menigeen tegenwoordig een voorbeeld aan nemen want ik hoor te veel om me heen de woorden van "dat kan  ik niet want ik heb zo'n last van mijn schouder en mijn knie?n willen ook niet meer".
Dat zijn dan vaak gewoon gezonde mensen die geen karakter hebben, niet door willen zetten, het koppie laten hangen en tot slot belanden ze achter de geraniums om daar weg te kwijnen.
Kijk Pierre daar doe jij niet aan mee, jij bent uit het juiste hout gesneden (zal wel beukenhout zijn)  en wat die achterwand betreft, ik ben er nog steeds van overtuigd dat het een verschrikkelijk goed gekozen en geschilderde wand is.
Gelukkig dat je met wat ingrepen de hobby kan blijven doen en ik hoop dat we daar dan nog jaren van mogen genieten.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Weatheren van een slooploc
« Reactie #12 Gepost op: 25 januari 2013, 21:23:08 »
Dat is ook zo Tom. Een portretje schilderen of een vogeltje of zo is toch heel wat anders dan achtergrond van een treinbaan. :o

Dat is helemaal waar Tom.
Ik doe zelf ook een beetje aan schilderwerk en een portret of een vogeltje is toch echt een stuk moeilijker dan een achtergrond van een landschap.

Groeten, G?J?
 

Ja G?J?, daar ben ik ook van overtuigd, ben zelf nooit bezig geweest met portret schilderen of vogeltjes of wat voor dieren dan ook, wel tekenen, dat was ook meer mijn ding.

Een achterwand schilderen is meer een decor schilderen, het mag wel een beetje grof.
Ik doe meestal enigzins schetsend schilderen, in het begin wilde ik het te exact doen maar dat is voor een achterwand niet zo nodig.

Maar laten we weer terug gaan waarmee dit topic is gestart want dat is toch ook weer een reuze interessante bezigheid die loc weatheren.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Weatheren van een slooploc
« Reactie #13 Gepost op: 25 januari 2013, 21:31:57 »
Kijk Pierre daar doe jij niet aan mee, jij bent uit het juiste hout gesneden (zal wel beukenhout zijn)  en wat die achterwand betreft, ik ben er nog steeds van overtuigd dat het een verschrikkelijk goed gekozen en geschilderde wand is.
Gelukkig dat je met wat ingrepen de hobby kan blijven doen en ik hoop dat we daar dan nog jaren van mogen genieten.

Dank je wel Tom. ::)    En wat dat beukenhout betreft ........ als ik op de weegschaal sta kan dat best eens kloppen. 'Tis in ieder geval geen balsahout. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Weatheren van een slooploc
« Reactie #14 Gepost op: 10 september 2014, 22:41:46 »
Wow Pierre dat is echt een sloop loc geworden vette bonk roest mooi
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Weatheren van een slooploc
« Reactie #15 Gepost op: 10 september 2014, 22:47:04 »
Wow Pierre dat is echt een sloop loc geworden vette bonk roest mooi

Tja ... het was voor mij ook een probeersel Rob. Om te weatheren met zout. Had ik nog nooit gedaan.  ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/