Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek > Ombouw locomotieven van een ander merk of systeem

Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D

(1/1)

Ponytail:
Dit draadje loopt ook "bij de buren".

Bovenstaande kryptische titel betekent dat ik weer een ombouwtje ben gestart.
Ditmaal dus de standaard Mehano Thalys (Trainline) uit een 'speel'pakket dat ik spiksplinternieuw via MP verkreeg.

Uit de diverse draadjes was mij al bekend dat hier de nodige haken en ogen aan zitten:
De sleper
De wielen
Verlichting

Grondregel is dat de trein in originele staat eerst en vooral prima moet lopen. Nu kwam deze nieuw uit de doos, dus dat was geen probleem.
Mijn volgende stap is dan: sleper eronder frotten en goed laten rijden op 3-rail DC. Ik sluit daarvoor mijn testbaantje aan op een oude TRIX-trafo met de puko's aan de +.

Mehano leverde ooit een dekseltje met sleper die je zo onder een aangedreven draaistel kon klikken... maar ze bestaan niet meer. De leverancier/fabriek niet en die onderdelen. Dus zelf maken!

Van de eerste poging heb ik geen plaatjes. Dit was een korte M-sleper op een afdekplaatje van een aangedreven draaistel. Op het oog leek dit te lukken, maar bij de uitvoering niet. De sleper kon niet voldoende inveren om over de wissels en zo te komen. Dus zit er nu een groot gat onderin 1 van mijn draaistellen.... :-(

Poging 2 richt zich op het jacobs-draaistel tussen de wagons. Overigens zou het ook met de andere draaistellen van de wagons kunnen...

Doordat bij deze draaistellen er geen afdekplaatje zit is er beduidend meer ruimte voor het inveren van de sleper. Daarnaast zit er voldoende tussenruimte bij de wielassen om het samenknijpen op 14 mm mogelijk te maken.

Als eerste wordt een bevestigingsblokje gemaakt van plakjes polystyreen. Hierop kan dan de sleper geschroefd worden.
Het draaistel en het styreenblokje:


Het styreenblokje nog even in close-up. Simpel:

Gewoon wat (5) plakje op elkaar...

Met de sleper. Ik gebruik altijd een oude sleper, die later wordt vervangen:


En zo zit-ie op zijn plek. Lang leve de cyano-superglue:


Als de sleper erop zit ziet het er zo uit:

Uitgeveerd.
En ingeveerd, nadat er nog een stukje uit de kopse kant van het draaistel verwijderd was:


En bij handmatig 'testen' ging alles soepel over de wissel en kruisingen.
Afgezien van de wielafstand, uiteraard. Maar dat volgt later...

rthuinte:
Geweldig verslag ! Dit ga ik zeker volgen. Ik heb zelf nog een Rivarossi IRM liggen, die wel geschikt is voor 3-rail, maar niet echt soepel loopt. Wellicht zie ik bij jou weer handige tips, zodat ik mijn trein kan verbeteren!

Nogmaals bedankt en succes met de ombouw!

Ponytail:
Nu de sleper geinstalleerd is moeten de gelijkstroomwielen nog worden aangepast.
Zoals wellicht bekend hebben M?rklinwielen een ruimte tussen de flenzen van 14 mm en gelijkstroomwielen zo rond 14,7 mm. Dit lijkt weinig tot je een wissel oprijdt en bij het puntstuk komt...
Dan hoor je tenminste een duidelijke tik, of erger, de trein ontspoort.

Wat gebruik ik voor deze operatie:

Een kleine bankschroef, 2 hollandse ventieldopjes en een meetlat:


De wielas wordt tussen de ventieldopjes in de bankschroef gezet:

En zie dat hier de afstand bijna 15 mm is. Dit kan bij verschillende wielstellen varieren.

Door nu voorzichting de bankschroef dicht te draaien schuiven de wielen tot op ongeveer 14 mm:


Tenslotte wordt het binnenrandje van de isolator weggesneden. Deze bleek in de weg te zitten en heeft verder geen functie (meer):


Alle wielstellen zijn inmiddels weer voorzien van hun wielen.
De Mehano Thalys heeft in de aangedreven draaistellen en die van de stuurstand wielen met kunststof assen, al dan niet met een tandwieltje. Ook deze kan je dichtknijpen, maar niet helemaal tot op 14 mm tussenruimte. Het asgedeelte tussen de wielen lijkt wat dikker dan de uiteinden waar de wielen op zitten.
Desondanks kwamen de wielen dicht genoeg bij elkaar en was er geen bonk- en onstspoorprobleem meer.

En dan de boel voorlopig aansluiten:
Rode draad van de sleper gaat door de wagon naar de loc en komt op de rode zijde van de motor.
De rode draad van de motor wordt samen gezet met de blauwe draad aan de andere motoraansluiting. Samen zijn zij nu de massa.

Dit alles is slechts een voorlopige aansluiting om de rij-eigenschappen te testen met 3-rail DC. Vooral wordt nu getest hoe het stel zich gedraagt op wissels en kruisingen, en of er wellicht contactprobleempjes zijn. De afloop volgt.... ( maar is : :D )

Ponytail:
Omdat beelden meer zeggen dan woorden:



Eerst een rustig rondje, dan op 3/4 snelheid over de Hosentraeger.
Zo heeft-ie al vele rondjes achter elkaar gedraaid in beide richtingen.
1x uit de rail bij topsnelheid in achteruit.
"Ja, ik ben blij, man, zo blij" :-)

(scherpere video geplaatst)

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie