Auteur Topic: Guglingen  (gelezen 52488 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:Guglingen
« Reactie #25 Gepost op: 13 oktober 2012, 20:28:52 »
Zo zie je maar dat je met twee veel meer weet als een.
gelukkig ben ik nog lang niet zo ver, om alles te digitaliceren, want tegen die tijd kan ik ook wel wat extra hersentjes gebruiken
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:Guglingen
« Reactie #26 Gepost op: 13 oktober 2012, 22:48:57 »
Mooi als je elkaar toch zo kan helpen. Frans kan voorlopig doorgaan met zijn baan en niks opbergen in dozen!
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Guglingen
« Reactie #27 Gepost op: 14 oktober 2012, 10:05:35 »
Mooi als je elkaar toch zo kan helpen. Frans kan voorlopig doorgaan met zijn baan en niks opbergen in dozen!

Dat opbergen in dozen zal niet gebeuren want zijn baan is nu voor 99% klaar en Frans is een doorzetter.
Die dozen kunnen de kelder in of bij het oud papier.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Guglingen
« Reactie #28 Gepost op: 14 oktober 2012, 10:09:25 »
Heb ook nog even een overzicht fotootje van de baan gemaakt, lag nu wel een beetje rommel op maar dat herkennen we allemaal wel.



ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Guglingen
« Reactie #29 Gepost op: 20 oktober 2012, 18:49:30 »
Na een weekje ploeteren had Frans alle bezetmelders opnieuw gesoldeerd.



Toch was er nog steeds een probleem wat ik ook niet zomaar vanuit huis kon oplossen dus vandaag maar weer het ketelpak aangetrokken en op naar Frans.

Kom ik binnen rijdt de V60 netjes zijn rondjes, jaahaaaahaaahaa, zei Frans dat dan wel natuurlijk maar melder 6 blijft hangen.

Eerst dat gedeelte maar eens los gehaald, vreemd als het los zit doet de melder het wel, zetten we het stuk er weer tussen dan geeft die bezet.
Dan maar weer rail voor rail er uit en goed nakijken, hier en daar een twijfel gevalletje.
Misschien dat het isoleerstukje niet goed aansloot, even de schroevendraaier er tussen en dan weer het stukje rail doormeten en terug leggen.
Multimeter er op en Eureka, het lek was gevonden.we hadden natuurlijk wel de pennen er op gezet tijdens het meten ;)



Frans weer blij en legde gelijk het een en ander vast met zijn foon.



Daarna maar eens kijken of de loc middels I-train in beweging was te krijgen.
En jawel hoor, de eerste rondjes werden gereden en Frans zat met open mond te kijken en kon denk ik zijn ogen niet geloven :D  



Het werkte en goed ook.
Daarom gelijk maar even laten zien hoe de snelheidsmeting van een loc werkt.
Frans zal dat straks natuurlijk allemaal zelf moeten doen maar ik was er toch dus kon ik het gelijk laten zien hoe dat het werkt.
Het traject voor de meting is in de baan verwerkt.



Hoogste tijd om een tweede loc er bij te zetten, mijn favoriete loc de Kittel.
Jammer genoeg is deze in de Delta uitvoering en daarom wat lastiger in te stellen en functie's zoals licht schakelen werkt dan niet, maar het is en blijft een juweeltje. staat die baan nu zo hoog of is Frans zo klein, oh nee, net als vroeger op de knietjes kijken naar treintjes :)



2 man zien meer dan 1 dus met 2 stel kritische ogen de rondjes van beide loc's bekeken en goed bevonden.



Dan is het grote moment daar, Frans gaat zelf een snelheidsmeting uitvoeren.
Loc op het bedoelde traject zetten en alles opschrijven wat er moet gebeuren, dat is natuurlijk wel heel slim om dan later nog even terug te lezen over hoe en wat.





Zo de loc is gereed en Frans stelt de PC in voor zijn eerste snelheidsmeting.



En met een simpele klik zet de loc zich in beweging.



Na deze handeling kan ik zeggen dat Frans voor het A-diploma I-train is geslaagd.
Frans was er zo blij mee dat we het maar even hebben gevierd met een biertje.



Nu kan hij verder met routes maken en wat er zoal in het programma te doen is.
De loc's rijden en als alle rails vast ligt dan komt de leuke tijd van het scenery bouwen.
Volgens mij hebben we nu weer een Vrolijke Frans.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Frans

  • Gast
Re:Guglingen
« Reactie #30 Gepost op: 21 oktober 2012, 11:44:06 »
Dit was een leerzaame dag en dat waren gezellige uurtjes met Tom,
en deze was surprise....

Tom had alles in de gaten

Ja er werd zelfs geproost op de goede afloop Tom bedankt voor de hulp.
Mvg Frans


Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Guglingen
« Reactie #31 Gepost op: 21 oktober 2012, 13:43:45 »
Ja Frans, ik hoop dat je nu lekker verder kan met de baan want het is een heel erg leuk baanplan met leuke rijmogelijheden.
Daar kan je met I-train mooie routes in maken.

Ik heb inmiddels ook nog een route gemaakt, zet even je baanplan hier in het topic zodat ik deze kan aanpassen.
Ook zal het informatief zijn voor andere I-train gebruikers want mijn ervaring is dat we van elkaar genoeg kunnen leren o.a. door elkaars baanplan te bekijken en hoe het e.e.a. is geprogrameerd.

Het baanplan bijvoegen gaat via Extra opties ... Bijlage en dan even bladeren naar de map waar de laatst aangepaste versie staat.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Frans

  • Gast
Re:Guglingen
« Reactie #32 Gepost op: 21 oktober 2012, 18:21:18 »
Dit zou het moeten zijn

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Guglingen
« Reactie #33 Gepost op: 21 oktober 2012, 19:32:23 »
Dit zou het moeten zijn

Dat is'm
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

rthuinte

  • Gast
Re:Guglingen
« Reactie #34 Gepost op: 21 oktober 2012, 21:35:49 »

Ik heb inmiddels ook nog een route gemaakt, zet even je baanplan hier in het topic zodat ik deze kan aanpassen.
Ook zal het informatief zijn voor andere I-train gebruikers want mijn ervaring is dat we van elkaar genoeg kunnen leren o.a. door elkaars baanplan te bekijken en hoe het e.e.a. is geprogrameerd.

Geweldig om dit allemaal te zien, vooral omdat ik toekomstig ook met I-train wil gaan rijden (heb de beschikking over een CS2 en volgens mij zijn daardoor de software mogelijkheden al direct ingeperkt) :-)

Frans

  • Gast
Re:Guglingen
« Reactie #35 Gepost op: 22 oktober 2012, 08:58:26 »
Het baanplan.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Guglingen
« Reactie #36 Gepost op: 22 oktober 2012, 09:48:55 »
Er staan 2 loc's die dezelfde route willen rijden, de V60 en de Kittel.
Dat geeft op het einde een probleem want ze willen beide eindigen op hetzelfde spoor en dat gaat niet lukken.
Er moet altijd per loc een eigen route worden gegeven.
Als de route gestart wordt dient de betreffende loc in het blok te staan waar de route begint.
Het principe van automatisch rijden is van een blok, door een blok, naar een blok.
Dus een route kan er zo uit zien;

  • blok 1-start
  • blok 18
  • blok 4
enzovoort enzovoort.
bij het laatste blok einde markeren.

Route maken is eigenlijk heel eenvoudig, net als alles in I-train.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Riny

  • Gast
Re:Guglingen
« Reactie #37 Gepost op: 22 oktober 2012, 12:06:13 »
Frans en Tom,

Van harte gefeliciteerd met het behaalde succes.
Zo ziet men maar,..........Samen staan wij sterk. :D

Franske, geniet ervan jongen, want het werd wel eens tijd na al dat afbreken en heropbouwen.

En nu................................... op naar het vervolg (en niet alleen "spelen" h?)  ;)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Guglingen
« Reactie #38 Gepost op: 22 oktober 2012, 12:20:45 »
Ik heb voor Frans nog even het een en ander aangepast.
2 routes gemaakt, ??n er van verterk uit blok 3, dat moet nog door Pro-Rail aangelegd worden ivm een defect wissel.
Andere route vertrekt vanaf blok 1, gaat naar boven, rijdt om en keert weer terug naar verloop van tijd in blok 1.
Hoop wel dat de wissels in het kopstation gelijk omgaan, anders moet er een decoder bijkomen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Guglingen
« Reactie #39 Gepost op: 23 oktober 2012, 13:04:02 »
Om Frans wat sneller vertrouwd te maken met I-train zijn er nu 3 routes gemaakt.
  • 1e route die de personentrein BR86 van spoor 1 naar spoor 12 brengt en weer terug naar spoor 1
  • 2e route brengt de V60 van spoor 2 naar spoor 16 en 17 bij de houtzagerij en ook wer terug naar spoor 2
  • 3e route pendelt de Kittel van spoor 3 naar spoor 11 en weer terug naar spoor 3


Tevens heb ik het schakelpaneel een beetje aangepast, zo kan men diverse afbeeldingen weergeven van bijv. een station of wat dan ook.



In de bijlage de vernieuwde versie.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Frans

  • Gast
Re:Guglingen
« Reactie #40 Gepost op: 23 oktober 2012, 14:34:20 »
Tom,

Ziet er zeer gelikt uit mijn dank daar voor.
Ben nog niet bezig geweest met I Train de vorige wel er in gezet maar nog niets mee gedaan.
Ben bezig de baan te verlengen zoals je voorstelde dus even een wissel en wat nieuwe rails gehaald,dat betekent dus wat draden verlengen en inkorten.
Mijn houtzagerij is binnen dus morgen maar halen ook nog even bij Hornbach geweest genoeg gele adereindjes geen witte adereindjes.

Mvg Frans

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Guglingen
« Reactie #41 Gepost op: 23 oktober 2012, 14:53:41 »
Kijk, als je maar naar de meester luistert.
Hahahaha, nee hoor, je zal zien dat straks met de tunnels het allemaal veel beter uit komt.
Succes met het verlengen van de draden, dat is nu toch een koud kunstje geworden, appeltje eitje. :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Guglingen
« Reactie #42 Gepost op: 25 oktober 2012, 20:43:28 »
Ben wel benieuwd of er al updates zijn van het verlengen, heb ik ookwat te lezn.
Op dit moment beperkt mijn activiteit zich tot zitten en liggen, hahahahah, niet echt vervelend hoor alleen je wordt er wel lui van.
Dus Frans, maak een paar kiekjes van de verlengde gedeeltes zodat ik daar even lekker van kan genieten.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Frans

  • Gast
Re:Guglingen
« Reactie #43 Gepost op: 26 oktober 2012, 12:33:41 »
Iets wat ik niet wist dus even aan Tom hulp gevraagt.

Komtie gaat even over het plaatsen van de ontkoppelrail,is dat net voor het wissel of komt daar eerst die 094 dus welke van de twee komt tegen het wissel aan te zitten in I Train is dat nogal onduidelijk.Kan ik ook de wissel decoder gebruiken voor de ontkoppelrail?
En twee hoe moet ik de decoder configureren en welke van de draden moeten daar naar toe dus er moeten in totaal 6 draden overgezet worden maar welke?

Antwoord van Tom,

Het is een heel verhaal maar misschien ook wel handig voor de medespoorders dus ga ik dat jullie niet onthouden wat via de mail ging het lag dus aan mij maar bij deze.

Je 1e ontkoppelrail in blok 12 zou ik niet direct voor het wissel zetten want dan staat je loc strak op het wissel als er ontkoppelt moet worden.
Dus wissel > 094 > en dan ontkoppelrail in spoor(blok) 12
 
In blok 14 zou je het ook zo kunnen doen maar daar kan je het ontkoppelrail wel vlak voor het wissel zetten want de loc gaat de wagons door ontkoppelt opduwen naar blok 16 of 17.
In I-train staat het best wel duidelijk hoor alleen daar staan geen railstukken in getekend.
 
Ontkoppelrail kan je ook aansluiten op het WDD, je hebt daar maar 2 draden voor dus ook maar 2 ingangen.
Gele draad altijd op het middelste punt van het betreffende kroonsteentje en de blauwe draad link of rechts. Links is groen en rechts is rood.
Je moet dan in het schakelblad (of aan mij) doorgeven waar wat gaat komen want je zal oo die 2 wissels daar op gaan aansluiten en die moeten ook een nieuw adres gaan krijgen.
Bekijk en bestudeer het plaatje nog eens goed wat ik had doorgestuurd of kijk hier http://www.rosoft.info/Wissel-Decoder-DCC.html
 
Je hebt het over 6 draden dat zijn dan de draden van de wissels, voorzover ik me kan herinneren zitten daar nog die schilderstape labels aan, je moet zelf dan even kijken welke je gaat veranderen.
Mijn advies is, zet die 4 wissels over op de nieuwe WDD, dan krijgen die als adres 17, 18, 19 en 20.
De overgebleven adressen 12 en 13 komen dan vrij.
Op 12 kan je dan de 2 (als je straks die 2e er bij hebt natuurlijk) ontkoppelrails op aansluit.
1 op 12 groen en 1 op 12 rood. Op 13 kan je dan nog een armsein aansluiten tzt.
Zo0dra je de decoder hebt aangsloten moet je hem configureren, dat staat ook op de site van Wim maar ik kan het je ook uitleggen.
De eerste 3 WWD staan op adres 5 t/m8, 9 tm/12 en 13 t/m 16 dus wordt de 4e decoder 17 tm 20.
Zodra de rode led brand, je moet dus ook de digitale spanning doorverbinden (rood en bruin/zwart) en de powerspanning geel en bruin ander heeft die geen prik, dan druk je op het knopje en de gele led gaat ook branden, dus rood en geel branden.
Dan kies je op je IB in menu, ADR.: ...17, enter en dan groene knopje 4 indrukken.
Belangrijk is dus dat je toestenbord van het IB keybord 17 - 24 aangeeft anders moet je alle decoders opnieuwe adresseren wat ook geen ramp is want dat is binnen 5 minuten gedaan.
Je decoder is dan als je het goed hebt gedaan geadresseer en geconfigureerd op adres 17 - 24.
Sluit je wissel 12.1 aan op 17 dan krijgt die dus in I-train ook adres 17.
 
Je ziet dat dit ook best een stukje leerproces is wat voor andere ook belangrijk kan zijn en voor geroutineerde gesneden koek maar ja daar doen we het niet voor, we doen het voor de beginners.
 
Beetje duidelijk zo, het lijkt veel maar dat is het zeker niet.
 
grtjs Tom


Mvg Frans

edit: de genoemde adressen verwijzen uiteraard naar de baan en besturing van Frans zijn baan

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Guglingen
« Reactie #44 Gepost op: 26 oktober 2012, 13:23:36 »
Even de volgende plaatjes er aan toevoegen.
De plaats van de ontkoppelrail (OKrail) is natuurlijk altijd naar eigen inzicht.

Kopstation met ontkoppelrail, de oranje rail is de ontkoppelrail.



aansluit WDD Rosoft decoder met ontkoppelrail



ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Frans

  • Gast
Re:Guglingen
« Reactie #45 Gepost op: 26 oktober 2012, 13:39:37 »
Ook het bouwpakketje zaag fabriekje is binnen.


Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Guglingen
« Reactie #46 Gepost op: 26 oktober 2012, 13:52:30 »
Mooi pakket, gefeliciteerd en maak er maar wat moois van, moet je nog zaagsel hebben of heb je dat zelf genoeg.
Echt iets om mooi te weatheren met veel houtstofkleur en her en der wat roest.
Steentjes mooi voegen, ja ja , het baantje Guglingen gaat er komen mensen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Frans

  • Gast
Re:Guglingen
« Reactie #47 Gepost op: 26 oktober 2012, 14:08:10 »
Tom zaagsel heb ik nog wel erg fijn zaagsel.
Verder met de baan helemaal rijklaar maken en dan het leuke werk.
Baan gaat er komen al zal het nog wel even duren maar het is hobby en geen aangenomen werk.
Mocht ik verdere vragen hebben zal ik die zeker op het forum kenbaar maken 10 weten er meer als 1.

Mvg Frans

Frans

  • Gast
Re:Guglingen
« Reactie #48 Gepost op: 6 november 2012, 12:12:15 »
Beste mede spoorders op aanraden van Tom de baan iets verlengd ivm met bereikbaarheid van de wissels.
Over wissels gesproken alle decoders aangesloten met nog wat ruimte voor ontkoppelrail en seinen.
Het probleem is dat de wissels op het rangeer gedeelte niet werken,wel handmatig in I Train en IB dus zal ik het ergens in de route moeten zoeken ideen zijn altijd welkom hierover.
Nog wat plaatjes van de verlengde baan en de wisseldecoders de laatste moeten de draadjes nog wat ingekort worden.

Mvg Frans




Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Guglingen
« Reactie #49 Gepost op: 6 november 2012, 13:10:15 »
Bedoel je het rangeergebied bij de houtzagerij.
In de demo hier doen de wissels het wel, ik denk dat je alle blokken even opnieuw zal moeten selecteren zodat alle blokken ook weten wat er voor en naast een blok zit.
Selecteren heb ik je door de telefoon uitgelegd, let wel op dat je niet per ongeluk een deel van een ander blok mee selecteerd want dan gaan we problemen krijgen in I-train.
Als ze via de IB en I-train werken dan moeten ze ook met een route werken, dat is niet anders.

In de bijlage de nieuwste versie 06112012, ik heb daar alle blokken geselcteerd en in de demoversie draait het allemaal correct.

Kijk die verlenging ziet er prima uit, probleem met wissels in de tunnel is ook nu opgelost.
Aan de andere kant (links) mooi dat het iets recht doorloopt zodat het kan afbuigen in de tunnel.
Dat zal een beter gezicht zij tijdens het rijden.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0