Auteur Topic: Diorama Dorlar versie 2  (gelezen 7673 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Diorama Dorlar versie 2
« Gepost op: 5 juli 2012, 23:15:33 »
Eind 2007/begin 2008 heb ik voor een vriend van mij een diorama gebouwd genaamd Dorlar zie ook hier. Nu 4,5 jaar verder verkeerd dit diorama al een tijd in staat van ontbinding en is al zeker 2 jaar nodig aan een opknap beurt toe.







Nu begint een goede opknapbeurt met alles strippen. Na het ding nat te hebben gemaakt bleek de losweg massief zand en houtlijm te zijn dus dat weekt wat moeilijker, dus nu staat het hele diorama in een krat met warm water en alles reiniger.

Zomaar een opknapbeurt word het niet, meer geheel nieuwbouw met hergebruik van de rails en evt. gebouwen. Naar aanleiding van onze nieuwe lightrail plannen waarvan jullie het materieel elders al hebben kunnen zien moest ook dit diorama onder handen genomen worden. Het sporenplan is in de nieuwe situatie ook anders omdat er in een aantal gevallen treinen=sneltrams moeten kunnen kruisen. Daarom is ter plaatse het spoor in de nieuwe situatie dubbelsporig.

Ik pak een nieuw stuk MDF en bouw dit diorama helemaal opnieuw op, daarop komt in ieder geval ??n halve sneltram. Daarnaast wil ik ook het stations gebouw plaatsen en er komt een eiland perron. Hoe het er precies gaat uitzien moet ik nog bekijken en dat zullen jullie de komende weken vanzelf wel gaan zien.

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Diorama Dorlar versie 2
« Reactie #1 Gepost op: 7 juli 2012, 16:29:49 »
Na alles gestript te hebben ben ik al met de nieuwe opbouw bezig op een nieuwe iets grotere bodem plaat:




Aan beide zijdes van het spoor komt bebouwing, bij die scherpe boog in de zin van oude industrie waar dat spoor een voormalige aansluiting van is.

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Diorama Dorlar versie 2
« Reactie #2 Gepost op: 20 juli 2012, 22:08:01 »
De afgelopen dagen heb ik af en toe wat gedaan. Ik heb wat delen voor wat gebouwen in elkaar gelijmd:




Daarnaast ben ik begonnen met de invulling van het stationspleintje:

Voor in het midden heb ik bedacht dat er maar weer eens een groot beeld van een draak op een voetstuk moet komen te staan. Het is zo groot dat het ook wel omhoog moest omdat anders het wegverkeer er niet door zou kunnen. De voet ben ik gaan maken door een schijf karton uit te snijden en met veel secondelijm een bergje proberen te maken van plastic korrels waar ik laatst een zak van heb gekocht. Dit wilde niet helemaal werken en koste er veel lijm en de korrels rolde te veel weg. Toen heb ik het maar op de kop in de bak met plastic korrels geduwd. Later bleek een aambeeld achtige structuur te zijn ontstaan en ik moest moeite doen het los te krijgen want het zat ook aan de bak vast gelijmd. Dit bleek een hele mooie basis op te leveren. Ik heb het wat getrimd zodat het weer binnen de schijf viel en daarna heb ik de bovenkant nog wat vlakker gemaakt zodat er een draak op gelijmd kon worden.

Hierna heb ik alles wat afgevlakt met fijn oasis strooisel en secondelijm want de korrels leverden wel een heel open structuur op. Toen dit droog was heb ik alles zwart gespoten en vanavond heb ik het eerst gedrybrusht met div. lichte grijzige kleuren maar dat leverde niet het gewenste resultaat op. Toen heb ik nog even over gedaan met iets donkerdere tinten en daarna dun donker grijs er over heen geschilderd. Deze laag is niet dekkend maar wel minder sterk verdund dan je bij een wash zou doen. Dit alles leverd uiteindelijk het volgende resultaat op:












Totaal is dit nu 7,5cm hoog met een spanwijdte van 10cm, de grote dop die er onder zit is puur een tijdelijk hulp middel om makkelijker te kunnen werken.

Die draak heb ik trouwens tijdens m'n vakantie laatst samen met nog 2 andere voor 1 euro per stuk bij de Woolworth in Brilon gekocht, de andere 2 zullen ook nog wel op diorama's verschijnen.

Dit was het weer even voor nu, groetjes Michiel

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Diorama Dorlar versie 2
« Reactie #3 Gepost op: 21 juli 2012, 06:58:39 »
Beste Michiel,

De draak is schitterend geworden en zal ongetwijfeld een blikvanger worden op je diorama.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Diorama Dorlar versie 2
« Reactie #4 Gepost op: 22 augustus 2012, 22:10:02 »
Ik ben vandaag een beetje met een rijtje gebouwen voor dit diorama aan het prutsen geweest. Ik heb de paar gevels met nog een stuk aangevuld en daarna ben ik de zijmuren en daken gaan maken.




Het komt als volgt op het diorama te staan:



Het spreekt voor zich dat alles wat uitsteekt er later nog af moet maar eerst moeten de achter wanden en foto's die achter de ramen moeten komen er nog in.

Ik mis even de inspiratie om met dit diorama of iets anders in het van mij bekende tempo bezig te zijn. Dus ik zit me een beetje te vervelen thuis.

Groetjes Michiel

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Diorama Dorlar versie 2
« Reactie #5 Gepost op: 22 augustus 2012, 23:01:39 »
Dat is een leuk rijtje geworden zo Michiel. Eigenlijk is zelfbouw of verbouw vaak nog leuker dan gewoon een bouwpakketje in elkaar zetten ....... toch? ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Diorama Dorlar versie 2
« Reactie #6 Gepost op: 22 augustus 2012, 23:32:16 »
Ja klopt zo krijgt alles een eigen karakter en schilderen of goed verouderen moet je ieder gebouw toch want zo uit de doos ziet alles wat kunststof is er naar mijn mening toch niet uit. Deze gebouwen vormen straks 3 een tentjes alleen wat dat stuk word waar nog geen dak op zit weet ik nog niet. Ik moet ook nog kijken welke kleuren alles gaat krijgen want daar heb ik ook nog niet over nagedacht.

Groetjes Michiel

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Diorama Dorlar versie 2
« Reactie #7 Gepost op: 23 augustus 2012, 08:48:16 »
Foto's zijn grotendeels niet zichtbaar, er is bij Photobucket iets aan de hand. Ik zou zeggen, zet ze op "mijnalbum.nl"daar kan je een gratis account aanmaken of voor 1,50 euro per maand een account abonneren.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Frans

  • Gast
Re:Diorama Dorlar versie 2
« Reactie #8 Gepost op: 23 augustus 2012, 08:54:09 »
Ik doe het hier gratis en voor niets.
Mvg Frans
 http://www.uploadplaatjes.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Diorama Dorlar versie 2
« Reactie #9 Gepost op: 23 augustus 2012, 09:15:47 »
Foto's zijn grotendeels niet zichtbaar, er is bij Photobucket iets aan de hand. Ik zou zeggen, zet ze op "mijnalbum.nl"daar kan je een gratis account aanmaken of voor 1,50 euro per maand een account abonneren.

Foto's zijn bij mij goed te zien Tom. ??? Gisteravond ook.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Diorama Dorlar versie 2
« Reactie #10 Gepost op: 23 augustus 2012, 09:25:30 »
Nu zijn ze wel weer te zien, Martin had ook al eerder een probleem.
Met mijnalbum heb ik nooit problemen, werkt altijd en die 1,50 euro per maand daar kan ik wel mee leven, treinhobby zelf is vele malen duurder.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Diorama Dorlar versie 2
« Reactie #11 Gepost op: 23 augustus 2012, 10:53:27 »
Zoals ik Martin op het n-spoorforum al gemeld had ik heb nog geen problemen met photobucket gehad. Dus bedankt voor de tips maar voorlopig blijf ik lekker zitten waar ik zit.

Groetjes Michiel

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Diorama Dorlar versie 2
« Reactie #12 Gepost op: 23 augustus 2012, 10:59:27 »
Zoals ik Martin op het n-spoorforum al gemeld had ik heb nog geen problemen met photobucket gehad. Dus bedankt voor de tips maar voorlopig blijf ik lekker zitten waar ik zit.

Groetjes Michiel

Natuurlijk bepaal jezelf waar je foto's plaatst alleen uit ervaring weet ik dat die gratis accounts over het algemeen redelijk onbetrouwbaar zijn.
Ik melde niet zomaar dat ik geen foto's kon zien en ik heb ook geen aandelen in "mijnalbum.nl"
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Diorama Dorlar versie 2
« Reactie #13 Gepost op: 23 augustus 2012, 11:56:49 »
Ik vind het prima dat je het meld hoor dat zeker ;), alleen ik herken de onbetrouwbaarheid niet, ik werk al sinds 2006 met photobucket en tot nu toe er nauwelijks problemen mee gehad. Het enige 2 problemen dat ik heb gehad zijn 1x dat photobucket gehackt was en 1x dat m'n account vol was en ik een nieuwe moest maken, dat is alles in 6 jaar tijd, bij mij doen de foto's het verder altijd. Verder werk ik al jaren met FireFox en niet met Explorer, misschien dat dat ook mee speelt ;)

Dus mocht ik er behoefte aan hebben zal ik beide sites eens bekijken maar voorlopig denk ik dat de problemen niet zo zeer bij photobucket zelf zitten maar eerder bij de browser ofzo. En ja een tijdelijke storing komt overal wel eens voor dus misschien dat dat vanmorgen het geval ik heb dat in ieder geval nog niet eerder gehad.

Groetjes Michiel

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Diorama Dorlar versie 2
« Reactie #14 Gepost op: 23 augustus 2012, 14:33:00 »
Nu zijn ze wel weer te zien, Martin had ook al eerder een probleem.
Met mijnalbum heb ik nooit problemen, werkt altijd en die 1,50 euro per maand daar kan ik wel mee leven, treinhobby zelf is vele malen duurder.

Je hebt helemaal gelijk Tom. Mijnalbum werkt altijd en zonder problemen. Ook de free versie werkt prima. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Diorama Dorlar versie 2
« Reactie #15 Gepost op: 24 augustus 2012, 00:34:13 »
Zoals ik al zei photobucket bij mij dus ook, maar ik heb een verzoek gedaan deze discussie af te splitsen want we hebben nu meer offtopic posts als ontopic posts en dat vind ik jammer en zonde van m'n topic. Als iedereen z'n mening wil geven over verschillende uploadsites prima maar om daar nou in dit topic over door te blijven gaan is wat mij betreft niet de bedoeling. Goed ik doe daar nu en vanmorgen zelf ook aan mee, maar dat komt omdat ik van mening ben dat photobucket onterecht als slecht en onbetrouwbaar word afgeschilderd terwijl het bij mij wel bijna altijd probleemloos functioneerd op de 2 eerder aangegeven uitzonderingen na.

Ik hoop dan dus ook dat deze discussie word afgesplitst zodat dit topic weer schoon is en over Dorlar versie 2 kan gaan.

Edit 6.13u, dan nog even dit :(: Toen ik gister ochtend net wakker was en op de homepage van dit forum kwam en zag dat er in eens een aantal reactie dacht ik; "he leuk eindelijk eens een normaal aantal reacties :D", de verbazing en teleurstelling was dan ook groot toen ik dit aan trof en ik had echt zoiets van; "K*t krijgen we dit gezeur weer, het kan niet eens gewoon inhoudelijk over mijn modelbouw werk gaan >:(". Dat is een belangrijke reden waarom ik gelijk zo kort af mogelijk reageer in de eerste reactie. Zoiets ontneemt mij heel snel het plezier om actief te zijn op een forum, dat hebben ze tot 2x toe ook op het n-spoorforum kunnen merken, dit moest ik echt nog even kwijt en ook deze reactie van zie ik na een schoonmaak actie hier liever niet terug in dit topic, ik hoop alleen dat iedereen dit voortaan in gedachten wil houden :(

Groetjes Michiel

topic is gesloten tot nader bericht