Auteur Topic: Nieuwe software opties voor de Raptor  (gelezen 4717 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Nieuwe software opties voor de Raptor
« Gepost op: 22 juni 2012, 13:08:18 »
Omdat ik ??n van de eersten was die met de Raptor is begonnen heb ik ook veel testwerk gedaan, uit de automatisering van mijn baan zijn dan ook een aantal "ontwikkelings" vragen aan Raptor gekomen, waarvan de laatste drie gisteren zijn afgerond:

instellen optrek- en afremkarakteristieken: in het automatische bedrijf acceleren en remmen de loks volgens per lok in te stellen (9) treingewichtsklassen, conform de modelspoor praktijk waren deze karakteristieken "progressief/hol", dus de treinen acceleerden/remden op hogere snelheden harder.

Omdat decoders nogal eens vaak ook zo'n progressieve/holle instelling hebben vond ik het gedrag van de treinen niet mooi en heb ik gevraagd om e.e.a. instelbaar te maken, dat is nu klaar, naast de gewichtsklassen is er nu ook een keuze tussen progressief/hol-lineair/recht-degressief/bol.

stop-uitsteltijd: in de loop van de tijd ontdekte ik dat ik het begin van de stopmelder hier en daar wel wat ver van het bijbehorende sein had gemaakt, mechanisch is er natuurlijk wel een oplossing, de melder verbouwen, maar ja dat is weer de baan openbreken, dus leverde dat de vraag op om het software matig op te lossen.

dat is nu ook klaar, de trein rijdt al remmend naar de stopmelder, bereikt de stopmelder op kruipsnelheid en rijdt nu op kruipsnelheid een, per lok en per blok in te stellen aantal seconden door.

voor stroomdetectie rijders lost dit ook een ander probleem op: het eerste punt waarop stroom wordt afgenomen (bij 3-railers de plaats van de sleper, bij 2-railers het eerste stroomafnemende wiel) is per lok nogal eens wisselend, hier heb je dus rekening mee moeten houden bij de bepaling van het begin van de stopmelder en dus stopt de ene trein op een mooie plaats, maar de andere (veel) te vroeg.

dit verschijnsel kun je dus met deze optie neutraliseren

decoder-aanlooptijd: toen de eerste decoders met ingebouwde remvertraging kwamen, was de eerste reactie nog wel eens: "hij stopt niet!", met sommige soundloks is zo'n soort reactie er weer: "hij gaat niet rijden"

op zich is dit niet erg, behalve in automatisch bedrijf, immers de "computer" geeft een trein opdracht te vertrekken en te acceleren, maar als de lok dan niet gelijk begint te rijden en de computer "acceleert" gewoon door dan gaat de trein, als hij begint te rijden, er gelijk op een hogere snelheid vandoor.

dus heb ik Raptor gevraagd om er bij automatisch bedrijf een instelling te maken die de trein de instructie geeft om weg te rijden op de ingestelde kruipsnelheid en een instelbare hoeveelheid tijd te wachten met accelereren.

de ontwikkeling van deze optie had wat voeten in de aarde, in de software zitten nogal wat zaken "verknoopt" aan elkaar, bij de eerste test in november vorig jaar werkte het wel, maar........alleen als het volgende sein op rood stond.

maar nu is het goed, nu moet ik even vaststellen welke soundloks, en hoeveel tijd, zo'n vertraging hebben en die invoeren in deze nieuwe optie.

voor de ge?nteresseerden: de omschrijving van alle mogelijkheden met de Raptor vind je op http://www.raptor-forum.nl/index.php?board=16.0

Groet, Anne W (die binnenkort weer verder kan met de bouw van de baan)

Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Nieuwe software opties voor de Raptor
« Reactie #1 Gepost op: 22 juni 2012, 21:54:51 »
Vanmiddag heb ik van alle soundloks de "sound" optrekvertraging opgemeten, de ergste was de "Vliegende Hamburger". die deed er 5-6 sekonden over voor dat hij begon te rijden, alle vertragingen in de "decoder-aanlooptijd" module gezet en alles trekt nu nagenoeg perfect op.

Nagenoeg omdat ik nog een heel piepklein foutje ontdek (als iets het perfecte begint te naderen, begin je ook de piepkleine zaken te zien), dus dat heb ik maar weer op het bordje van mijn "programmeur" gelegd, als hij me nu maar niet moe wordt.......

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Nieuwe software opties voor de Raptor
« Reactie #2 Gepost op: 23 juni 2012, 16:45:54 »
Het nadeel van zo'n bezoek van Raptor is altijd dat je over een aantal zaken "babbelt" en daarna begint er altijd wat in mijn hoofd te borrelen (mijn werkgever vond dat ??n van mijn betere eigenschappen), dus komt er weer een vraagje aan Mr. Raptor:

automatisch leren remmen per rijweg en per trein is ??n van de eigenschappen die Raptor heeft als je die opties hebt geactiveerd, en het is ook een continu proces, dus op den duur verandert Raptor niet veel meer aan de remregisters.

op plaatsen waar treinen nagenoeg altijd stoppen, stations en schaduwstations bijvoorbeeld is dat remleerproces redelijk snel, maar op paradebaanvakken is dat anders, het komt natuurlijk voor dat er geen vrije vervolgrijwegen zijn en dan moet de trein stoppen, tenminste als je seinen hebt staan in het baanvak.

nu kan ik dat leren wel gaan forceren door de seinen in het paradebaanvak in een tijdelijk seinhuis te stoppen en de treinen dus elke keer te laten stoppen en met de hand weer te laten vertrekken, maar dat is een tijdkostende bezigheid.

dus de vraag gaat luiden: Mr. Raptor maak eens een optie die je "geforceerd leren remmen" gaat noemen, en die niets anders doet als treinen voor een, in door mij aan te geven sein in een rijweg, 5 sekonden te laten stoppen.

Ik ben benieuwd, groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"