Auteur Topic: mr direct en koploper  (gelezen 3112 keer)

HansV

• Gast
mr direct en koploper
« Gepost op: 26 januari 2012, 17:10:31 »
Het zal wel een veel besproken en beladen onderwerp zijn, maar de zoekfunctie op dit forum brengt me niet verder.
Over zowel koploper als mrdirect hoor en lees ik nog altijd goede verhalen. Maar beiden zijn niet bepaald modern en vereisen met twee pc's, schermen en toetsenborden nogal wat plaats.
Er leven daarom twee vragen:
1. Is er nog altijd geen nieuw programma, desnoods twee, dat deze zelfde of betere mogelijkheden biedt? Met name het centraal station (mrdirect) is met professionele kastjes nogal aan de prijs met zo'n 450 euro.
2. Als we toch oploper en mrdirect gebruiken, dan is een moderne pc krachtig genoeg om alles in ??n aan te kunnen. Is er nog steeds geen gekoppelde software ontwikkeld?

Ik heb nog een 286 pc met basic, maar voor een klein beeldscherm en voor een null-modemkabel heb ik nogal wat moeten zoeken. Dat spul vind je niet meer in de gewone handel.

Bram

• Gast
Re:mr direct en koploper
« Reactie #1 Gepost op: 26 januari 2012, 20:11:32 »
Hallo Hans,

Zelf gebruik ik, en velen met mij, de Tams Master Controle (http://www.tams-online.de/htmls/produkte/MasterControl/produkte_mc1.html) prijs ? 205,- en als besturings software gebruik ik Win-Digipet (http://www.windigipet.de/) ? 339,-. Dit is een zeer uitgebreid programma en de mogelijkheden zijn onbeperkt.

Koploper is gratis maar wordt verder niet meer door ontwikkeld, Paul Haagsma is, naar wat ik gelezen heb, er helemaal mee gestopt.(zie http://www.pahasoft.nl/).

Hopelijk heb je hier iets aan.

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
« Reactie #2 Gepost op: 26 januari 2012, 22:47:06 »
Beste Hans,

Het is een basis vraag die je stelt, het antwoord is denk ik duidelijk, voor een echt bedrijf is er geen geld mee te verdienen, het blijft dus in de hobby hoek.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #3 Gepost op: 26 januari 2012, 23:30:03 »
Het zal wel een veel besproken en beladen onderwerp zijn, maar de zoekfunctie op dit forum brengt me niet verder.
Over zowel koploper als mrdirect hoor en lees ik nog altijd goede verhalen. Maar beiden zijn niet bepaald modern en vereisen met twee pc's, schermen en toetsenborden nogal wat plaats.
Er leven daarom twee vragen:
1. Is er nog altijd geen nieuw programma, desnoods twee, dat deze zelfde of betere mogelijkheden biedt? Met name het centraal station (mrdirect) is met professionele kastjes nogal aan de prijs met zo'n 450 euro.
2. Als we toch oploper en mrdirect gebruiken, dan is een moderne pc krachtig genoeg om alles in ??n aan te kunnen. Is er nog steeds geen gekoppelde software ontwikkeld?

Ik heb nog een 286 pc met basic, maar voor een klein beeldscherm en voor een null-modemkabel heb ik nogal wat moeten zoeken. Dat spul vind je niet meer in de gewone handel.

Overigens:

Koploper is een "uitgeengineerd", dus helemaal klaar, programma, er worden nog steeds bugs uitgehaald, maar ontwikkelingen die nodig zouden zijn om met nieuwe hardware te kunnen werken, komen er niet meer, dus (ver) nieuw (d)e centrales, decoders, computers en basis computer operating software zullen problemen geven of niet werken.

Maar zolang je met bestaande of oudere spullen werkt, is Koploper een prima programma en nog gratis ook.

Waarom hang je zo aan een computer, er is ook nog een alternatief: een centrale en een computer in??n, je ziet alleen niet dat het een computer is (geen groot scherm).......

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

HansV

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 27 januari 2012, 10:31:54 »
Waarom ik zo aan een pc hang? Veel eenvoudiger aflezen.

Ik zie bij Littkofski een "DiCoStation" dat als ik het goed begrijp MRDirect zou kunnen vervangen. Wel met gebruik van een aparte computer. Ook Elektuur had een paar jaar geleden en heeft nog steeds een bouwpakket voor een dergelijk station.
En als ik zie hoeveel rare (soms zelfs idiote) software tegenwoordig op de markt wordt gezet zou modelspoor automatiseren best een leuk onderwerp zijn.
Ik ben niet de enige. Ik zie zowel amateur als professionele banen met overzicht op pc schermen. Wat gebruiken die dan?

Misschien beter in een apart draadje, maar wie heeft ervaring met het Elektuur station?

Riny

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 27 januari 2012, 11:09:08 »
Hans,

Niet om andere hun mening af te kraken ben ik het toch met jouw stelling eens.
Via beeldscherm(en) heeft men een veel beter overzicht cq. controle.
Met alle respect voor mede- spoorders welke ander materiaal gebruiken, het is immers een persoonlijke keuze die men maakt welke het beste bij de "persoon" past.

Ben ooit eens begonnen (probeer fase) met mrdirect, echter vond ik het persoonlijk omslachtig om 2 pc's te hebben staan welke ook beide geconfigureerd diende te worden.
Ben daarna met een IB i.c.m. Koploper verder gegaan.
Omdat de communicatie tussen de IB en PC (via serieel) niet lekker liep ben ik overgestapt naar de Tams master Controle, als zijnde centrale en via usb.
Dit was een hele vooruitgang.
Daarna heb ik het software pakket WinDigi-pet aangeschaft en heb vervolgens alleen maar kunnen genieten van de werking.

Maar aan de combinatie mrdirect en koploper mankeert niets al is het enigszins (denk ik) verouderd.
Echter, als het werkt i.c.m. de modelbaan, beslist niets mis mee.

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #6 Gepost op: 27 januari 2012, 13:49:05 »
Beste Hans,

Als eerste: iedereen heeft zijn eigen voorkeur, dat is een puur menselijk eigenschap en dus ook van toepassing op onze hobby (onze twee voorkeuren liggen dus wat uit elkaar, ik kijk liever naar de bewegingen van de treinen op de baan als naar de bewegingen op de computer)

Dicostation: als je met de computer rijdt heb je niets anders nodig als een kastje die de instructies van de computer omzet in de nodige digitale signalen, en dat doet het dicostation, wel even checken of hij alle digitale formaten levert die je wilt hebben, het is niet mijn voorkeur, ik wil graag iets met een knop om snel even een lok of decoder te kunnen controleren zonder de computer te moeten opstarten, in zo'n geval zou ik naar de Tams gaan.

Edits: ik ben een bouwer/gebruiker geweest van de eerste Edits centrale, gebruik nog steeds de booster/wissel- en schakeldecoders en de terugmelddecoders, er is ook een een Edits Pro geweest en ik lees een enkele keer wel eens wat over nieuwe inititiatieven, er is een website, verder zou ik eens zoeken op het 3-rail en het beneluxforum.

Programma's: er zijn, dacht ik, 3 grote Duitse programma's, Windigipet, Railroad & Co en Railware, de eerste ken ik niet (maar Riny wel), no. 2 en 3 ken ik wel, zijn in gebruik bij mijn club, de MSG in den Bosch.

Mijn perceptie is dat het hele mooie programma's zijn, die nagenoeg alles kunnen, maar daardoor ook nog wel eens wat ingewikkeld zijn en constant bugs bevatten, programmeren is niet zo makkelijk, het zit nog al met elkaar verweven, zoals mijn vrienden van Raptor ook ondervinden als ik ze wat nieuws vraag.

Railware heeft een paar grote referenties, MiWuLa in Hamburg en de Schwarzwald Modelbahn in Hausach, verder is de volgende informatie van Railware interessant, het vertelt iets over in hoeverre, en hoe snel, centrales willen "luisteren" naar computerinstructies: http://www.railware.de/doku/tiki-index.php?page=Treiberpflege+f%C3%BCr+Digitalzentralen

Railware werkt samen met Lokstore-Digital en die zijn bezig digitale apparatuur te ontwikkelen wat meer afgestemd is op het samenwerken met computers, die komen ook een keer met een centrale.

Opkomend in Nederland, maar nog lang niet uitontwikkeld is I-Train, het programma kan nog lang niet genoeg, maar dat komt wel, verder is het relatief eenvoudig (begrijp ik) om het baanplan met de nodige decoders en terugmelders in te voeren en daaruit rijwegen te laten destilleren.

Koploper is niet dood, hun referentie is Railzminiworld in Rotterdam en dat is een "commerci?le" verplichting, dus Koploper kan niet "overlijden", ander voorbeeld (gelezen op het Koploperforum): iemand is tegen een bug opgelopen die er al sinds 2000 in zit (niemand anders heeft er last van gehad), Koploper heeft die bug er nu uitgehaald.

Zo, ik heb gespuid wat ik zo weet (en dat voor iemand die geen grote computer, wel een kleine, bij zijn treinbaan wil....), ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groet, Anne W

jerry

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 27 januari 2012, 17:37:41 »
de info was dat paul haagsma stopt met ontwikkelen
echter doet hij dit in een kleine vrienden groep nog steeds
er komen regelmatig nog verbeterde en of aangepaste versies uit
alleen niet meer als voorheen dat er bij een vraag direct een aanpassing kwam
maar koploper werkt nog steeds perfect

HansV

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 28 januari 2012, 07:53:34 »
Bedankt allemaal
Nou, als Koploper die banen in Rotterdam aankan, zal ik nooit aan Koploper twijfelen. Inderdaad was dat de professionele baan die ik met heel veel plezier en bewondering gezien heb.
In elk geval zal ik starten en oefenen met MRdirect en koploper. Per slot staan de pc's al klaar. dan op m'n gemak verder kijken.
Voor het vervolg hoop ik mijn website bij te werken met m'n baan, ik laat nog van me lezen.

Hans

Riny

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 28 januari 2012, 10:48:26 »
Hans,

Met koploper is niets mis en is een beregoed software pakket.
Het versie en buildnummer, welke er nu is van koploper, kan jaren mee.

Dat Paul het allemaal op een laag pitje heeft gezet en alleen voor select groepje "vrienden" nog wat verder ontwikkelt, het zij zo.
Wat er aan uitbreiding bij zou komen zijn toeters en bellen en of men daar op zit te wachten,.......................
Zoals Koploper nu werkt, nogmaals, niets mis mee.

Dat de ondersteuning van diverse merken centrales niet uitgebreid wordt heeft te maken met het feit dat diverse merken van centrales hun protocolen niet vrijgeven.
En dat ligt dus niet aan Paul.

Zoals je al aangeeft, wanneer Koploper RailZ aankan, dan toch zeker een modelbaantje bij ons thuis in verhouding tot RailZ.