Ik ben vandaag al een poosje aan het rond speuren op het forum, maar wellicht kunnen jullie mij sneller verder helpen, aangezien ik nog niet de juiste antwoorden kon vinden.
Er staat op dat punt al heel wat op het forum maar begrijpelijk dat het zoeken is, dus probeer ik wat duidelijkheid te geven.
Let wel, mijn reactie is geen geschreven wet, men bepaald zelf wat men doet en uitgeeft aan kosten.
Nu heb ik 2 wissels reeds voorzien met de 74460 (wisselaandrijving) en 74490 (digitale aansturing). Echter nu heb ik gezien dat ik dit goedkoper kan realiseren met behulp van K83 modules. Mijn voorkeur gaat er nu dus naar uit om deze modules te gebruiken.
De 74490 zou ik zelf nooit gebruiken, reden:
- Het haalt, tijdens werking, vermogen van de railspanning, dus een externe magneetartikel- decoder toepassen.
- Men kan er ook niet meer bij, bij een eventueel defect, wanneer er scenery langs de sporen is aangebracht.
De 74460 zou ik vervangen voor servo aandrijving, reden:
- De aandrijvingen gaan gauw defect, tenminste, de werking van de eindafschakeling.
- Vervangen van een servo is 3x goedkoper.
Hebben jullie hier ervaring mee en zijn deze kwalitatief goed genoeg of bestaat de kans dat indien een protocol bij M* verandert wordt, ik problemen krijg met mijn aansturing?
Waarom in het merk M?rklin blijven hangen terwijl er vele goedkopere alternatieven zijn?
Neem als magneet artikel decoder de Viessmann 5211, voor de aanschafprijs hoeft men, in mijn viesie, niet zelf te gaan solderen cq. bouwen.
Deze werkt onder MM II dus ook met het CS.
Zoals Gerard al aangaf, M?rklin zal het Motorola protocol niet laten verdwijnen.
Wel is M?rklin bezig, of heeft dit al toegepast, om de nieuwe CS te voorzien van het kunnen werken met het DCC protocol, dus beiden.
Een verdere vraag is dat ik veel onderwerpen over het gebruik van servo's zie (mijn huidige gedachte is dat dit meer de praktijk simuleert en goedkoper is). Hoe kan ik hier het beste een begin mee maken (momenteel heb ik nog niets, dus wat kan ik hier het beste voor aanschaffen -> ook de K83 modules heb ik nog niet).
Zoals hierboven aangegeven, zijn er voldoende alternatieven die vele malen goedkoper zijn in het totaal van hetgeen men nodig heeft.
Heb je andere vraag ook gezien en zal deze proberen te beantwoorden.
Ik weet dat dit veel vragen zijn en dat er veel antwoorden zijn, maar ik ben benieuwd naar jullie mening. Mijn motto is dan ook "wat ik doe, wil ik zo goed mogelijk doen". :-)
Daar is dus een forum voor, om vragen te stellen.
En een bijkomend voordeel, mogelijk dat andere leden dezelfde vragen hebben en ja, dan staat hier al weer een deel als antwoord.