Auteur Topic: Dat wordt kleien  (gelezen 5294 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Dat wordt kleien
« Reactie #25 Gepost op: 17 januari 2012, 14:05:53 »
Frans,

ik neem meestal een leeg halvarinebakje waar ik de pulp met de houtlijm in meng.
Die 20cm water is alleen voor het versnipperde papier, natuurlijk ook weer afhankelijk van hoeveel papier je hebt versnipperd.
Dan de boel goed door elkaar mengen en eventueel wat zaagsel toevoegen.
Met die hoeveelheid ga ik dan aan de slag, je zal je verbazen wat je er allemaal mee wegsmeerd.

Je kan natuurlijk ook de bakjes nr. 16 en 28 gebruiken van de afhaal chinees :D

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Frans

  • Gast
Re:Dat wordt kleien
« Reactie #26 Gepost op: 17 januari 2012, 17:02:47 »
 Sambal bij Tom....... :D

Offline nico

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 207
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
Re:Dat wordt kleien
« Reactie #27 Gepost op: 17 januari 2012, 18:45:46 »
Hallo vrienden,

Ik volg deze topic, maar is het misschien ook een optie, om ipv. kranten "Rauhfaser" behang te gebruiken, daar zit namelijk al houtsplinters in en omdat ik las om er zaagsel door te mengen, dacht ik dan sla je 2 vliegen in een klap. Bovendien is dit behang nog betaalbaar. ;D

gr. Nico   
Marklin digitaal, k-rails, alleen stoom- en diesellocs, geen voorkeur voor een land, vrije fantasie, aansturing middels IB.+computer alleen weet ik nog niet met welk besturingsprogr.

jerome

  • Gast
Re:Dat wordt kleien
« Reactie #28 Gepost op: 21 januari 2012, 13:08:22 »
vraagje aan jullie,
ik heb nu een klein gedeelte berg gemaakt van papier mache,
daarop wil ik strooigras hebben.
welke lijm kun je het beste gebruiken ?
heb geen idee of het papier nog veel lijm opzuigt of dat het verzadigd is door het behangplaksel (vermengd met houtlijm)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Dat wordt kleien
« Reactie #29 Gepost op: 21 januari 2012, 13:28:50 »
vraagje aan jullie,
ik heb nu een klein gedeelte berg gemaakt van papier mache,
daarop wil ik strooigras hebben.
welke lijm kun je het beste gebruiken ?
heb geen idee of het papier nog veel lijm opzuigt of dat het verzadigd is door het behangplaksel (vermengd met houtlijm)

Eerste vraag is alles al hard en droog.

Zo ja dan het gedeelte wat je wil begrassen eerst een mooie kleur geven, ik maak het meestal donkerbruin en dan smeer ik er hier en daar ook wat zwart doorheen, nat in nat werken.
Als dat goed droog is dan deel voor deel insmeren met onverdunde houtlijm, niet al te grote vlakken want houtlijm geeft al snel een dun filmlaagje van drogen en daar pakken dan de vezels niet op.

Meng diverse kleuren gras afwisselend in vlakken zodat het niet ??n saaie groene vlakte wordt, kijk naar de natuur.
Als er bomen op komen hou er dan rekening mee dat er om de stam meestal wat hoger gras (wild gras)staat en in een denne-sparrebos komt natuurlijk helemaal geen gras voor, daar vind je alleen maar naalden van de bomen, dus ...... die ondergrond bruin maken en het liefst met bruin strooisel bedekken of opgedroogde koffie of thee uit zakjes. (heb je gelijk een lekker ruikend bos)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0