Auteur Topic: Dat wordt kleien  (gelezen 5300 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frans

  • Gast
Dat wordt kleien
« Gepost op: 4 januari 2012, 18:57:12 »
Voor 13 euro 25kg snelgips.


jerry

  • Gast
Re:Dat wordt kleien
« Reactie #1 Gepost op: 4 januari 2012, 19:26:17 »
heb je haast ;D
dit spul is droog voor je er een streep in kan trekken
leuk voor gietwerk
maar niet om bergen te vormen
heb dat een keer getracht te doen
emmer was hard voor ik de berg bodem had gevormd

Frans

  • Gast
Re:Dat wordt kleien
« Reactie #2 Gepost op: 4 januari 2012, 19:53:22 »
Jerry kleine beetjes gebruiken en is tot twintig minuten te gebruiken en voor de prijs hoef je niet te laten.
Echt hele grote bergen zullen er ook op mijn baan niet komen.
Heb ooit is met tegel lijm gewerkt nooit meer.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Dat wordt kleien
« Reactie #3 Gepost op: 5 januari 2012, 01:45:33 »
Ouwe kranten, water, mixen, houtlijm en je krijgt het mooiste resultaat, stevig, je kan het zagen, in boren en ook al gelijk een mooie dichte en super lichte bergwand die goed te beschilderen is.
Met gips heb je toch wel kans dat het weer gaat scheuren, het zuigt enorm de verf op.
Verder veel stof als je het gaat bewerken.

Ik doe meestal een ondergrond van piepschuim of gaas.
Over het gaas leg ik eerst met houtlijm ingesmeerde stroken krantenpapier.
Als dat droog is dan gaat de smurrie er op.
Je hebt dan een paar dagen nodig om het te laten drogen maar in die tijd kan je het heel erg mooi modelleren.
Nu ben ik een stuk met kurkschors aan het opbouwen, dat ziet er heel erg realistisch uit en met het lijmpistool de warme (hete) lijm aanbrengen, plakken op de plaats waar het moet komen en het staat als een huis.

Misschien kan je die zak gips nog ruilen voor een pot houtlijm en dan smurrie maken.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Frans

  • Gast
Re:Dat wordt kleien
« Reactie #4 Gepost op: 5 januari 2012, 09:06:09 »
Tom,

Over het gaas gaat een laagje kunstof stucgaas tegen het scheuren bij het gips gaat wat houtlijm om het wat elastischer te maken.
Gips wordt ook nog ingesmeerd met voorstrijkmiddel.Mocht het niet lukken neem ik jouw manier over,maar ga eerst eens een proefstukje maken.
Heb voorbeelden gezien en die zijn erg mooi.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Dat wordt kleien
« Reactie #5 Gepost op: 5 januari 2012, 09:31:21 »
Frans, het is jouw baan en jij moet er een goed gevoel bij hebben, wij geven alleen maar tip's en truc's :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Frans

  • Gast
Re:Dat wordt kleien
« Reactie #6 Gepost op: 5 januari 2012, 09:44:26 »
Tom,er zijn zoveel wegen die naar Rome lijden dus maak ik een fout leer ik er van.
En als ik het goed begrijp maak jij er een soort papier mache van?en is je houtlijm verdunt Tom?

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Dat wordt kleien
« Reactie #7 Gepost op: 5 januari 2012, 10:58:14 »
Kranten in stukken scheuren, flink in het water zetten, paar dagen laten weken en dan met de mixer of een verfmenger fijn malen.
Bij het gebruik doe ik dan gewoon onverdunde houtlijm, papier mach? is dan nat genoeg en als het te nat is eerst een beetje uitknijpen.
Emmer met restant afdekken met Dettol en een doek er overheen, heb je altijd een voorraadje staan.
Ik gebruik gewoon de houtlijm van de Acti*n, goedkoop en het wordt keihard.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

jerome

  • Gast
Re:Dat wordt kleien
« Reactie #8 Gepost op: 14 januari 2012, 16:52:07 »
ideale topic !!!!!!!!!!!!!
net of jullie gedachten van me kunnel lezen  :-*
wil met de bergen beginnen alleen wat vragen,
1 je knipt kranten in stukjes zet ze in een speciekuip onder water.
2 je dekt het af met folie met de mixer er alvast in.dan een dag laten weken/rotten.
dan 3 ???????????
als je het wilt gebruiken.
voegen jullie dan behangplaksel bij dan mixen en modelleren,
of doen jullie behangplaksel en houtlijm dan mixen en modelleren.
of doen sommogen geen behangplaksel en alleen houtlijm en dan mixen en modelleren ?
heb ook al eens gelezen dat sommigen tegellijm meemengen voor de stevigheid.ipv houtlijm.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Dat wordt kleien
« Reactie #9 Gepost op: 14 januari 2012, 17:07:53 »
er zijn veel mogelijkheden.

ik scheur de krant in stukken (kan ik gelijk mijn agressei kwijt :D)
dan zet ik de boel onderwater, na een week de mixer er in, ik gebruik een oude keukenmixer.
Ik doe ongeveer een laagje van 20cm hoog maken in een gewone emmer, daar kan ik aardig mee aan de slag.
ligt er aan hoe groot je bergen en baan worden maar ik maak liever weer wat aan dan dat het op den duur gaat staan te stinken want ook al doe ik er detol door op den duur lijkt het net een bak met rotte eieren.

als ik het ga gebruiken doe ik er alleen maar houtlijm door, de goedkoopste die er is dus naar de Act*on daar kost 250ml net 2 euro.
je kan er ook nog wat zaagsel doorheen doen hangt een beetje af wat voor een structuur je wil maken.
het moet allemaal wel goed papperig zijn, drogen duurt ongeveer een week bij 20? celcius.
voordeel van houtlijm is dat je het eventueel na nat maken weer kan verwijderen.
het spul wordt keihard en is vederlicht.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re:Dat wordt kleien
« Reactie #10 Gepost op: 14 januari 2012, 17:11:58 »


       
 Rexel Alpha 
   
- Capaciteit 5vel 80gr papier
- Compacte papiervernietiger voor individueel gebruik
- Vernietigt in stroken van 7mm of snippers van 4x38mm
- Capaciteit opvangbak 14 liter
- Invoerbreedte 224mm
- Vernietigt ook nietjes, paperclips en creditcards
- Automatische start/stop
 
   
Stroken Van ? 35,- Voor ? 19,- excl. BTW
Snipper Van ? 39.- Voor ? 29,- excl. BTW
 
 

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Dat wordt kleien
« Reactie #11 Gepost op: 14 januari 2012, 17:38:43 »
Ja Ben, dat is voor de meeste denk ik geen optie, gewoon op een avondje kranten scheuren, ik doe het langs een stalen lineaal en dat kost verder niets want die lineaal gebruik ik ook voor het strakke snijwerk.

Paar dagen in het water en de keukenmixer er door. die wordt bij ons toch nooit meer gebruikt.

Maar op jouw manier kan het ook natuurlijk, het is een wat luxere vorm van modelbouwen  :D

Ik heb hem inmiddels al gezien voor ? 16,98 excl BTW voor stroken.

Schredder
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re:Dat wordt kleien
« Reactie #12 Gepost op: 15 januari 2012, 13:17:00 »
Ik heb zo'n ding staan die gebruik ik voor brieven ed. met adressen erop die vernietigt moet worden.
Zulke documenten gaan niet bij oud papier maar in het apparaat.
Je weet niet hoeveel papier dat oplevert voor het weet heb je een bak vol.
Die kan mooi gebruiken voor je spoortje.

Riny

  • Gast
Re:Dat wordt kleien
« Reactie #13 Gepost op: 15 januari 2012, 14:00:48 »
Ik heb zo'n ding staan die gebruiken voor briefen ed met adressen erop die vernietigt moet worden.

Een papierversnipperaar dus. ;) ;D
Die apparaten kosten ook niets meer tegenwoordig,  en scheelt je inderdaad veel tijd en scheurhandelingen.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Dat wordt kleien
« Reactie #14 Gepost op: 15 januari 2012, 14:29:07 »
Ik heb geen brieven die vernietigd moeten worden en de adressen die op mijn post staan zijn aan ons zelf geadresseerd.
Dus wat moet ik met zo'n ding, om bergen papier mee te versnipperen waar ik papier-mach? van maak kan ik ook eenvoudig handmatig doen.
Daarom weer back-on-topic, ook op deze mooie doordeweekse zondag :P
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Dat wordt kleien
« Reactie #15 Gepost op: 15 januari 2012, 19:52:48 »
Ik heb geen brieven die vernietigd moeten worden en de adressen die op mijn post staan zijn aan ons zelf geadresseerd.
Dus wat moet ik met zo'n ding, om bergen papier mee te versnipperen waar ik papier-mach? van maak kan ik ook eenvoudig handmatig doen.
Jij hebt misschien geen behoefte aan zo'n apparaat, maar ik kan mij voorstellen dat anderen dit wel zien als een mogelijkheid om aan versnipperd papier te komen.
Vaak kun je ook bij kantoren, bedrijven of scholen papiersnippers krijgen die van een papierversnipperaar afkomstig zijn. Ik vind het idee van Ben daarom best vermeldingswaard.

Met groet, Roel
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Dat wordt kleien
« Reactie #16 Gepost op: 15 januari 2012, 20:22:14 »
Beste Roel,

het gaat er niet om of ik ergens behoefte aan heb, het gaat hier om een topic wat gaat over het maken van bergen d.m.v. gips of mogelijk met papier mach?.

Jouw tip om papiersnippers te vragen bij kantoren, bedrijven en scholen nemen we daarin mee, maar dat is iets anders dan het aanschaffen van een papierversnipperaar hoe waardevol deze ook voor mensen kan zijn.
Omdat krantenpapier uitermate goed water opneemt is het perfect om te gebruiken voor papier mach?.
Ik denk echter dat het gebruik van papiersnippers die uit de schredder komen minder geschikt is dan krantenpapier.
Nog beter is eigenlijk grof toiletpapier maar ja, dat is haast niet meer te koop en minder voordelig.


Om een mooie stevige structuur te krijgen kan je er zaagsel doorheen doen.
Zo kan je ook bij bouwmarkten vragen om zaagsel, alleen besef dan wel dat je dan een mega zak met zaagsel mee krijg, tenminste als ze bereid zijn om het gratis mee te geven.
Zaagsel door je papier mach? geeft wat meer binding en heeft ook een iets andere structuur naar gelang de hoeveelheid zaagsel er wordt toegevoegd.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:Dat wordt kleien
« Reactie #17 Gepost op: 15 januari 2012, 23:04:05 »
Volgens mij schreef Frans dat werken met tegellijm een drama was. Heb je dan flexibele tegellijm gebruikt? Mijn diorama heb ik daar wel mee gemaakt en ik heb nergens last van, maar ik ben dan benieuwd waar je dan last van zou moeten hebben. Enlighten me Frans?
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Dat wordt kleien
« Reactie #18 Gepost op: 16 januari 2012, 11:23:00 »
het gaat er niet om of ik ergens behoefte aan heb, het gaat hier om een topic wat gaat over het maken van bergen d.m.v. gips of mogelijk met papier mach?.
Het was ook geen kritiek op jouw adviezen om bergen te maken van papier mach?. maar ik het gevoel dat je het idee van Bert niet zo belangrijk vond.
Daarom reageerde ik.
Ik heb trouwens jaaaaren geleden ook wel eens een berg gemaakt van papiermach?. De papiersnippers had ik meegenomen van de school, waar ik toen werkte.
Het waren papiersnippers, afkomstig van de papierversnipperaar. Je hebt gelijk dat je van dat stugge papier toch geen lekkere brij krijgt, maar het was wel gemakkelijk. Inderdaad is krantenpapier veel beter. Het is veel smeuiiger.
Volgens mij schreef Frans dat werken met tegellijm een drama was. Heb je dan flexibele tegellijm gebruikt? Mijn diorama heb ik daar wel mee gemaakt en ik heb nergens last van, maar ik ben dan benieuwd waar je dan last van zou moeten hebben.
Ik maak de laatste jaren bergen van flexibele tegellijm in combinatie met stukken purschuim. Ik ben daar heel tevreden over. Totaal geen last van scheuren en is in het begin nog aardig te (ver)vormen.
Ik denk alleen dat het slopen van zo'n berg een grotere klus zal zijn dan een berg van papiermach?.

Met groet,
Roel
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Frans

  • Gast
Re:Dat wordt kleien
« Reactie #19 Gepost op: 16 januari 2012, 12:53:53 »
Volgens mij schreef Frans dat werken met tegellijm een drama was. Heb je dan flexibele tegellijm gebruikt? Mijn diorama heb ik daar wel mee gemaakt en ik heb nergens last van, maar ik ben dan benieuwd waar je dan last van zou moeten hebben. Enlighten me Frans?

Ik heb ooit is wat bergjes als proefstukjes met flexibele tegellijm gedaan en kwam tot de conclusie dat het loeihard wordt en een steenboortje moest gebruiken om een boompje te plaatsen.
Vindt het te zwaar in vergelijk met PM of gips en bovendien afbreken is ronduit verschrikkelijk.
Maar als je er tevreden mee bent gewoon blijven doen hoor,ik vind het niet fijn werken maar ieder zijn ding.

Mvg Frans

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:Dat wordt kleien
« Reactie #20 Gepost op: 16 januari 2012, 13:11:02 »
Die gewaarwording had ik niet. Pakte een priem met scherpe punt en drukte die in de harde tegellijmlaag. Dat gaf geen enkel probleem. Zal eens kijken of ik daar nog een foto van heb.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Dat wordt kleien
« Reactie #21 Gepost op: 17 januari 2012, 01:16:43 »
Ik onderschrijf de ervaring van Martin.
Om bomen te plaatsen heb ik ook voldoende aan een priem.
Die dikte van de tegellijmlaag is niet erg dik. Een paar milimeter maar.
De rest is, althans bij mij, purschuim.

Met groet, Roel
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Frans

  • Gast
Re:Dat wordt kleien
« Reactie #22 Gepost op: 17 januari 2012, 08:23:20 »
Ik heb toch maar besloten om met PM te gaan werken lekker licht en kneedbaar.
Dus de shredder moet aan de bak. :D

Mvg Frans

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Dat wordt kleien
« Reactie #23 Gepost op: 17 januari 2012, 11:11:17 »
Frans, niet vergeten om er flink wat houtlijm aan toe te voegen.
Maak eerst een proefrotsblok, heb ik ook gedaan.
Krijg je een beetje het gevoel hoe het moet.
Stukkie piepschuim en daar dan wat PM op.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Frans

  • Gast
Re:Dat wordt kleien
« Reactie #24 Gepost op: 17 januari 2012, 13:24:39 »
Frans, niet vergeten om er flink wat houtlijm aan toe te voegen.
Maak eerst een proefrotsblok, heb ik ook gedaan.
Krijg je een beetje het gevoel hoe het moet.
Stukkie piepschuim en daar dan wat PM op.

Zal ik doen Tom,en hoeveel lijm gaat er bij als zoals jij zegt ongeveer 20 centimeter water bij gaat.