Auteur Topic: Herstart van Marklin Analoog M rail naar Marklin Digitaal..? rail  (gelezen 15020 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

fonsG

  • Gast
Herstart van Marklin Analoog M rail naar Marklin Digitaal..? rail
« Gepost op: 18 september 2011, 15:33:55 »
Na vele overwegingen en een collega marklinist te hebben gesproken en het in werking te hebben gezien is mijn herstart redelijk omlijnd.
Ik ben overtuigd dat direct starten met a. Win digipet, Tams "interface" en wat rand apparatuur zoals  1x wisseldecoder en 1 x terugmelder te zamen met een ovaal, een uitwijkspoor en een rangeer spoor een goede start is om de digitale wereld in stappen, te leren en deze uit te bouwen. Geeft wel een aanslag op het huishoudbudget maar als kerstcadeau .. :)

Ik heb aan mijn collega hobbisten twee vragen..
1. Wat is in jullie visie een betere / handiger start... Marklin C rails of K rails?
    Rekening houdend met de ? aspect ?
    of zijn er overwegingen om het digitaal makkelijker te ?nstalleren is met C of K rails.
2. Kan ik mijn rainte hoeveelheid aan M rails en wissels ook "eenvoudig" in passen op het digitale bedrijf. Ik wens deze te
    gebruiken in het niet zichtbare gedeelte en in een schaduw station van 2 x 5 sporen?
Collega spoorvrienden, alvast bedankt en hou jullie graag op de hoogte van de vorderingen

Kleine update van de vorderingen: 12 10 11
Dank voor jullie tips en tools, kan er echt wat mee....
Een en ander in de vertraging gekomen... had wat euris gereserveert.. tot een andere auto nodig was en gekocht.
Kleine vertraging zeker geen uitstel!! nu wat meer tijd om de zolder verder voor te bereiden, is ook onderdeel van het totaal plan en wat overtolig materiaal zien te verkopen.
Nogmaals dank




Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Re:Herstart van Marklin Analoog M rail naar Marklin Digitaal..? rail
« Reactie #1 Gepost op: 18 september 2011, 20:12:54 »
Hallo Fonsg,

Ik vind dat je een prima keus hebt gemaakt voor je digitale besturing.(hoewel er natuurlijk meerdere wegen naar Rome leiden)
Ik zou wel de WDP 2009 pr. ed. nemen.
Overigens kun je  van de WDP site de demo versie downloaden deze is prima bruikbaar om e.e.a. uit te proberen.

Het voordeel van K-rails:
Minder geluid.
Flexrails te koop.
Dmv. doorslijpen op elke gewenste lengte terugmeldingen te maken.
Natuurgetrouwer voor de scenery.

voordeel van C-rails:
Erg makkelijk leggen.
Dec. in de wissel in te bouwen.
minder kwetsbaar.

Als je even googled kun je wel lijstjes vinden van alle voors en na's van beide systemen.

Ik heb een link bijgevoegd om metaal rails te kunnen voorzien van terugmelding, het lijkt me erg veel werk.
http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=63154.
Ik heb zelf ook voor deze keus gestaan, maar ben blij dat ik ze niet gebruikt heb.
http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=58753.0 Lees dit ook nog even dan weet je waar je aan begint.

Wat betreft wisseldecoders zijn er vele te krijgen en evenzovele meningen(prijzen)

Terugmeld decoders idem. Ik heb er zelf 32 van conrad(Terugmeldingsdecoder Conrad (module)
Bestnr.: 212628 8A) Nog nooit een probleem mee gehad en een aanvaardbare prijs.

succes met je keuzes
Gr. Kees
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Herstart van Marklin Analoog M rail naar Marklin Digitaal..? rail
« Reactie #2 Gepost op: 20 september 2011, 07:28:47 »
Beste Fons.

Zoals Kees al heeft uitgelegd zijn er vele mogelijkheden en heb je al een goeie keus gemaakt maar ik begrijp nog niets aangeschaft.
Niets ten nadele van WDP 2009, of Koploper of andere programma's welke prima voldoen adviseer ik je om ook eens te kijken bij I-train.
I-train is naar mijn idee voor een beginner of herintreder een zeer gebruiksvriendelijk programma.
Je kan er een gratis demo-versie voor aanvragen welke 2 maanden werkt. DEMO I-train
Verder is de aanschaf ??nmalig maar kunnen er in de loop der jaren nieuwe versie's komen die dan tegen een redeloijke vergoeding zijn aan te schaffen maar niet pers? nodig zijn zoalng de oude versie naar tevredenheid blijft werken.

Zelf ben ik een 2 jaar geleden ook weer eens opnieuw begonnen. Mijn keuze was M?rklin en in eerste instantie K-rail. Echter wat gebeurt er, je koopt een startset en die zit vol met C-rail.
Daar kan je dan K-rail op aansluiten. Echter ik ben voor het gemak verder gegaan met C-rail.

In het begin was ik niet zo op het digitale schakelen, knopjes vind ik leuker en leerzamer voor de kleinkinderen. Maar de digitale weg loopt toch weer anders. Ik wilde de treinen ook netjes laten afremmen bij onveilig sein of bij een station. Ik heb daar in het begin nog met remmelders gewerkt welke ik van Kees had overgenomen. Werkte prima alleen in mijn geval ontstond er een probleem bij het zgn onderdoor rijden van een sein. Er waren dan weer allerlei aanpassingen nodig en uiteindelijk besloot ik om dan maar over te stappen van analoge schakelingen naar de digitale.
Tot op heden lukt het prima, mijn 2 treinen rijden van een blok door een blok naar een blok.

M-rail hoe spijtig het ook is zou ik niet gebruiken, zoals Kees ook al aangeeft, het is heel veel werk om een railstaaf te isoleren. Je kan gebruik maken van schakelrail maar dat is niet betrouwbaar. Of een andere mogelijkheid zijn de glazen schakelaartjes (reed-relais) welke door een magneetje schakelen. Ook iets wat niet helemaal de schoonheidsprijs verdient, onder iedere lok moet een magneetje om de schakelaar te bedienen. Nadeel is dan bij beide systemen dat er geen detectie is op het hele blok. Met andere woorden, als er per ongeluk een wagon achter blijft dan wordt dat niet herkend. Bij massa detectie wordt alles wat er staat met niet ge?soleerde wielen herkend.

Mijn advies i.v.m. de ?, verkoop de M-rail via MP en schaf alles nieuw aan.
Wil je natuurgetrouw werken neem dan de mooie K-rail, deze moet je dan wel ballasten.
Anders de C-rail welke ook goed is weg te werken met ballast.

Zelf heb ik veel van mijn rail in Houten gekocht, daar staan meestal wel wat Oosterburen die met hoge kortingen nieuwe rail aanbieden. Zo kocht ik er pas nog wat wissels voor ? 12,50 per stuk en de nieuwste aandrijvingen ook voor dat zelfde bedrag. Gemiddeld koopje de rail dan met zo'n 25% korting en 100% zeker dat het nieuw is. Er liggen ook dikwijls gebruikte rail (niet in doosjes) die je dan best kan gebruiken en die voor een habberkrats worden aangeboden.

Ik gebruik de terugmelders en wisseldecoders van Rosoft ROSOFT , ook redelijk betaalbaar allemaal en zeer betrouwbaar. Op dat gebied is er veel te koop en voor redelijke tot zeer hoge prijzen.

Voor zover ik weet is het gebruik van Tams een prima keus, zelf heb ik de oude 6021 van M en gebruik ik Loconet interface naar eigen tevredenheid. Mijn keus werd ook een beetje bepaalt door de aanschafprijs. Misschien dat ik ooit nog eens overstap op een Tams of Uhlenbrock IB maar dat zal niet zijn omdat ik nu ontevreden ben met mijn huidige systeem.

Zo heeft een ieder zijn eigen keus gemaakt, allemaal prima en kwalitatief goede producten.
Naar mijn mening is er niets op andere merken en systemen aan te merken alhoewel daar de meningen over zullen en kunnen verschillen. Ik had geen voorkeur slechts de aanschafprijs heeft voor mij de keuze bepaalt want de eurootjes kan ook ik maar ??n keer uitgeven. ;)

Succes met het maken van je keuze e welke je ook zal nemen, uiteindelijk zal je er heel veel plezier mee beleven.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

fonsG

  • Gast
Re:Herstart van Marklin Analoog M rail naar Marklin Digitaal..? rail
« Reactie #3 Gepost op: 20 september 2011, 20:20:30 »
Collega spoorders.. ;)
Dank voor jullie reacties en geven mij eea ter overdenking. Tenslotte gaat het om een zo goed mogelijke start voor vele jaren plezier.
Ik heb inderdaad nog niets "digitaal" aangeschaft. Uit mijn analoge tijdperk heb ik o.a. 26 locs, waarvan 5 x delta, 1 x fx, 1 x fmx. Resulteert in een fors ombouw traject voor de overig 19 locs. Naast de locs ook de nodige treinstellen wagons, scenery, draaischijf en heel heel veel M rails (welke in de verkoop zullen gaan...).
Mijn huidige stand van zaken voor de komende maanden is:
1. Zolder leeghalen en deels verbouwen
2. Tekenen van de baan
3. Aanschaf van de eerste digitale componenten om dit aan te leren.
4. Aanschaf van rails wissels C of K ... ben daar nog over aan het delibreren ...
5. Aanleggen kleine proef baan om de digitale wereld te verkennen
6. Het laten ombouwen van analoge locs

Nogmaals dank voor jullie reacties erg nuttig en bruikbaar!
Fons

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Herstart van Marklin Analoog M rail naar Marklin Digitaal..? rail
« Reactie #4 Gepost op: 20 september 2011, 22:43:23 »
Om een testbaantje te maken is niet echt een spiraal nodig.
Op een plank van een goede 2 mtr kan je ook zoiets maken.



Hier kan je best het e.e.a. op testen zonder dat het al te veel ruimte in beslag neemt.
Oranje zijn bezetmelders, rood stopmelders.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Online Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Herstart van Marklin Analoog M rail naar Marklin Digitaal..? rail
« Reactie #5 Gepost op: 2 oktober 2011, 23:22:44 »
Beste Fons,

Nog een paar opmerkingen voor de puntjes op de I:

M-rails detectie gaat niet echt op de zogenaamde massadetectie methode (zoals met K- en C-rails), maar wel op de stroomdetectie methode, zoals alle 2-Railers (voorheen "gelijkstromers") moeten doen.

??n van mijn collega's van de MSG/Den Bosch heeft een grote M-baan, rijdt automatisch en detecteert met schakelrails, dus het kan wel, ook de C-rail kent schakelrails (schakelaar in de rails die door de sleper bewogen wordt), het enige waar je voor moet zorgen is dat de trein niet op kruipsnelheid over de schakelrails rijdt, dan is er kans dat hij stopt omdat de sleper "opgetild" wordt.

Er zijn ook mogelijkheden om zonder pc mooi automatisch te rijden met de Viessmann Commander en de Raptor, de b.g. collega laat de Raptor zijn baan besturen.

Groet, Anne W



Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline teunistreinen

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
    • Raptorforum voor en door gebruikers van de Raptor
Re:Herstart van Marklin Analoog M rail naar Marklin Digitaal..? rail
« Reactie #6 Gepost op: 3 juni 2012, 22:38:32 »
Collega spoorders.. ;)
Dank voor jullie reacties en geven mij eea ter overdenking. Tenslotte gaat het om een zo goed mogelijke start voor vele jaren plezier.
Ik heb inderdaad nog niets "digitaal" aangeschaft. Uit mijn analoge tijdperk heb ik o.a. 26 locs, waarvan 5 x delta, 1 x fx, 1 x fmx. Resulteert in een fors ombouw traject voor de overig 19 locs. Naast de locs ook de nodige treinstellen wagons, scenery, draaischijf en heel heel veel M rails (welke in de verkoop zullen gaan...).
Mijn huidige stand van zaken voor de komende maanden is:
1. Zolder leeghalen en deels verbouwen
2. Tekenen van de baan
3. Aanschaf van de eerste digitale componenten om dit aan te leren.
4. Aanschaf van rails wissels C of K ... ben daar nog over aan het delibreren ...
5. Aanleggen kleine proef baan om de digitale wereld te verkennen
6. Het laten ombouwen van analoge locs

Nogmaals dank voor jullie reacties erg nuttig en bruikbaar!
Fons

Hallo Fons

Wat is de huidige stand van zaken.
Ik hoop werkelijk dat je nog niets van je Mrail hebt verkocht. Je kan Mrail heel goed gebruiken voor digitaal modern rijden. Mijn hele baan is uitgelged met Mrails. Er rijden ca 60 treinen op de baan rond.
De terugmelding met Mrail moet je doen met stroomdetectie, de meeste leveranciers van terugmelder hebben ook de mogelijkheid om met de terugmelder een stroomdetector te leveren. Wat je dan moet doen is de middenleider van je Mrail isoleren met een stukje karton en het geisoleerde gedeelte voeden met de stroomdetector. Indien de lok met zijn sleper de stroomdetector passeert, initieert de stroomdetector via de terugmelder een terugmelding naar de digitale centrale.

Voordeel Mrail:
- je hebt al heel heel veel Mrail.
- verkoop Mrail breng niets op, er staan hele massa's Mrail te koop
- Mrail is een factor 3 a 4 goedkoper dan Krail of Crail
- Mrail wissels zijn zeer betrouwbaar
- vele soorten en maten rail stukjes beschikbaar
- met wat model grind is de Mrail heel goed in te passen in het landschap
- Mrail heeft iets nostalgisch

Nadelen Crail of Krail '
- wissel aandrijvingen Crail of Krail wissels zijn volkomen onbetrouwbaar, de meesten bouwen om naar servo aandrijvingen (ca 10,00 per stuk)
- Crail nokjes breken af bij het minste of geringste
- na 5 jaar in de zon gelegen te hebben is Crail Bros geworden en breekt spontaan.
- de bedding van Crail is niet echt mooi (persoonlijk)
- weinig mogelijkheden met Crail doordat er maar weinig passtuksjes zijn.

Krail enige nadeel zijn de wisselaandrijvingen, maar nu zijn er ook betere aandrijvingen voor de Krails wissels
Voor het ovoerige is Krail vergelijkbaar met Mrail, kwas passtukjes en layout. Krail is wel natuurgetrouwer.
Ik zou dus in jouw geval gaan voor Mrail, wat je reeds hebt (niet verkopen) en Krail voor de uitbouw van je baan.

mijn idee

groeten van teunis
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.