Auteur Topic: Lijmvlekje wegwerken?  (gelezen 4514 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Lijmvlekje wegwerken?
« Gepost op: 5 augustus 2012, 14:11:38 »
Na meer dan 35 jaar ben ik weer een huisje in elkaar aan het zetten. Natuurlijk best een gepriegel in psoor N, maar het gaat wel redelijk. Alleen heb ik een paar lijmvlekjes - zat zeker lijm aan mijn vingers - op de buitenkant van het huisje. Is er een manier om dat vlekje weg te werken of kan dat alleen door een nieuwe laag verf aan te brengen?

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Lijmvlekje wegwerken?
« Reactie #1 Gepost op: 5 augustus 2012, 15:01:06 »
Een lijmvlek(je) heb je al heel gauw. Ook al ben je heel voorzichtig bezig.
Zeker in jouw geval met dat gepriegel in spoor N.
Ik ben benieuwd naar de oplossingen van anderen.
Ik krijg de lijmvlekken ook niet weg en ben inderdaad genoodzaakt met verf het een en ander bij te werken.


Met groet en succes, Roel
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:Lijmvlekje wegwerken?
« Reactie #2 Gepost op: 5 augustus 2012, 21:59:52 »
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Lijmvlekje wegwerken?
« Reactie #3 Gepost op: 7 augustus 2012, 20:12:05 »
Ik zou er niet al te veel aan doen.
Probeer het met een wethwash te verdoezelen, krijg je gelijk de lelijke plastic grijns er van af.
Mocht dat niet mogelijk zijn of lukken dan een potje matte blanke lak (spuitbusje is nog mooier) het geheel aflakken of spuiten met de airbrush.
Volgende keer bij Jaap V potje MEK bestellen dan kan je mooi strak werken zonder te knoeien met lijmresten aan je vingers.

Je kan er ook soms wat groen op plakken als klimop e.d. dan zie je er ook niet zoveel meer van maar ja dan moet dat wel realistisch zijn waar het groen moet komen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:Lijmvlekje wegwerken?
« Reactie #4 Gepost op: 8 augustus 2012, 20:29:45 »
Ik heb het huisje al geverfd toen het nog aan de boom zat. Lijm nu met zo?n flesje van Faller met een dunne naald. Daar ligt het ook niet aan, maar sommige onderdeeltjes, zoals kozijntjes, zijn zo fragiel dat ze in twee stukken van de boom af komen. Dan ga je dus wel iets meer knoeien. Overigens heb ik hier ook wel een flesje MEK staan. Ik ga de glasvezeltruc toepassen en dan verf ik de buitenmuren gewoon nog een keer. Het is ook pas mijn eerste plakwerkje sinds 1976 ofzo.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Lijmvlekje wegwerken?
« Reactie #5 Gepost op: 8 augustus 2012, 21:14:09 »
Die naald van Faller is best ok maar voor het fijnere werk gebruik ik toch liever MEK met een dun kwastje 00.
N is idd niet groot en zeer kwetsbaar.
De kozijnen kan je niet voorzichtig genoeg van de boom afsnijden, gebruik altijd een scalpmesje en dan ook nog een nieuwe die vlijmscherp is dan heb je minste kans op breuk.
Gebroken kozijnen zeker met MEK verlijmen, minste vlekken.

Ik verf of spuit meestal de muren als deze al verlijmd zijn, dan sluit het ook mooier aan op de hoeknaden en verlijmd het beter.
Ik hoop dat de glasvezeltruc gaat lukken maar ik ben er zelf een beetje huiverig van, die rotzooi gaat overal in zitten, zet desnoods een maskertje op of een zakdoek voor je mond want inademen is zeker geen pretje.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:Lijmvlekje wegwerken?
« Reactie #6 Gepost op: 8 augustus 2012, 21:33:26 »
Dat mag dan wel een superdun kwastje zijn,  ;D.

Ik heb met het glasvezelpotlood wel de nodige ervaring. Ik gebruikte dat ook om mijn railstaaf schoon te maken voor het solderen. Werkte prima!

Ik zie dan wel hoe het er allemaal uit gaat zien. Sluit zeker niet uit dat ik nog een nieuw verflaagje aan ga brengen.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:Lijmvlekje wegwerken?
« Reactie #7 Gepost op: 10 augustus 2012, 10:47:33 »
Hoe zat dat ook al weer met die wet wash?

En op welke manier kon je voorkomen dat door bepaalde ramen geen licht schijnt? Ik dacht dat je zwart papier of zilverfolie aan de binnenkant van je masker moest plakken om te voorkomen dat daar doorheen licht komt. Het lijkt me toch redelijk normaal dat niet alle kamers in een huis verlicht zijn.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Lijmvlekje wegwerken?
« Reactie #8 Gepost op: 10 augustus 2012, 10:52:43 »
Wetwash

<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">klik</a>


Wetswash is niets anders dan het object insmeren met hele dunne vuile verf (met vuil bedoel ik natuurlijk de kleur, bijv. antraciet)

Binnenkant van het masker afplakken met zwart papier of etalage karton.
Zilverfolie kan ook, dat weerkaatst dan het aanwezige licht wel wat meer door het oblect.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0