Auteur Topic: Ombouwen Märklin daglichtsein 7188  (gelezen 5563 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan

  • Gast
Ombouwen Märklin daglichtsein 7188
« Gepost op: 9 februari 2011, 10:23:42 »
Hier wil ik even een klein verslagje maken hoe je een daglichtsein kunt voorzien van LEDverlichting, want wie kent dat niet heb je net je sein ingebouwd.......gaat het lampje stuk, erg chagrijnig want je kunt er dan ook weer net niet bij enz. enz.


Märklin daglichtsein 7188


Om het sein helemaal gereed te maken voor inbouw cq onderbouw moet de mast omgedraaid worden ten opzichte van het relais......


Doormiddel van een zaag/slijpsnede wordt de verbinding weggehaald en is de mast te draaien


Als de mast plat ligt kun je op een makkelijke manier de draadjes los solderen, moet ook wel wat deze zijn te kort voor de hele draai


Als dat gebeurd is, ziet het sein er zo uit


Nu gaan we de mast ontmantelen, en klaar maken voor de LED verlichting


Omdat de LED's 5mm zijn en het gat maar 4,7mm moet het gat dus geruimd worden hiervoor gebruik ik een kolomboor zodat er zuiver geboord kan worden doe dit echter wel voorzichtig want het witmetaal is heel broos en breekt zo af


En dan even een foto waarop het LEDje op z'n helderheid getest wordt
 

Als beide LED's in het sein zijn ingebracht worden de anoden (plus of het "lange"pootje) van beiden aan elkaar gemaakt


Vervolgens worden de draadjes eraan gesoldeerd, ik gebruik hiervoor 0,04mm2 grijs


Krimpkousje op de cathode (min of het "korte"pootje)


De hele handel een mooi neutraal kleurtje geven


De bedrading met het stalen afdek plaatje terug op z'n plaats zetten net als het sta gedeelte achter de LED's


Om het jezelf nu wat makkelijk te maken knip je de draden in drie lengten, de langste is de plus, de op een na langste voor rood en de kortste voor groen


Nog even testen, en dan is de mast klaar

HET RELAIS


De bovenste gele draad gaan we los solderen omdat dit een wisselspanningvoeding van de gewone lampjes is en dus eerst gelijkgericht moet worden voor de LED's


Loshalen en......


Vastzetten op de gelijkrichtbrug


De massa van de gelijkrichtbrug wordt met de massa van het relais vastgezet op de bodemplaat (zie cirkel)


De weerstand 560 Ohm wordt op de plus van de brug gezet en hier komt later de plus van beide LED's op


De min van de brug wordt op de schakelaar van het relais gezet


De langste van de drie draden wordt nu op de plus van de brug gezet, de een na langste op de rodebus (rood) zodat ook het voorsein gewoon aangesloten kan worden en de kortste op de groenebus (gele draad)


Schakelaar testen


Een extra uitsparing maken voor de brug, en het sein is weer klaar voor inbouw.
Het kan dus gewoon aan de wisselspanning aangesloten worden op de ringleiding


Veel plezier......

stafmarklin

  • Gast
Re:Ombouwen M?rklin daglichtsein 7188
« Reactie #1 Gepost op: 9 februari 2011, 17:15:30 »
Hallo Riny Jan,
Knap gedaan weer al iets om te onthouden.
Mvg
Staf

Jan

  • Gast
Re:Ombouwen M?rklin daglichtsein 7188
« Reactie #2 Gepost op: 10 februari 2011, 03:08:17 »
Uuuuuhhhmmmmmmm........ :o

Riny

  • Gast
Re:Ombouwen M?rklin daglichtsein 7188
« Reactie #3 Gepost op: 10 februari 2011, 10:04:32 »
Uuuuuhhhmmmmmmm........ :o
Beste Jan,

Ik heb de reactie van Staf aangepast.
Staf had zeker een borreltje op?  ;D

Aanpassing door Riny: Er stond in de waarderings reactie van Staf, "Riny" maar dit moest Jan zijn.

stafmarklin

  • Gast
Re:Ombouwen M?rklin daglichtsein 7188
« Reactie #4 Gepost op: 10 februari 2011, 16:20:47 »
Beste Jan, Riny
Sorry maar ik ben een forum nog niet gewoon en durf inderdaad wel eens "flateren". Er zijn zeker geen kwade bedoelingen bij.   Trouwens ik zie dat jullie onderaan de berichten een vaste "voettekst" hebben. Hoe doe je dit eigenlijk?
Mvg Staf

Riny

  • Gast
Re:Ombouwen M?rklin daglichtsein 7188
« Reactie #5 Gepost op: 10 februari 2011, 16:58:12 »
Sorry maar ik ben een forum nog niet gewoon en durf inderdaad wel eens "flateren".
Lekker belangrijk, wij zijn geen van allen perfect. :-*

Er zijn zeker geen kwade bedoelingen bij.
Dat is het laatste wat er van gedacht zou worden, wij zijn niet zo kortzichtig. ;)

Trouwens ik zie dat jullie onderaan de berichten een vaste "voettekst" hebben. Hoe doe je dit eigenlijk?
Dit zal ik je via mail of Pb even laten weten.