Beste modelspoorhobbyisten,
Ik ben inmiddels weer opgeschoten met mijn ?selfmade? draaischijf. Ik heb bij c*nrad een lagerbus gekocht welke zal fungeren als middelpunt/draaipunt van het geheel. Deze lagerbus heb ik in een houtenplaat geslagen van 45cm bij 45cm. Het in het vorige stuk beschreven hoofdframe zal pas gemaakt worden op een aluminium staaf.
In deze aluminium staaf (10mm bij 10mm) komt een messing buis waardoor de elektrische draden heen door heen gevoerd kunnen worden. Tevens heb ik geharde stalen ringen onder het aluminium geplaatst, zodat het aluminium niet slijt. Tevens om de hoofdbuis niet te laten slijten een extra messing buis erom heen.

Het tandwielen set heeft een gatdiameter van rond 3mm. De messing buis heeft een diameter van rond 5mm. Daarom zullen de elektrische draden naar buiten de buis moeten. Met een slijpschijf heb ik in de buis een sleuf gemaakt. Als eerste heb ik gekeken hoeveel draden er door de buis heen kunnen; 8 draden kunnen door de buis. Dit is voor nu voldoende.

In de bouwwinkel heb ik een sterke metaallijm gekocht, welke ik zal gebruiken om de diverse metalen delen op elkaar te lijmen. Volgens de specificaties van de lijm, kan deze in sommige gevallen 220kg/cm2 aan. Nou, dat moet voldoende zijn!
Hieronder worden de diverse onderdelen aan elkaar gelijmd. Omdat de extra buis niet goed in het lager kon draaien, heb ik deze bewerkt door in de lengte richting een sleuf eruit te slijpen. Daardoor kan ik de buis kleiner klemmen om de hoofdbuis. Nadat de lijm gedroogd was, heb ik nog het 1 en ander moeten vijlen om de as lekker in het lager te kunnen laten lopen.

Voordat ik wielen aan de zijkant van de draaischijf kan aanbrengen, dient er een rails te liggen. Maar zonder stevige bestrating, kan er daarboven ook niks aangelegd worden. Met de b*sch klinkerweg moet ik een eind kunnen komen. Voor het lager heb ik een vierkant uitgesneden uit de plakfolie. Daar heb ik deze ongeveer in het midden aangebracht.

Hieronder het resultaat van de gehele bestrating. Als er een plaat op komt, met een rond gat dan ziet men niks van de rechte hoeken.

Even een test met de draaischijf erop

.

Voor de rail heb ik gekozen voor een flexrail. Deze had ik een tijd geleden op een beurs gekocht. Met een Stanley mes heb ik de rail doormidden (? 1/3 vs 2/3) gesneden op de bielzen. Met kleine spijkers ga ik de rail in een rondje leggen. Ik heb gekeken waar ik de rail ongeveer wil hebben, en daar heb ik de rail neergelegd. Daarna zijn er 2 spijkers langs de biels geslagen om de rail ongeveer op zijn plaats te houden.
In een extra stukje hout is een gat aangebracht om het midden van de draaischijf te kunnen bepalen. Met een passer kan dan de afstand naar de spijkers toe worden uitgezet. Alleen bij de eerste spijker (van het rondje) ging het verkeerd. Deze had ik erin geslagen, maar daar zat natuurlijk een biels. Voor de andere spijkers heb ik van te voren gekeken waar ze moesten.


Zo nu eerst even een lok pakken, losse railzen erbij leggen, het huisje op de draaischijf zetten, en dan eerst het tussen resultaat bekijken.


Er is alleen nog een probleem bij de aansluiting van de rail. Hier is de rail niet helemaal in de kromming. Weten jullie hier iets voor?
Voor het probleem dat de rail nog niet helemaal aansluit, heb ik al een ideetje.

Tevens heb ik de motor al laten draaien met een 12V gelijkstroomtrafo (12V is het maximale volt voor de motor). Dit werkte niet lekker, de motor leek niet helemaal goed te draaien. Tevens lukte het wisselen van de draairichting ook niet. Daarom heb ik toch even dit getest met de m*rklin trafo en een gelijkrichter, de motor werkt stukken beter. En het wisselen van de draairichting gaat ook, door de draden te verwisselen naar de motor.
Ik heb de motor met tandwiel ook al laten draaien, maar dit ging nog te snel (hier heb ik geen foto/film van, misschien de volgende keer). Daarom moet er een tandwiel tussen de motor en de hoofdas gezet worden.
Voor de elektrische draden heb ik inmiddels wat besteld, maar dit blijft een verrassing voor de volgende keer!
Met groet,
Jaap (zoon van)