De Roco / Fleischmann Z21 App toepassen als speelelementIn eerdere bijdragen heb ik verteld dat ik mijn kleinzoon enthousiast wilde maken voor onze hobby. Ik heb al diverse analoge baantjes voor hem gemaakt, maar het blijft eigenlijk te simpel om met één trafo 1 of 2 treinen aan te sturen. Bijvoorbeeld met 2 gescheiden rondjes, zoals hieronder. Hij speelt er om heen met autootjes en de huisjes, maar het blijft op den duur saai.
Ik was met mijn eigen baan al aardig gevorderd alles te automatiseren met Koploper en allerlei hardware units. Dat was voor mijzelf een best leuk resultaat op mijn ouwe dag en voor mijn kleinzoon ook een aardig schouwspel. Natuurlijk haakte hij snel af, omdat hij nergens aan mocht komen.
Als je digitaal elke trein apart kan besturen, dan kan dit interessant voor hem zijn. Verder geldt dit ook voor de wissels en de seinen. Alleen het beveiligen via Koploper vervalt dan en botsingen moet je zelf voorkomen.
Met een Roco Z21 MultiMaus kun je prima treinen besturen met die grote draaiknop; maar wissels en seinen is weer moeizaam met dat mini schermpje. Verder als je meerdere muizen zou willen gebruiken, dan ben je een aardig bedrag kwijt. Verder zijn er meerdere types, met kabel, dan wel Wifi. Andere merken zijn vergelijkbaar.
De Z21 AppDaarnaast heb je de Roco / Fleischmann Z21 App, die te installeren is op de mobile telefoon en tablet. Als je meerdere treinen en mobiles wilt gebruiken, dan zijn hier (geringe) kosten aan verbonden.
Het blijkt dat de Z21 app niet meer gratis te gebruiken is voor meer dan 1 (!) trein. Roco vraagt een éénmalige bijdrage van € 20,99 aan gebruikers van andere centrales, dan die van Roco (dé Z21 of z21 centrales). Dat is eigenlijk een relatief klein bedrag voor een éénmalige bijdrage voor een door Roco ontwikkelde en onderhouden app . Betaling gebeurt met Google Play, als je een Google account hebt. Die Google account zorgt er dan ook weer voor dat de Z21 app op alle apparaten werkt, waar je Google account actief is. Ik heb de app op 2 mobiles en een tablet geladen en op alle 3 gaf de app aan dat de licentie ok was. Dit is wel te gek!

>>

Overigens heeft bij gebruik van de app op een mobile, deze mobile geen internet verbinding, daar deze gekoppeld is aan de wifi van de centrale. Dus afrekenen met Google Play moet je doen als de app niet verbonden is.
Voor het aansluiten van de Z21 App aan (bijvoorbeeld) mijn YaMoRC centrale verwijs ik naar volgende video van Hans van der Burgh:
https://www.youtube.com/watch?v=79qPDtROIQA&t=593sAls je een zwarte Z21 centrale hebt, dan is het vergelijkbaar. Een witte Roco z21 moet eerst een upgrade naar Wifi verkrijgen. Op YouTube zijn vele filmpjes te vinden voor het aansluiten aan diverse centrales.
Eenmaal geïnstalleerd, dan blijven de instellingen op de App’s onthouden.
Toepassing op mijn baanDe ‘laatste' versie van mijn digitale baan ziet nu er zo uit:
In vergelijking met eerdere versies (in AnyRail 7) heb ik de (doodlopende) blokken verminderd en vereenvoudigd. Alle blokken/secties worden ‘gevoed’ via de bezetmelders. Ook de wisselstraten zijn ermee verbonden. Dus geen stukken meer met directe verbinding met de centrale (via een diodeschakeling). Dit heb ik gedaan om het vrijgeven van de wisselstraten te reguleren in Koploper.
Als test gebruik ik nu twee S88(N) bezetmelders van ‘ba-scalemodels’, type 1201. Deze functioneren uitstekend en zijn bij deze nieuwe leverancier te koop tegen een redelijke prijs. Zie:
https://bascalemodels.com/In de Z21 App kun je de baan modelleren. Dat gebeurt in de sectie ‘Control Station’ of in de NL-versie ‘Seinpost’:

>

Om het niet te gecompliceerd te maken heb ik input van, met name de seinen, vereenvoudigd. Wat resulteert in:
De seinen zijn beperkt tot alleen rood/groen seinen en aan/uit lichten. Door op het scherm op de wissels en seinen te klikken is alles te schakelen.
Als je een beetje oefent dan gaat het invoeren best snel. Weet niet precies hoe je nu een input van de ene mobile naar de ander overbrengt. Wie wel? Dan maar 3 keer (vlot) gedaan.
De lok’s inbrengen gaat ook snel. Eerst de lok; daarna de functies. Dat gebeurt in sectie ‘Vehicles’ of ‘Railvoertuigen’.

+

Deze lok heeft soundfuncties, maar over het algemeen is er alleen een ‘0 licht’ functie.
Nu is mijn aantal lok’s al aanzienlijk gestegen, daar ik het leuk vind om van analoog naar digitaal om te bouwen. Dit voor oudere 2e hands lok’s.
De plaatjes kun je eenvoudig invoeren vanuit een Roco database, dan wel uit je eigen verzameling. Ik maak screenshots met Gadwin PrintScreen, ver 6.5.0. Dit is een gratis versie. Werkt ok! Overigens heb ik mijn meeste plaatjes verkregen door in Google de trein op te vragen en kwam dan bijna altijd terecht bij ModeltreinWinkel.nl. Bijvoorbeeld op ‘Fleischmann BR24’ vind je:
Deze lok komt dan wel tevoorschijn, ondanks dat hij ‘niet op voorraad’ is. Je kunt nu alle aanzichten selecteren. Overigens een aan te bevelen betrouwbare website.
Als we nu naar ‘Besturing’ of ‘>’ gaan, dan zijn alle lok’s beschikbaar om te kiezen en kun je bijvoorbeeld lok #10 kiezen en gaan besturen.

>
Op het tablet kun je er twee naast elkaar kiezen:
Als je op het ‘wissel’ teken klikt, dan kun je ook de baan erbij in beeld brengen.
Nu ermee spelen Toen ik dit allemaal liet zien aan mijn kleinzoon was hij gelijk enthousiast! Hij had het heel snel door en begon lok’s (met aanhang) te laten rijden en de treinen op zijn beurt te rangeren naar de doodlopende stukken. De wissels werken prima en de seinen eerst alleen voor de show. Later hebben we afgesproken dat hij één of meerdere lok’s bestuurt en ik de wissels en de seinen. Hij werkt liever met een ‘kleine’ mobile en ik met een ‘groot’ tablet. Dan kan ik ook de lok’s in de gaten houden. Het is best inspannend om te zorgen dat alles zonder botsingen verloopt, maar het is te doen. Bovendien houdt hij het er best lang mee uit.
Dus toch nog een geslaagd experiment met de Z21 App!
Tot slotJe kunt met de Z21 App nog veel meer doen. Daarvoor verwijs ik jullie naar de vele filmpjes op YouTube.
Ikzelf ga rustig door met het automatiseren van mijn baantje met Koploper en moderne hardware. Daarnaast bouw ik oudere lok’s om van analoog naar digitaal. Bij voorkeur Fleischmann DC H0 lok’s met de ‘pannenkoekmotor’. Mijn grote leermeester blijft onze Duitse ‘brompot’ HD Springer:
https://www.youtube.com/watch?v=-hmtBSXs3Qc&list=PL_SW-P2HwMof2HVhgsdELiChXV4mX6OEO&index=6Het leek me leuk om met dit verhaal mijn bijdragen aan dit forum voorlopig te beëindigen.
Dank voor de aandacht & reacties.
Groetjes,
Koos