Auteur Topic: Walthers  (gelezen 514 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Denbiker

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 4
Walthers
« Gepost op: 18 januari 2024, 21:30:32 »
Beste, Ik zou graag een modelspoor en scenery aanleggen op zijn Amerikaans nu kom ik op het net veel tegen van het merk Walthers ook in HO schaal maar past dit op c sporen van Marklin ?
Alvast bedankt
Robert

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Walthers
« Reactie #1 Gepost op: 19 januari 2024, 09:17:17 »
H0 (half nul is de juiste term) past op Märklin C-rails, maar Märklin is een 3-rail systeem en dat is Walthers niet, in Amerika kennen ze geen 3-rail, dus: wagons is een kwestie van wielen omwisselen, maar loks is een stuk moeilijker, c.q. niet mogelijk. Als je nog moet beginnen dan zou ik railmateriaal van Roco, Piko of Peco kiezen.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"
The following users thanked this post: Denbiker

Offline Denbiker

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 4
Re: Walthers
« Reactie #2 Gepost op: 19 januari 2024, 20:38:29 »
Over welke wielen spreken we dan bv.AC wielen ?

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.346
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Walthers
« Reactie #3 Gepost op: 19 januari 2024, 20:46:11 »
Drierail (AC) assen zijn op twee punten anders dan tweerail assen (DC).
1. Bij DC assen staan de wielen iets verder uit elkaar (typisch 14,4mm i.p.v. 14,0mm) en dat kun je oplossen door de wielen iets naar elkaar toe te drukken. Doe je dat niet, dan loop je een risico op ontsporen, met name op de wissels.
2. Bij DC assen zijn de wielen ten opzichte van elkaar geïsoleerd. Dat kun je oplossen door ze elektrisch met elkaar te verbinden.
Je kunt ook gaan zoeken naar vervangende assen. De totale lengte van een as en de wijze en vorm van de lagering kan verschillen, wat het soms moeilijk maakt om goede vervangende assen te vinden.

H0 scenery kun je van alle merken door elkaar heen gebruiken. Hoewel ouder spul weleens wat kleiner wil zijn.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.
The following users thanked this post: Denbiker

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Walthers
« Reactie #4 Gepost op: 19 januari 2024, 22:40:03 »
Er is ook een verschil in de hoogte van de wielflens dacht ik.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"
The following users thanked this post: Denbiker

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.346
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Walthers
« Reactie #5 Gepost op: 20 januari 2024, 15:09:56 »
Daar zijn verschillen, en best een boel. De oude h0 tweerail flenzen gaan gewoonlijk goed op Märklin. Maar bij bijvoorbeeld RP25 en zogenaamde "finescale" wielen is de flens te laag voor de wissels van Märklin. In de wissels lopen Märklin wielen namelijk niet op de wielband maar op de flens.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.