Auteur Topic: baanproject Timothy Declercq  (gelezen 884 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline TimothyDeclercq

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 5
baanproject Timothy Declercq
« Gepost op: 31 december 2023, 13:18:12 »
Goeiemiddag

Ik ben Timothy Declercq, reeds lang gefascineerd door modelbouw treinen, landschappen.
Ik heb in mijn appartement de ruimte/kamer om een baan te ontwerpen.

Mijn papa heeft reeds lange tijd een Marklin Trein. Dit is een analoge M-rails baan. Met 3 locs. Maar met deze baan hebben we nooit meer gedaan dan eens opbouwen in de woonkamer, weer afbreken en ondertussen dromen dat het toch leuk moet zijn om een echt landschap met trein te hebben.

Nu heb ik een winkel leren kennen waar ik materiaal voor modelspoorbouw kan kopen. Ik heb een digitale startset van Marklin gekocht met enkele uitbreidingssets. Koppel stukken voor C <=> M rails en de droom om een echte baan te ontwerpen is gestart.

Ik heb veel gelezen, youtube bekeken, en forums gelezen.

Ik ben er zeker van dat ik nog veel "fouten" maak, reeds ondervonden :). Maar al doende leert men.

Ik ben in doe het zelf winkels achter houten latten geweest en osb plaat en ben begonnen.

Ik had eerst 3 tafels gemaakt van 1,35m breed, maar dit vond ik niet handig, dus heb deze tafels in 2 gedeeld.





Mijn droom is om een landschap te creƫren met hellingen. Waar er ook geskied zal worden? (statisch wel int begin)
Mijn eerste skiliftje die ik wil introduceren:



Ik heb al uren versleten met plannen tekenen, uitproberen. Weer aanpassen.
Gisterenavond was dit een voorlopige versie.



Ik heb vandaag reeds een 3e hoogte aangebracht. Na veel zoeken kunnen aansluiten op track. Hiervan heb ik wel geen foto, ik zal nu eerst alles eens vastzetten en track goed ondersteunen.

Mvg

Timothy

Offline PaulBng

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 428
  • Thanked: 14 times
  • Geslacht: Man
  • Analoog (pwm) met JMRI en wat ooit Mardec was...
Re: baanproject Timothy Declercq
« Reactie #1 Gepost op: 31 december 2023, 13:45:45 »
Denk aan de maximale hellingshoek!

Dit lijkt me te stijl....
Paul

Offline denobis

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 175
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: baanproject Timothy Declercq
« Reactie #2 Gepost op: 31 december 2023, 14:17:39 »
Die hellingshoek is zeker veel te steil Vuistregel is max. 3% helling en daarbij komt stijging/daling in een bocht niet doen!!!!
Met vriendelijke groet
Hans

Offline TimothyDeclercq

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 5
Re: baanproject Timothy Declercq
« Reactie #3 Gepost op: 31 december 2023, 19:15:37 »
Hey,

Ja mss vergeten vermelden dat de hellingen en hoogtes die je hier ziet ng niet de juiste zijn. Deze waren vlug gemaakt met planken die ik nog heb.

Ik ben bezig met planken te voorzien uit multiplex en deze dan wel op de correcte hoogte.

Hier was het om te onderzoeken of ik rond geraakte en kon aansluiten overal.

Groetjes

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: baanproject Timothy Declercq
« Reactie #4 Gepost op: 31 december 2023, 20:59:49 »
Welkom Timothy, en leuk dat je gelijk met een plan komt.
Kan de tafel verschoven worden? Aan de achterkant kun je er zeker zo niet bij.
Voor zover ik kan zien heb je de ruimte kun je er nog prima wielen onder zetten, de voorste bv met rem.

Offline TimothyDeclercq

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 5
Re: baanproject Timothy Declercq
« Reactie #5 Gepost op: 1 januari 2024, 12:22:11 »
Ik heb nu tijdens het bouwen alles opgeschoven zodat ik er inderdaad aan elke kant bij kan.
Goeie tip van de wieltjes, ik zal daar eerst daags voor kijken. Ik zal (porberen) om tijdens het bouwen rekening te houden met sporen, scenery,... Zodat ik elk deel apart (+- 1m25 op 67cm) kan uit elkaar halen. Ik zeg wel, ik zal dit proberen :). Moest ik later ooit eens de baan willen verhuizen,...

Toekomst plannen :)
Straks met cyclocross op de achtergrond nog wat plankjes zagen, en spoor verder afwerken :)

Gelukkig nieuwjaar iedereen.

Offline TimothyDeclercq

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 5
Re: baanproject Timothy Declercq
« Reactie #6 Gepost op: 1 januari 2024, 19:09:55 »
Goeieavond

Vandaag verder kunnen werken. Testen, aanpassen en opt einde blij met resultaat van vandaag :)





Meerdere malen getest en alles lukt vlot.

Me happy.

Groetjes

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: baanproject Timothy Declercq
« Reactie #7 Gepost op: 14 januari 2024, 15:02:54 »
Voortvarend bezig, Timothy.
Lekker met deze voorlopige opstelling rijden en spelen (euh, bedrijfsvoering doen) en kijken of het in de praktijk bevalt. Nu kun je nog makkelijk aanpassingen doen aan het sporenplan.

Ziet er goed uit, zover!

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...