Modelbaanbesturing > Vraagbaak voor beginners en herintreders

Totale noob

(1/2) > >>

Yentl:
 :o

op n schaal gebied dan.

Waar begin ik?  :-\

Roco, Fleischmann, Piko, Roco?

Met Z21 centrale of zonder?

intellibox Märklin herbruikbaar bij 2rail?

Met startset of zonder?

denobis:
Roco en fleischmann is tegenwoordig 1 pot nat.
Piko heb ik niet zo beste ervaringen mee.

Anne W:
Wat bedoel je met Intellibox Märklin?

N-Spoor is per definitie 2-Rail en indien digitaal DCC.

Centrales: iedereen heeft zijn eigen voorkeur, indien ik weer zou gaan bouwen, dan wordt het N-Spoor en rijd ik weer met mijn oude vertrouwde Raptor op DCC.

Groet, Anne W

Dirk T:
Een van de prettige dingen in schaal N: de koppelingen zijn gestandaardiseerd, dus daar hoef je niet over na te denken. Alles van de diverse N spoor fabrikanten past. Je kunt rustig bijvoorbeeld een Piko lok met Arnold rijtuigen combineren. Het merk doet er niet toe, als het maar schaal N is.

Sinds Roco en Fleischmann dochters van hetzelfde concern zijn is het Fleischmann die schaal N produceert. Andere merken die je tegen kunt komen zijn met name Arnold, Bachmann, Brawa, Kato, Minitrix, Piko. Maar er zijn er nog meer.

Wat betreft Piko: dat was lang geleden een DDR merk met bedenkelijke kwaliteit, maar vandaag de dag is het een heel serieuze modelspoorfabrikant die mooie en goede modellen maakt.

Vroeger was digitaal N spoor meestal met het Selectrix protocol, kortweg SX. Tegenwoordig is DCC de standaard. Als je Märklin centrale DCC kan, is hij bruikbaar. Als hij geen DCC kan, dan is elke andere DCC centrale toepasbaar. Dat het voor schaal N is verandert eigenlijk niets aan de centrale.

denobis:
Helaas moet ik zeggen dat ik 2 nieuwe Piko treinen bezit waar gewoon de onderdelen vanaf vallen.
Ook de antislipbanden die vliegen er spontaan vanaf.
Deze heb ik nu na veel gepruts vervangen door fleischmann asb.s die blijven wel zitten.
Vandaar dat ik schreef dat ik met Piko niet zo heel goede ervaring heb.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie