Auteur Topic: Roco Z21 Detector  (gelezen 2221 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gust56

  • Gast
Roco Z21 Detector
« Gepost op: 20 augustus 2023, 10:03:37 »
Goedemorgen,

Ik ben nieuw in het 2rail digitaal wereldje na 15j Märklin fanaat. Het enige probleem dat ik momenteel ken is: Keerlus en detectie.
Voor de keerlus geef ik de voorkeur aan de "Roco Z21 multi loop" en voor stroomdetectie "de Z21 detectie".
Nu zij er 2 soorten: Z21 Detectie en Z21 Detectie x16. Het verschil tussen beiden is mij niet duidelijk. Bij de eerste spreken ze over een Can-bus?? en een R-bus??? en bij de 2de enkel over een R-bus???
Wat is het verschil?
Kan ik één module zowel gebruiken binnen de keerlus en de rest van de baan of moet dit een aparte zijn? Hoe zit het met de ompoling want dan wisselt in mijn ogen de stroomdetectie naar een massadetectie of vergis ik mij?

Groet
Gust

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Roco Z21 Detector
« Reactie #1 Gepost op: 21 augustus 2023, 14:32:10 »
Dag Gust,
Welkom op  je ontdekkingsreis in een nieuwe wereld  8)
Ik zal proberen je een kort antwoord te geven.

R-bus is een aansluitsysteem voor onder andere terugmelders, specifiek van Roco. Vandaar de R in de naam. Praktisch gaat het in jouw geval over het verbinden van een Z21 detectie module met de centrale.

In plaats van een R-Bus kan dat aansluiten bij Roco ook met een CAN bus. De CAN bus is oorspronkelijk bedacht voor de auto industrie maar Roco gebruikt het in plaats van de R-Bus, in het geval dat je ook Railcom gebruikt. Railcom kan gebruikt worden door de centrale om informatie te verzamelen over de locomotief - àls die tenminste Railcom kan spreken. Nut en noodzaak van het laatste is overigens een apart onderwerp.

Massadetectie is bij tweerail praktisch onmogelijk. Het meest gebruikelijke bij tweerail is stroomdetectie. Andere methodes maken gebruik van lichtdetectie of van magneetjes. Er zijn keerlusautomaten waar de detectie al in de automaat is ingebouwd.

Vraag: wat voor centrale heb je of ben je van plan aan te schaffen? En weet je dat in de tweerail wereld er van alles van allerlei merken te combineren valt, oftewel: je kunt een Roco centrale combineren met wisseldecoders, detectors en keerlusautomaten van andere merken?
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Gust56

  • Gast
Re: Roco Z21 Detector
« Reactie #2 Gepost op: 22 augustus 2023, 10:01:28 »
Hallo Dirk,

Bedankt voor je reactie en de duidelijke uitleg. Ik heb een z21 start (witte) en heb ook een "z21 Freischalt-Code". Ik zou hierbij wel een eigen wifi router willen gebruiken.
Het baantje dat ik zou willen maken is een landelijk trajectje in H0e. Het gearceerde gedeelte is niet zichtbaar (soort schaduwstationnetje). Op het zichtbare komt misschien nog een kleine halte, 2-sporig. De grote keerlus zou ik dan zetten in het niet zichtbare (langer dan de grootste trein uiteraard).

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Roco Z21 Detector
« Reactie #3 Gepost op: 22 augustus 2023, 17:02:48 »
Leuk plan Gust!

De witte z21 als centrale betekent dat alle terugmelders via de R-bus moeten werken. Dat kan met de door jou genoemde Z21 Detectie (10808) en Z21 Detectie x16 (10819). Ze zijn even duur maar de 10819 heeft tweemaal zoveel melders, namelijk 16. De CAN bus van de 10808 heb je sowieso alleen wat aan als je een zwarte Z21 hebt, dus heeft de 10808 geen meerwaarde maar wel de helft van het aantal poorten. Als de keuze is voor 10808 of 10819 zou ik in jouw geval voor de 10819 gaan.

Maar er is nog een fabrikant die R-bus spullen maakt: Yamorc. Voor jou misschien een rare naam, maar daarachter zit @Karst Drenth en die heeft al jaren zijn sporen verdiend op het gebied van modelspoorelektronica. Voor het derde kwartaal hebben ze de YD6016RB-CS aangekondigd, 16 bezetmelders voor 3/4 van de prijs van z'n Roco broertje. Yamorc maakt overigens ook mooie decoders om bijvoorbeeld wissels te bedienen.

Als keerlusautomaat kun je bijvoorbeeld de Littfinski KSM-SG of de DTS KeerPlus3 gebruiken. Die kosten minder dan de helft van de Roco. Aangezien je twee keerlussen hebt zul je ook twee automaten nodig hebben. Dan kost Roco je 230 euro per twee, LDT kost 110 euro per twee en Keerplus3 kost 90 euro per twee. Volgens mij is dat laatste maar liefst 140 euro goedkoper! Bovendien weet ik van de KSM-SG en van de KeerPlus3 dat je die kunt detecteren met 1 enkele detectoraansluiting van een 10808, 10819 of YD6016RB-CS. Roco laat zich niet uit over hoe je bezetmelding moet maken met de MultiLoop, hoewel ik gezien de losse voeding verwacht dat die ook aan 1 enkele detectoraansluiting voldoende heeft.

Welke software ga je gebruiken om de baan te besturen? Dat is met name belangrijk als je de baan in meldsecties gaat verdelen. Niet elk programma biedt daarin dezelfde mogelijkheden.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Gust56

  • Gast
Re: Roco Z21 Detector
« Reactie #4 Gepost op: 22 augustus 2023, 19:28:17 »
Dirk,

Wat een gedetailleerde uitleg. Bedankt. Van Yamorc had ik nog nooit gehoord. Littfinski wel want die had ik voor mijn Märklin baantje. Ik heb nog een iTrain licentie en ik kan ook nog via smartphone of tablet. Wat betreft de detectie in keerlussen: als ik de loop klein hou (langste trein = 3 wagonnetjes) moet ik daar misschien geen detectie module gebruiken of… enkel in de grootste maar dan maak ik de loop zo groot mogelijk.

Groeten
Gust

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Roco Z21 Detector
« Reactie #5 Gepost op: 23 augustus 2023, 09:44:31 »
Als je met iTrain gaat rijden kun je de baan opdelen in blokken en elk blok via 1 bezetmelder aansluiten. De beide keerlussen zijn elk ook 1 blok, en worden dus ook via een bezetmelder aangesloten. Gebruik je bijvoorbeeld de KSM-SG, dan sluit je de keerlusautomaat aan tussen de bezetmelder en de keerlus. De hele keerlus is dan 1 blok voor iTrain. Dat werkt zo eenvoudig dat ik geen enkele reden kan verzinnen om een keerlus niet te detecteren.

Wissels hoeven niet gedetecteerd te worden. Zelf vind ik het prettig om een wisselstraat wel te detecteren (zeker als er bezetmelders over zijn), maar noodzakelijk is het zeker niet.

Nog iets persoonlijks: voor de keerlusautomaat zou ik gaan voor de KSM-SG. Die is inderdaad iets duurder dan de DTS, maar mijn ervaringen met de serviceverlening maken dat ik liever een tientje meer uitgeef om normaal geholpen te worden wanneer er iets mis mocht zijn.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Gust56

  • Gast
Re: Roco Z21 Detector
« Reactie #6 Gepost op: 23 augustus 2023, 14:48:11 »
Dirk,
Bedankt voor deze nuttige en duidelijke uitleg.

Groeten
Gust

Gust56

  • Gast
Re: Roco Z21 Detector
« Reactie #7 Gepost op: 23 augustus 2023, 16:26:50 »
Ondertussen wat YouTube filmpjes bekeken en mijn voorkeur gaat dan ook uit naar de LDT KSM-SG.
Wat mij opvalt is dat de sensorspoortjes tussen de 5 á 20cm mogen zijn. Bij Roco multi loop moet dit zo klein mogelijk gehouden worden omdat de stukjes stroomloos zijn. Wat met die van LTD? Zij maken toch ook geen gebruik van kortsluiting. Hoe zit het met de terugmelders bij ompoling in de loop; wordt dit automatisch gedetecteerd?
Groeten
Gust

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Roco Z21 Detector
« Reactie #8 Gepost op: 24 augustus 2023, 09:02:11 »
Bij de KSM-SG zijn de beide sensorstukken gelijk gepoold aan de hoofdbaan. Alleen de keerlus tussen de sensorstukken kan van polariteit wisselen.

Zodra van een sensorstuk stroom wordt afgenomen, schakelt de keerlus naar dezelfde polariteit als het betreffende sensorstuk, als dat nog niet het geval is. Voor de trein bij het volgende sensorstuk is, wordt de keerlus tussen de sensorstukken omgepoold.

Daardoor zijn de sensorstukken stroomvoerend, in tegenstelling tot de sensorstukken van Roco. Ze moeten wel lang genoeg zijn opdat er inderdaad stroom via het sensorstuk wordt afgenomen.

Ze moeten echter niet te lang zijn, want het deel tussen de sensorstukken moet de hele trein kunnen bevatten - dat wil je dus niet te kort hebben.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Gust56

  • Gast
Re: Roco Z21 Detector
« Reactie #9 Gepost op: 24 augustus 2023, 12:33:52 »
Bedankt Dirk. We hebben weeral iets bijgeleerd.👍
The following users thanked this post: Dirk T

Gust56

  • Gast
Re: Roco Z21 Detector
« Reactie #10 Gepost op: 1 oktober 2023, 12:55:29 »
Goedemiddag,

Vooraleer ik mijn rails leg, wil ik wel zeker zijn waar ik isolatiestukjes moet plaatsen. Zo stel ik mij nu de vraag of ik de wissels moet/mag isoleren en ze voorzien van een aparte voeding, samen met de ondervloeraandrijving van Tillig? Ik denk dat dit dat het beste is want anders wordt de z21 start te zwaar belast. Klopt dit?

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Roco Z21 Detector
« Reactie #11 Gepost op: 1 oktober 2023, 17:24:34 »
Een aparte voeding voor de wisseldecoders is altijd aan te bevelen. Je "digitale stroom" is duur (want daar heb je een centrale of een booster voor nodig), daarom is het het beste om waar mogelijk de "digitale stroom" te sparen.

Hoe je wissels isoleert is mede afhankelijk van het soort wissel dat je gebruikt: hebben ze een geleidend puntstuk, of een geïsoleerd puntstuk?
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Gust56

  • Gast
Re: Roco Z21 Detector
« Reactie #12 Gepost op: 1 oktober 2023, 18:34:55 »
Hallo Dirk,

Ik denk dat ze een geleidend muntstuk hebben. Het zijn Tillig wissels met nr 85637 en 85638 en als aandrijving Tillig 86112. Aan de wissels hangt lipje om ze te polariseren, denk ik,
 
Groet Gust

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Roco Z21 Detector
« Reactie #13 Gepost op: 2 oktober 2023, 18:06:29 »
Die moeten inderdaad gepolariseerd worden. Je moet het lipje aansluiten op een relais dat de juiste polarisatie schakelt, en je moet van de twee stukjes rails die samen een V vormen de einden isoleren van de rails die erna komt.

De juiste isolaties aanbrengen voor de blokken die je gaat maken kan door nu al isolaties aan te brengen, maar vaak is het makkelijker en mooier om pas als de baan ligt de rails hier en daar te onderbreken. Dat kan met een dun slijpschijfje of met een railzaagje.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Gust56

  • Gast
Re: Roco Z21 Detector
« Reactie #14 Gepost op: 2 oktober 2023, 20:17:25 »
Bedankt Dirk. Nu kan ik wel een eindje verder. Het is wel allemaal een beetje ingewikkelder dan bij Märklin. Een mooie uitdaging.

Gust56

  • Gast
Re: Roco Z21 Detector
« Reactie #15 Gepost op: 29 oktober 2023, 18:32:29 »


Een nieuw plannetje en de vraag is: kan ik binnen deze 2 keerlussen met elk één detectiemodule van bv Yamorc-YD6016RB-CS (Rbus z21) de 8 terugmelders plaatsen. De bedoeling is dat ik het stuk binnen de sensorsporen, dan zo groot mogelijk maak.

Of: als ik het stuk tussen de sensorsporen klein hou, dit kan laten detecteren door 1 melder en de 7 andere verder kan gebruiken buiten de keerlus.

Groet
Gust

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Roco Z21 Detector
« Reactie #16 Gepost op: 29 oktober 2023, 22:00:00 »
De hele keerlusmodule is 1 sectie voor wat betreft bezetmelding en kost je dus 1 sensor aansluiting op de YD6016RB-CS. De overige sensor aansluitingen van de YD6016RB-CS kun je gebruiken voor andere secties.
Maak de lengte van het ompooldeel (de loop, dat wat je aansluit op KL2 van de LDT) van de keerlus lang genoeg voor je langste trein, en dan zit je wat dat betreft goed.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Gust56

  • Gast
Re: Roco Z21 Detector
« Reactie #17 Gepost op: 30 oktober 2023, 11:47:16 »
Goedemiddag Dirk,

Bedankt maar…

Ik zie nergens een kl2 bij de loopmodule van LDT. Bedoel je misschien de AK & BK?

Groet
Gust

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Roco Z21 Detector
« Reactie #18 Gepost op: 30 oktober 2023, 14:37:46 »
Inderdaad, KL2 is de set klemmen met AK en BK. Op de print is dat wat beter te zien, zie bijlage.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Gust56

  • Gast
Re: Roco Z21 Detector
« Reactie #19 Gepost op: 29 november 2023, 10:57:02 »
Hoi,

Ik zit nog steeds in de "Experimenteer fase" en het volgende probleempje is: Decoder voor wisselaandrijving van Tillig, de 86112. Ik denk dat er 2 modules in aanmerking komen bij mijn centrale z21 start:
- LDT M-DEC-DC-G en de YD8116 + YD6940. De YD8116 is de decoder, de YD6940 de ompool adapter tbv de Tillig aandrijving. Dit vindt ik nogal omslachtig en ook duurder.

Heeft iemand ervaring met de LDT M-DEC-DC in combinatie met de Tillig 86112 en hoe sluit je deze aan in combinatie met het puntstuk.

Groet
Gust

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Roco Z21 Detector
« Reactie #20 Gepost op: 30 november 2023, 09:26:38 »
Puntstuk aansluiten met de LDT M-DEC: zie hoofdstuk 7 afbeelding 6 in de Duitse en Engelse handleiding. Puntstuk aansluiten hoeft niet bij kunststof puntstukken
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Gust56

  • Gast
Re: Roco Z21 Detector
« Reactie #21 Gepost op: 19 februari 2024, 19:41:27 »
Hallo,

Ik heb de Tillig aandrijvingen 86112 omgeruild voor MTB MP1 met de mogelijkheid om puntstukken te polariseren. Ik gebruik deze in combinatie met Tillig wissels 85637 en 85638 + decoder van Yamorc YD8116 Switch.
De puntstukken zelf moet ik wel isoleren maar hoe zit dit met opeenvolgende/gekoppelde wissels (zie foto post #15). Moet ik die puntstukken allemaal isoleren. Ik voorzie mijn wissels niet van een eigen voeding.

Groeten
Gust