Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek > Diverse merken loc-decoders algemeen

Draadkleuren TAMSdecoder LD-W-32

(1/7) > >>

Ponytail:
L.S.,

Binnenkort zal ik eens een poging wagen om een oudere analoge M-loc om te bouwen met een TAMS LD-W-32 decoder.
Deze is inmiddels, onbedraad, gekocht bij Conrad.

Nu worden in het aansluitschema geen kleuren aangegeven voor de verschillende aansluitingen. Internet verschafte wel enkele foto's.

Wat is nu het handigst: de aansluitdraadkleuren van M?rklin gebruiken of die van de TAMS-decoder?
Het maakt in pricipe niet uit, of loopt de stroom makkelijker door een rode draad dan door een gele?  ;)

Ik hou van standaardisatie. Vandaag weet ik nog hoe het zit, morgen begin ik te twijfelen en maandag....: kweeniemeer :-(

Wellicht heeft iemand een schemaplaatje met de echt juiste kleuren?

mvg.
Willem E.

jerry:
standaard is
rood= rechter wiel/stroom opname
zwart = links stroom opname
oranje is motor aansluiting
grijs is motor aan sluiting
blauw is algemene stroom
wit en geel verlichting voor en achter
groen is voor bijv een rook generator

Riny:
Beste Willem,

Misschien kan dit PDF bestand je verder helpen.
Diverse kleurenschema's van diverse merken decoders.

Ponytail:
Dank ieder,

Ik ben geholpen!

mvg.
Willem

Ponytail:
Zo, de decoder is ingebouwd in een BR103 TEE met grote vlakankermotor. Nieuw koolborstelset en een drupje olie. Op een proefrondje gezet en ingevoerd in mijn MS1. En daar ging-ie. Verlichting schakelbaar en direct in de goede rijrichting. Zo ver zo goed.

Maar dan ga je wat testen en spelen.... Het viel me op dat bij lage snelheid de decoder een hoge fluittoon gaf. Dit verdween als de loc lekker op gang was. Motor liep dan vrij mooi, voorzover mogelijk... Maar die fluittoon... Ook was de startsnelheid (te) hoog: on geveer bij stap 4-5.
In de handleiding stond dat met een bepaalde CV/REG de frequentie kon worden omgezet van 480 Hz naar 60 Hz en dit kon de rij-eigenschappen verbeteren. Zo gezegd, zo gedaan en ja: de startsnelheid was veel lager: stap 1-2. Maar de motor leek dan wel een koffiemolen en leek wat minder soepel te lopen.

Wat verder spelen met de verschillende CV/REG-waarden aangaande de min-/max-snelheid, optrekkken en afremmen e.d. gaf geen echte verbetering. En tenslotte de decoder maar weer in zijn fabrieksinstellingen gezet, maar wel op 60 Hz.

Is er iemand bekend met deze decoder en heeft wellicht betere CV/REG-waarden voor de grote schijfmotor?
Helaas kan je met een MS1 de waarden niet uitlezen, alleen instellen.

Groetjes
Willem E.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie