Auteur Topic: Alternatieve stopsectie  (gelezen 26010 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PaulBng

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 428
  • Thanked: 14 times
  • Geslacht: Man
  • Analoog (pwm) met JMRI en wat ooit Mardec was...
Alternatieve stopsectie
« Gepost op: 9 februari 2023, 19:12:23 »
Vraagje...
Zou het mogelijk zijn om zo'n stopsectie te creëren door een trein een blok in te laten rijden die gevoed voert door een opgeladen elco?
Paul

Offline Theo

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • ModelspoorPIC
Re: Alternatieve stopsectie
« Reactie #1 Gepost op: 9 februari 2023, 20:05:11 »
Hoe moet ik me dat voorstellen?
Een trein rijdt een stopgebied binnen, de elco gaat opladen en als deze opgeladen is vertrekt de trein weer?

Theo

Offline PaulBng

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 428
  • Thanked: 14 times
  • Geslacht: Man
  • Analoog (pwm) met JMRI en wat ooit Mardec was...
Re: Alternatieve stopsectie
« Reactie #2 Gepost op: 9 februari 2023, 22:57:50 »
Nee, andersom.
Trein komt binnen in een blok, waarvan de aangesloten elco al is opgeladen.
Trein trekt de elco leeg, waardoor hij steeds langzamer gaat rijden...
Paul

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: Alternatieve stopsectie
« Reactie #3 Gepost op: 9 februari 2023, 23:21:55 »
Aardige gedachte. Lijkt me in principe te kunnen maar de elco moet wel fors zijn of beter: ontladende elco stuurt pwm signaal aan. Dan nog dimensioneren hoe snel de loc moet stoppen.

Maarrr, dan nog weer opladen elco en vertrekken loc?

Offline PaulBng

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 428
  • Thanked: 14 times
  • Geslacht: Man
  • Analoog (pwm) met JMRI en wat ooit Mardec was...
Re: Alternatieve stopsectie
« Reactie #4 Gepost op: 9 februari 2023, 23:55:37 »
Werkt het aansturen van de snelheid van een loc beter met pwm dan spanning verlagen? (Analoge baan)?
Paul

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Alternatieve stopsectie
« Reactie #5 Gepost op: 10 februari 2023, 09:01:04 »
Twee antwoorden:

Een Elco heeft niet zo heel veel capaciteit. Er zijn ondertussen wel "supercondensatoren" (supercapacitors), die ook als "accu" worden gebruikt. Ik heb er een paar gekocht ooit om wat mee te experimenteren. Ze laden vrij snel op, en hebben de nodige capaciteit om een motortje te kunnen laten draaien. Of dat ook voldoende is voor een loc-motor hangt natuurlijk af van het stroomverbruik van de motor.
Even als beeld: een 5v supercondensator van 1cm dik en 1,5 cm doorsnede heeft genoeg "oempf" om 3 leds 15 minten te laten branden - dat was een van de uitkomsten van mijn experimenten.

PWM aansturing is "beter", vooral bij lagere snelheden. De motor krijgt immers steeds de volle spanning (en dus ook koppel), maar dan heel even in plaats van een lage spanning de hele tijd.
Al is PWM ook weer geen wondermiddel...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Alternatieve stopsectie
« Reactie #6 Gepost op: 10 februari 2023, 09:34:25 »
"Supercondensatoren" worden in het spraakgebruik vaak aangeduid met de naam Goldcap en ook als geheugen-elco. Grootste nadeel van Goldcaps: de lage spanning. Waar "gewone" condensatoren - afhankelijk van het type - tot honderden Volts kunnen gaan, zijn Goldcaps tussen de maximaal 2 en de maximaal 6V. Daardoor heb je algauw extra elektronica nodig om er wat mee te kunnen.

Gebruik je ze om het motortje van je modeltrein van stroom te voorzien, dan moet je bij h0 denken in termen van seconden.

Als je denkt dat dat lang genoeg is, probeer dan eerst eens of je tevreden bent met de snelheid van een trein op 6V (de hoogste spanning uit een Goldcap). Is dat het geval, dan zou je een 6V Goldcap kunnen laten komen en daar verder mee experimenteren. Zoek daarbij wel een Goldcap met een lage inwendige weerstand. Inwendige weerstand van een Goldcap kan flink hoog zijn, maar dat betekent als je er een motortje aan hangt dat je teveel Volts kwijtraakt over de inwendige weerstand van de Goldcap.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: Alternatieve stopsectie
« Reactie #7 Gepost op: 10 februari 2023, 09:42:06 »
En dan ook nog hoe de loc weer gaat rijden en de goldgap? weer opgeladen wordt ( en blijft) dat kan niet met de rijspanning, de laadstroom zal beperkt moeten worden.

Pwm gestuurd kun je de loc ook weer langzaam laten optrekken met dezelfde elco…..

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Alternatieve stopsectie
« Reactie #8 Gepost op: 10 februari 2023, 10:00:16 »
Ik heb heeeeel vroeger gewerkt met een PWM regelaar per blok waarbij het regelniveau bepaald werd door de lading van een condensator, die kon ik langzaam opvullen of laten leeg lopen.

Daarvoor heb ik nog geëxperimenteerd met NTC en PTC weerstanden, dus weerstanden waar de weerstand opliep of minder werd door de stroom die er door liep, in theorie ook een methode om netjes op te trekken of af te remmen in een blok.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline PaulBng

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 428
  • Thanked: 14 times
  • Geslacht: Man
  • Analoog (pwm) met JMRI en wat ooit Mardec was...
Re: Alternatieve stopsectie
« Reactie #9 Gepost op: 10 februari 2023, 10:39:49 »
Dank voor al deze informatie.

Ik ga tzt eerst maar eens experimenteren met een pwm regelaar...

En de bedrading nu al aanpassen in blokken.
Paul


Offline PaulBng

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 428
  • Thanked: 14 times
  • Geslacht: Man
  • Analoog (pwm) met JMRI en wat ooit Mardec was...
Re: Alternatieve stopsectie
« Reactie #11 Gepost op: 10 februari 2023, 11:44:27 »
Bert,

Begrijp ik het goed dat je met 0-5V óf met 0-10v de rijs panning moduleert? Maar kan die rijs panning dan wel een hogere spanning hebben?
Paul

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: Alternatieve stopsectie
« Reactie #12 Gepost op: 10 februari 2023, 11:53:15 »
Klopt Paul. Maar je toch voor de regeling de rijspanning met 2 weerstanden omlaag brengen tot de range van de PWM regelaar. Of eventueel met een potmeter om nog wat te kunnen instellen.
Op het printje kun je ook nog bijregelen.
Leuk om eens een keer te testen.
Je kunt het nog ‚gekker‘ maken met een Arduino zodat de loc na een tijd vanzelf weer vertrekt

Offline PaulBng

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 428
  • Thanked: 14 times
  • Geslacht: Man
  • Analoog (pwm) met JMRI en wat ooit Mardec was...
Re: Alternatieve stopsectie
« Reactie #13 Gepost op: 10 februari 2023, 12:47:19 »
Dat bedoel ik niet, Bert.

Ik begrijp de range van de aanstuurspanning.

Maar kan die pwm regelaar daarmee de rijspanning voor de locomotief, van zeg 15v, moduleren?
Paul

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: Alternatieve stopsectie
« Reactie #14 Gepost op: 10 februari 2023, 12:52:25 »
Ah. Even nagekeken. De regel ingang is 0-5V of 0-10V.
De uitgang 5-12V van de genoemde module. Kun je indien gewenst met een paar componenten verhogen.

Offline PaulBng

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 428
  • Thanked: 14 times
  • Geslacht: Man
  • Analoog (pwm) met JMRI en wat ooit Mardec was...
Re: Alternatieve stopsectie
« Reactie #15 Gepost op: 10 februari 2023, 14:09:14 »
Of deze?

  deze
Paul

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: Alternatieve stopsectie
« Reactie #16 Gepost op: 10 februari 2023, 14:26:56 »
die zou kunnen maar voor mij zou het zwaar overkill zijn (20A) en duur

Het lijkt erop dat de link onder tot 30 V kan maar dat bereik je ook met 1 transistor of liever een mosfet achter de vorige suggestie.
€ 2,29  9% Off | Voltage to PWM Converter Module 0-5V Voltage to 0%-100% PWM Signal Output 1KHz 10KHz Adjustable Power Module
https://star.aliexpress.com/share/share.htm?image=Ad5833be7933f4aa2b1342e756dfdc9f02.jpg&businessType=ProductDetail&title=%E2%82%AC%202%2C29%20%209%EF%BC%85%20Off%20%7C%20Voltage%20to%20PWM%20Converter%20Module%200-5V%20Voltage%20to%200%EF%BC%85-100%EF%BC%85%20PWM%20Signal%20Output%201KHz%2010KHz%20Adjustable%20Power%20Module&platform=AE&redirectUrl=https%3A%2F%2Fwww.aliexpress.com%2Fitem%2F1005004096179866.html%3F%26srcSns%3Dsns_Copy%26tid%3Dwhite_backgroup_101%26mb%3DObVJ07y9MkyW1zQ%26businessType%3DProductDetail%26spreadType%3DsocialShare

Mocht je verder hulp nodig zijn dan hoor ik het wel.

Offline PaulBng

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 428
  • Thanked: 14 times
  • Geslacht: Man
  • Analoog (pwm) met JMRI en wat ooit Mardec was...
Re: Alternatieve stopsectie
« Reactie #17 Gepost op: 10 februari 2023, 18:33:29 »
Die 6-14mA, is dat input voor de aansturing, of maximum output?
Paul

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: Alternatieve stopsectie
« Reactie #18 Gepost op: 10 februari 2023, 21:59:22 »
Het staat er niet bij. Kan me niet voorstellen dat het output is. Mijn keuze in dit geval zou de andere 12V) zijn met een mosfet erachter.

Offline PaulBng

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 428
  • Thanked: 14 times
  • Geslacht: Man
  • Analoog (pwm) met JMRI en wat ooit Mardec was...
Re: Alternatieve stopsectie
« Reactie #19 Gepost op: 11 februari 2023, 11:44:53 »
deze dan?

Stuk goedkoper...
Paul

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: Alternatieve stopsectie
« Reactie #20 Gepost op: 11 februari 2023, 12:43:20 »
Die heeft geen DC ingang. Of je de potmeter eraf kunt halen en dan DC kunt aanbieden kan ik niet beoordelen.
Deze print komt ook uit China.

Offline PaulBng

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 428
  • Thanked: 14 times
  • Geslacht: Man
  • Analoog (pwm) met JMRI en wat ooit Mardec was...
Re: Alternatieve stopsectie
« Reactie #21 Gepost op: 11 februari 2023, 19:00:36 »
Ik ga het proberen.

Zo-i-zo om gewoon te rijden met pwm.
Paul

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: Alternatieve stopsectie
« Reactie #22 Gepost op: 22 maart 2023, 22:07:17 »
Zo-i-zo om gewoon te rijden met pwm.
Hoe voelt dat nu aan?

Ik bedoel ...pwm is de manier waarmee digitale decoders locs aansturen, maar deze methode bestond natuurlijk al veel langer, uiteraard analoog.

Zelf rijd ik analoog 2- en 3-rail met DC-PWM aansturing, en ik vind dat een heel plezierige ervaring bij lage snelheden.
Er ontstond iets wat daarvoor niet bestond. Race-monsters blijken geschapen voor beschaafd rijgedrag.

In alternatieve stopsecties heb ik mij nooit verdiept, en juist daarom ben ik nieuwsgierig naar de mogelijkheden die ik over het hoofd zag.
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline Carrilet

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 11
Re: Alternatieve stopsectie
« Reactie #23 Gepost op: 9 april 2023, 17:08:25 »
De Weistra regelaar  is een PWM regelaar die ook met een extern hoog/laag spanningssignaal kan worden aangestuurd, zodanig dat langzaam stoppen en optrekken mogelijk is.
--
MH

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: Alternatieve stopsectie
« Reactie #24 Gepost op: 9 april 2023, 20:21:07 »
Dat is wel een regelaar van bijna 40 jaar oud, met een 555 timer IC is dat ook eenvoudig te doen