De blokken dienen ook bij digitaal geheel gescheiden te zijn.
Anders zou je nooit met meerdere treinen op 1 spoor kunnen rijden.
Bijzonder...
Volgens mij ontgaat je de essentie van digitaal rijden: je kunt zonder ook maar een enkele scheiding aan te brengen met tig treinen tegelijk op dezelfde baan rijden. Elke trein heeft een decoder aan boord die alleen reageert op commando's die voor die decoder bestemd zijn. Daartoe hebben ze allemaal een uniek adres. Je kunt bijvoorbeeld op dezelfde baan, zonder dat er enige scheiding is aangebracht, de ene trein stil zetten maar het licht laten branden, een andere trein langzaam de ene kant op laten rijden, en een derde op volle snelheid de andere kant op met de lichten gedoofd. Om maar eens wat te noemen. Je rijdt in dat geval volledig handmatig op je digitale baan. En dan heb je geen blokscheidingen of zoiets nodig.
Digitaal rijden is wat anders dan
geautomatiseerd rijden. Bij geautomatiseerd rijden (analoog èn digitaal) is er een besturingsgebeuren waardoor treinen kunnen rijden zonder dat je ze elk handmatig hoeft aan te sturen.
Bijvoorbeeld Dinamo kan dat volledig analoog, zonder dat er ook maar één trein gedigitaliseerd is. En dan kun je met de computer Dinamo aansturen, bijvoorbeeld vanuit Koploper of iTrain. Resultaat: een PC bestuurde analoge treinbaan. Maar ook met ouderwetse relaistechniek kun je een baan automatiseren die geheel analoog is en werkt zonder computerbesturing. Er zijn verschillende elektronica leveranciers geweest die daarvoor systemen aangeboden hebben, en ook Fleischmann had zoiets in z'n programma.
Als je digitaal
geautomatiseerd wilt kunnen rijden ga je inderdaad scheiden, want dan moet het besturingsprogramma weten waar een trein is. Daarvoor wordt bezetmelding gebruikt. Elke meldsectie is daarbij met één spoorstaaf geïsoleerd van de rest. Bij Dinamo zijn blokken volledig geïsoleerd van elkaar.
Scheiden doe je bij digitaal ook wanneer er zoveel treinen tegelijk rijden dat je een of meer versterkers nodig hebt, beter bekend als boosters. Hoe je boosters scheidt is afhankelijk van het type centrale en boosters, H-brug of common ground. Bij Dinamo is dat overigens nooit het geval, dat is een heel ander verhaal.
...
Dus Dirk T dit is niet geheel correct wat je schreef.
Kijk maar eens in de handleiding van bv digikeijs of z21.
...
De handleidingen van Dinamo, DR5000, YD7001, z21 (wit), z21 Start, Z21 (zwart), Intellibox I, Intellibox II, ECoS (50000/50200/50210), Multimaus, Digi1, MRDirect, Massoth en nog een paar anderen zijn mij in de mate waarin ze beschikbaar zijn bekend. iTrain, RocRail en Koploper zijn me ook niet helemaal onbekend. En uit geen daarvan kan ik jouw conclusies halen. Ergo: wat ik schreef is geheel correct.