Auteur Topic: Basisidee Baanplan H0 240/260 x 140/130 cm Profi rail Cobra.  (gelezen 2408 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Yentl

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 505
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
Re: Basisidee Baanplan H0 240/260 x 140/130 cm Profi rail Cobra.
« Reactie #25 Gepost op: 11 januari 2024, 09:32:14 »
Ik zou zeggen al ICT/IT nerd, waarom een laptop.

Voor een paar knaken heb je een mini pc. Veel compacter en goedkoper maar kan net zoveel. Omdat de techniek in laptops altijd een aantal generaties achterloopt.

Als je een echte nerd bent zoals ik kan je nog voor een patchkast gaan. En dan zit je met virtuele systemen toewijzen etc. Hele andere tak van sport. Zit financieel ook op een heel ander niveau (lees duur...)
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol

Offline Cobra

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 13
Re: Basisidee Baanplan H0 240/260 x 140/130 cm Profi rail Cobra.
« Reactie #26 Gepost op: 11 januari 2024, 17:54:10 »
@Yentl :
Wat betreft die laptop, die heeft volgens mij genoeg capaciteit voor iTrain als ik zo naar de specs van iTrain kijk. Een pc kan ik ook nog plaatsen, heb genoeg oudere meuk liggen waarmee ik nog een leuke pc kan samenstellen. Maar omwille van de plaats dacht ik dat een laptop misschien beter uit zou komen. Maar ik zal de tip ter harte nemen.

Offline Cobra

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 13
Re: Basisidee Baanplan H0 240/260 x 140/130 cm Profi rail Cobra.
« Reactie #27 Gepost op: 12 januari 2024, 21:36:05 »
Voor de Dinamo "deskundigen" een paar vragen....
Ik heb de laatste dagen nagenoeg alles wat ik op internet kon vinden over Dinamo modelbesturing proberen te lezen maar vooral te begrijpen. Dan komen er toch wat vragen bij mij op. Ik vuur ze hier op jullie af.......
1. Ik heb FM Pro Rail en heb dus die zelfdenkende wissels. Hoe zit het daarmee ? Moet ik de draadbruggetjes laten zitten of eruit halen ? Kan ik van dit systeem van FM met Dinamo nog gebruik maken en zo minder blokken ( lees : dure TM44 modules kopen) nodig hebben ?
2. Het Roco Z21 systeem heeft een handregelaar waar je de dcc locs mee kan instellen en adressen kan maken. Hoe gaat dit met Dinamo in combinatie met iTrain ? Want daar heb ik alleen beschikking over toetsenbord en muis.
3. De TM44 modules zijn in mijn ogen erg duur voor hetgeen je er uiteindelijk mee kan doen. 4 blokken zijn zo opgebruikt en als ik dan zo mijn nu ontworpen baan zie, met schaduwstation en normaal station, dan heb ik minimaal 4 TM44 modules nodig. Dat wordt een dure geschiedenis ten opzichte van het systeem van Z21. Maar in het Z21 systeem heb ik weer aparte blokmelders en bezetmelders nodig, als ik goed geïnformeerd ben.....  Dus wat is beter ?
4. In oudere internetpagina's van het prille begin van Dinamo, lees ik dat je reedcontacten nodig hebt als bezetmelders. Is dit nu nog nodig ? Zo ja, dat wordt een allegaartje aan elektronica etc.
5. Ik wil toch graag wat rangeren op het station en onderhoudssporen. Hoe gaat dit met Dinamo ? Kan ik bijvoorbeeld de onderhoudssporen geheel isoleren van Dinamo en deze dan bedrijven met een ouderwetse trafo zodat ik geen handregelaar nodig heb. Dan zou ik de wissels eventueel ook apart kunnen schakelen met die oude wisselschakelaars.
6. Nog even terug komen op het blokrijden. Hoelang mag een blok zijn ? Kan dit een compleet baanvak zijn, bijv. de paradebaan ? Of moet ik mij houden aan een bepaalde lengte ?
7. Ik heb 2 keerlussen erin, zodat ik altijd de trein weer op beide richtingen kan laten rijden. Ik neem aan dat elke keerlus 1 blok gaat worden ?
8. Ik lees geregeld dat men het, betreffende het voeden van de rail,  heeft over een ringleiding van de stroomdraden voor de rails en deze op gezette plaatsen soldeert aan de rails. Is dit bij Dinamo ook nog nodig ?

Ter verdere info :
Ik heb het sporenplan aangepast en verbeterd in mijn ogen. Qua hellingen zit ik nu tussen de 2.5 en 3.8 %. Dus dat moet te doen zijn. Ik moet nog een plan maken voor een onderhoudsspoor met rangeersporen.
Maar onderstaand alvast het nieuwe sporenplan.  Ik heb nu ook weer 3 niveaus. Maar niveau 1 (station en dus begane grond niveau van de scenery met huisjes etc) is hooguit 15 cm en niveau 2 is rond de 20 cm.





Tot zover weer deze uiteenzetting.... is weer veel te veel geworden......

Gr. Marc

Offline denobis

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 175
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Basisidee Baanplan H0 240/260 x 140/130 cm Profi rail Cobra.
« Reactie #28 Gepost op: 12 januari 2024, 21:49:10 »
Beste cobra een tm 44 is in principe zelfs goedkoop Er zitten 4 boosters in met in elke booster 4 melders dus totaal 16 melders per tm 44 (Dus geen reed kontakten nodig)
koop dat eens van bv roco dan ben je veel meer kwijt.
Bloklengte maakt niet uit ik heb een blok van 10 meter gehad .
En keerlussen dat regelt dinamo zelf dus daar heb je geen pijn in je hoofd aan.
Voordeel vind ik ook dat dinamo nagenoeg onbeperkt uitbreid baar is.
En een ringleiding is niet nodig , ik heb alles in 1 centrale kast gebouwd en dat werkt voor mij prima.
En ja het werkt ook met fm rail alleen die wissels daar kan ik je geen antwoord opgeven.
Sinds kort is er ook een handbediening verkrijgbaar voor iTrain zie website dts ermelo.
Ik zou het dinamo systeem zeker niet combineren met een ander systeem / merk daar komen problemen van.
Mij bevalt dinamo erg goed.
Ik zou zeggen maak eens een afspraak bij dts  en laat je voorlichten.
Met vriendelijke groet
Hans
The following users thanked this post: Cobra