Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek > Algemene Tips & Trucs

Uitleg Servo toepassing voor wissels.

<< < (13/13)

iTom:
Met een servo-verlengkabel, u allen zeker wel bekend, is het eenvoudig om een servo op grotere afstand te monteren als het niet anders kan.



In de scheepsmodelbouw (heb ik ook nog een paar jaartjes aan gedaan) wordt heel veel gebruik gemaakt van servo-verlengkabels.
Ook de zgn bowdenkabels worden daar vaak gebruikt om roer e.d. aan te sturen.
Zelf heb ik veel gebruik gemaakt van messing tandwielen om de roeruitslag mee te vergroten dan wel te verkleinen, net naar gelang het model dat nodig had.
Ik praat dan wel over schaalmodellen en niet over raceboten.
Ook het aansturen van radar, schijnwerpers, sleepbaken, roer in stuurhuis werden meestal dmv tandwielen aangedreven. Vaak hoorde ik het verhaal dat er dan storing zou ontstaan omdat het messing op messing was maar ik heb daar zelf nooit geen last van gehad en heb heel veel parcoursen gevaren waarvan de meeste in Nederland maar ook enkele in Belgi? en Duitsland.
Ben wel nooit kampioen geworden maar heb wel diverse prijzen gewonnen met de stoomsleper Minerva en de zeesleper Smit Enterprice welke inmiddels al een tijdje in het sleepvaartmuseum te Maassluis staat.
Als je alles goed afsteld, eventueel de tandkast vol met lagervet stoppen dan heb je een krachtige overbrenging met een vertraging die jezelf kan bepalenm en geen last van storing.
In de Smit Enterprice stond binnendeks een lier welke werd aangedreven door een heel eenvoudige electromotor maar wel met een enorme vertragingskast, daar sleepte ik een rubberboot mee voort met 2 kinderen en kon de lier vieren en binnen halen, moest dan bij het  binnen halen wel het schip volle kracht vooruit geven anders ging die achteruit.  :D

Bowdenkabels over een afstand van meer dan 50cm wilde nog weleens knikken als ze niet goed waren geborgd.

Beetje off-topic maar wel info uit ervaring.

Nu maar weer on-topic. ::)

Riny:
Toch nog even een kleine aanvulling over de voedingskabels verlengen van servo's.

Ik heb inmiddels, op voorhand, servo- kabel aangeschaft met de JR male en female pluggen (onderdelen).
Hiermee kan ik zelf de verlengkabels maken en laten wij eerlijk zijn, de kant en klare verlengkabels geven ze ook niet cadeau.
Dus als er het een en ander verlengt moet worden is, zelf kabels maken, afhankelijk van de hoeveelheid altijd goedkoper.

Een tweede optie is, de bestaande servo- kabel doorknippen en alleen met verlengkabel te solderen m.b.v. krimpkous de soldeerplaatsen isoleren en klaar is het servo- boerke.

Hier kan men de losse kabel, als ook de pluggen, bekomen.
Op de site staat het een beetje krom omschreven p/meter, maar men kan ook per 5 meter, of meer, aan een stuk bestellen.
Dit zijn zeer correcte mannen en leveren, buitenom vakanties, gegarandeerd binnen 24 uur.

Zelf heb ik wat kant en klare verlengkabels (60 Cm) liggen om te experimenteren want de kabels aan de servo's zijn altijd te kort als je het een en ander uit wilt testen op de werktafel.

Stafmarklin:
Ik vind hier nog een mooi topic uit de "oude" doos van onze vriend Riny. Hoe ik hier verzeild ben?  Ik vraag mij af tot welke draadlengte ik zou kunnen gaan tussen een wissel en een  Esu servodecoder 51822. Ik wil namelijk al mijn decoders centraliseren, aan de voorzijde van mijn baan. Mijn servodecoders geef ik een aparte voeding.   

Dirk T:
Ik heb geen ervaring met de ESU servodecoder, maar algemeen geldt dat zo'n anderhalve meter een veilige maximale lengte is. Als je de servokabeltjes uit de buurt van andere kabels en geleiders houdt, moet drie meter haalbaar zijn. Maar dan moet je waarschijnlijk wel ontstoorspullen gebruiken zoals ferrietkernen om de kabel. Een weerstandje bij de servo tussen de plus en signaal wil ook vaak helpen.

Stafmarklin:
Bedankt @Dirk T, dan is het misschien toch beter dat ik die in de buurt van mijn wissels plaats.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie