Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek > Algemene Tips & Trucs

Uitleg Servo toepassing voor wissels.

<< < (2/13) > >>

Riny:
Vandaag een vergelijkend warenonderzoek betreffende de Servo's.

Ik heb drie verschillende merken servo's in huis waar wel degelijk wat verschil in zit.



Van links naar rechts.

Esu 51804 servo motor -- ? 13,95*
Modelcraft Topline mini servo ES-05 JR -- ? 5,99*
Micro servo 9G -- ? 3,99*

* Geldende prijzen zijn van d.d. 26-Juni-2011, prijswijzigingen voorbehouden.

Alle drie de servo's hebben dezelfde technische specificaties dus de verschillen zitten hem in het gebruikte materiaal en/of constructie.
De duurste (Esu 51804) maakt het meeste lawaai, licht krakend geluid en vind ik persoonlijk irritant.
De "goedkoopste" (Micro servo 9G) werkt netjes maar geeft ook een iets krakend geluid maar is naar mijn mening te verwaarloze.
De midden prijsklasse, (Modelcraft Topline ES-05 JR), is wel de meest vriendelijke qua geluid en is nauwelijks hoorbaar.

Allen worden geleverd met de nodige assecoires waarvan de Esu de meeste onderdelen meekrijgt, maar ja, dat mag ook wel voor die prijs.
Verder zijn er servo's in alle prijsklasse maar om nu een servo van ? 125,00 onder een wissel te plaatsen gaat mij te ver.

Hopelijk is deze info voldoende om verder te kunnen wanneer iemand een keuze zou moeten maken om een dergelijk systeem toe te passen.

Riny:

--- Citaat van: Johan op 26 juni 2011, 08:47:08 ---Wat is de stroombron van de servo switch? Gelijkstroom of wisselstroom.

--- Einde van citaat ---

Beste Johan,

Als je doelt op voeding kan men kiezen uit:

Digitale railspanning, deze heb je altijd nodig voor het digitale datasignaal.
Bij een extra externe voeding: Max. 18 AC of 18 DC trafo's.
Bij het gebruik van DC zou ik niet hoger gaan dan 18 volt terwijl in de handleiding (pag 27) ook iets anders staat over 24 volt DC.
De uitgangsspanning is geschikt voor servo's die 5 volt DC gestabiliseerde voeding moeten/mogen hebben.
Bij de aanschaf van servo's, kijk altijd naar de specificaties betreffende de voeding, deze dient tussen de 4,6 tot 6 volt te zijn.
Neem, bij het gebruik van de SwitchPilot servo 51804, servo's met de JR plug, er zijn ook servo's met andere vormen van pluggen/stekkertjes.

P.s. In de weergave van het filmpje is hij aangesloten op de Esu programmer.

Johan:

--- Citaat van: Riny op 26 juni 2011, 09:12:24 ---Bij een extra externe voeding: Max. 18 AC of 18 DC trafo's.

--- Einde van citaat ---
Riny,
Bedankt; dit is duidelijk!


--- Citaat van: Riny op 26 juni 2011, 09:12:24 ---Bij de aanschaf van servo's, kijk altijd naar de specificaties betreffende de voeding, deze dient tussen de 4,6 / 6 tot 7 volt te zijn.

--- Einde van citaat ---
Gelukkig heb ik een goede keuze gemaakt; morgen komt er pakje van Conrad met de Topline's

Groet,
Johan

Riny:

--- Citaat van: Johan op 26 juni 2011, 09:51:21 ---Gelukkig heb ik een goede keuze gemaakt; morgen komt er pakje van Conrad met de Topline's

--- Einde van citaat ---

Beste Johan,

Helemaal TOP(line)
Dan gaan wij de aankomende week zeker te zien krijgen wat jij doet in de eerste experimentele fase? ;)


--- Citaat van: Riny op 26 juni 2011, 09:12:24 ---Beste Johan,

Als je doelt op voeding kan men kiezen uit:

Digitale railspanning, deze heb je altijd nodig voor het digitale datasignaal.

--- Einde van citaat ---

  Johan,

Voor jouw geldt de railspanning NIET!
Jij rijd analoog dus dien je de extra NO schakelaars toe te passen op de pennen welke buitenom de JR servoaansluitingen zit.
Dus geen railspanning toepassen anders is het einde SwitchPilot servo 51802.

Ik hoop dat ik nog op tijd ben.
Ga er, dom genoeg, altijd maar vanuit dat men Digitaal rijd, maar dat is dus niet zo.
Zal volgende keer beter opletten. (goh, af en toe ben is ikku net een mens) :-[

Riny:
Even nog een tip tussendoor:

Een adresje voor servo JR verlengkabeltjes, Y JR Kabeltjes, Gold plated male en female JR stekkertjes om eventueel zelf kabels te maken.
Dit soort onderdelen zijn daar iets goedkoper dan bij onze standaard leverancier C.E.
De shop is uiteraard meer gericht op RC auto's en vliegtuigen dan op Modeltreinen, maar voor een enkel aantal onderdeeltjes kun je er toch makkelijk en leuk terecht.

Zeer betrouwbaar en super snelle verzending. Klik

Dit wilde ik jullie nog even meegeven.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie