Auteur Topic: Uitleg Servo toepassing voor wissels.  (gelezen 20813 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Piet

  • Gast
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #50 Gepost op: 7 juli 2011, 20:42:47 »
Ah jij hebt het over draden, als je die verenstalendraad bedoelt.
En ik heb het over draden als ik de electrische aansluiting bedoel.
Daarom dat ik er naar vroeg, want ik had het idee dat je dat bedoelde.

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #51 Gepost op: 7 juli 2011, 20:58:18 »
Ach Piet,

Een communicatie foutje en een stukje onduidelijkheid van mijn kant, sorry.
Maar zoals altijd, ..............tis weer opgelost.

Piet

  • Gast
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #52 Gepost op: 7 juli 2011, 21:19:53 »
Ja, duidelijk.
Want nu kom ik met mijn punt over de elektrische bedrading van de servo's
Ik wil absoluut niet met servo verlengkabels o.i.d. gaan werken.
Maar ja mijn wissels zitten nu niet zo dicht bij elkaar dat ik de servo's makkelijk kan groeperen om de decoder heen.
En dan voldoende heb aan det draadje van, wat zal het zijn 10cm.
Dus moest ik een list gaan verzinnen.
Die list is een bowdenkabel geworden.
Die dingen worden ook in de RC wereld gebruikt, dan kun je netjes op een centrale plek je decoder en de servo's goed bereikbaar positioneren.
En de bowdenkabel is op iedere lengte te maken, kan in redelijk korte bochten worden gelegd en is ook door een bindrug heen makkelijk te monteren.
Hiervoor gebruik ik



van Conrad.

Er zit aan de ene kant een klikgaffel en aan de andere kant kun je de binnenkabelmantel inkorten zodat de verenstaaldraad kern tevoorschijn komt.
Als je dan dat uiteinde door een geleiding laat lopen en haak omzet kan dit de wissel aandrijven.
De klikgaffel kun je op de servoarm aansluiten.

Waarom doe ik dit, omdat ik dat gedwijl onder de tafel zat ben, gewoon lekker makkelijk!
grt P.

Riny

  • Gast
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #53 Gepost op: 8 juli 2011, 08:42:46 »
De Bowdenkabels zijn inderdaad goed toe te passen voor bepaalde overbrengingen.

Het verlengen van de stroomtouwjes van servo hoeft geen probleem te zijn (weet je zelf net zo goed als ik).
Het is dan ook een keuze om dit te compenseren met de Bowdenkabels en eenmaal, wanneer alles op zijn plaats is afgemonteerd, hoeft je niet elke keer onder de modelbaan te kruipen wanneer er iets aangepast dient te worden en je servo- decoders kun je vervolgens in een groep plaatsen waar je makkelijk bij kunt, kat in het bakkie.

Even terzijde, dit is dan ook de reden dat ik modules toepas, module er tussenuit pakken, op zijn kant zetten, stoeltje erbij en rommelen maar.
Karwei gereed? Dan de module weer op zijn plaats.
Dit is de minste inspanning voor ons oude mannetjes zijnde. ;) :D

Ben in de komende dagen bezig met wielen opnieuw uitvinden, tandwielen wel te verstaan, eens kijken wat we daarmee kunnen bereiken betreffende overbrengingen.


Piet

  • Gast
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #54 Gepost op: 8 juli 2011, 08:56:40 »
Door de layout van mijn baan en de ruimte op mijn zolder kon ik de tafel die er nu staat niet als module uitvoeren.
Dus op die tafel wil ik de techniek zo bereikbaar mogelijk maken en met bowdenkabels gaan werken.
Daar zitten nu nog die vreselijk conrad wisselmotoren onder de tafel.
Ik noem het vreselijke motoren omdat ze zoveel lawaai produceren.
Dit is te ondervangen, door de motorspanning te verlagen, maar dan zijn ze weer niet betrouwbaar.
Dus daar gaan servo's gebruikt worden op termijn dat is zeker.
De andere tafel kan wel met modules gemaakt worden, daar ga ik dan ervaring opdoen met het servo systeem.
En om dan op ??n werk methode uit te komen, wordt dat ook met bowdenkabels.

Wat ga jij met tandwielen doen dan?

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #55 Gepost op: 8 juli 2011, 09:09:15 »
Daar zitten nu nog die vreselijk conrad wisselmotoren onder de tafel.
Ik noem het vreselijke motoren omdat ze zoveel lawaai produceren.
Niets aan toe te voegen en 300% met je eens.
Wij onze modelbaan proberen stiller te krijgen, staat daar in een keer een wisselwachter met een hamer op je modelbaan te slaan bij het opleggen van een wissel. :D

Wat ga jij met tandwielen doen dan?
Daar wil ik mee experimenteren om de slag van een servo groter mee te maken, tandheugel en tandwielen, 3:1 of 2:1.
Kan wel gaan werken met trekstangen en draaipunten maar dat is energieverlies d.m.v. speling e.d. en ik wil liever de directe energie vanuit een servo op het bewegende onderdeel hebben.
Maar hier ben ik nog niet helemaal uit dus wordt een leuke ontdekkingsreis.

(Mijn boeken mechanica van vroegha maar weer eens op gaan zoeken.)

Piet

  • Gast
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #56 Gepost op: 8 juli 2011, 10:18:26 »
Daar wil ik mee experimenteren om de slag van een servo groter mee te maken, tandheugel en tandwielen, 3:1 of 2:1.
Kan wel gaan werken met trekstangen en draaipunten maar dat is energieverlies d.m.v. speling e.d. en ik wil liever de directe energie vanuit een servo op het bewegende onderdeel hebben.
Maar hier ben ik nog niet helemaal uit dus wordt een leuke ontdekkingsreis.

(Mijn boeken mechanica van vroegha maar weer eens op gaan zoeken.)

Ik wens je veel succes, maar kijk niet op je neus als het errug moeilijk gaat worden!

Dit is een afbeelding van een typisch tandwieltreintje in een servo behuizing.
En dat zit dan zo in elkaar.


De overbrenging zit wat gecompliceerder in elkaar dan je in eerste instantie zou denken.
Even de aandrijving analyseren.
Van de motorrondsel naar het grote rechter tandwiel, van het daarop gemonteerde kleinere tandwiel naar links, dan naar boven naar rechts, en een schijfje naar onder de aandrijving van de output as en tevens die van de terugmeld potientiometer.
Ik kende in de RC wereld goed geoutilleerde instrumentmakers met draai en freesbanken die daar hun tanden op stuk hebben gebeten.
Vandaar mijn succes wens.
En als je wat meer 'slag' wilt hebben raad ik je toch echt aan een langere servo-arm te monteren.
Maar zoveel slag heb je toch niet nodig, voor een wissel?

grt Piet.

Riny

  • Gast
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #57 Gepost op: 8 juli 2011, 10:35:44 »
Ik wens je veel succes, maar kijk niet op je neus als het errug moeilijk gaat worden!
Piet,

Waarom makkelijk proberen te doen als het ook moeilijk kan?  :D ;D

Maar zoveel slag heb je toch niet nodig, voor een wissel?

Het Willie Wortelen heeft niet alleen betrekking op wissels.
Er zijn duizend en een mogelijkheden om servo's en motoren toe te passen en diverse onderdelen op een modelbaan te laten bewegen om alles zo realistisch mogelijk te maken.

Wat gereedschap betreft ben ik goed bedeelt waaronder ook een draaibank, freesbank, noem maar op.
Ik pak niet gauw mis.
Het heeft in de loop der tijden wat investeringen gekost maar die verdienen zich ten aller tijden terug.

Daarbij komt, vooraf gaande mijn medisch beroep, heb ik altijd in de techniek gezeten.
Alleen moet het koppie af en toe eens op herhaling betreffende de verborgen/verscholen kennis.
Soms zijn het net Hidden files die weer eens het normale attribute terug moeten krijgen om intern gelezen te kunnen worden. ;)

Piet

  • Gast
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #58 Gepost op: 8 juli 2011, 11:12:18 »
Het Willie Wortelen heeft niet alleen betrekking op wissels.
Oh, laat ik nou denken dat het topic iets met wissels te maken had.................
Riny, houd me ten goede, ik zal geen enkel vraagteken bij jouw skills en uitrusting zetten.
Maak ik heb op dat punt zoveel mislukkingen mogen aanschouwen, dat ik het mijn taak vond even een opmerking te plaatsen.

Hier in Hoofddorp, was een proffesionele klokkenmaker lid van de RC modelbouw club.
En die zou ook wel eens zijn servo's van zelf gefreesde metalentandwielen met een heel andere overbrengingsverhouding uitrusten.
Nou ik ben een keer bij hem op bezoek geweest, voor een reportage in het clubblad over zijn project.
Dat was het laatste wat er over gehoord is.
De man is vanwege de vragen en opmerkingen gestopt met de hobby.
Het was in en in triest.

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #59 Gepost op: 8 juli 2011, 11:52:02 »
Piet,

Ik twijfel niet aan jouw reacties en een gewaarschuwd man telt voor 6.
Ik weet dat de achterliggende gedachten goed bedoeld zijn. :-*

Dat wij een beetje afdwalen van wissels naar andere mogelijkheden betreffende servo- gebruik sluipt er vlug in (ook mijn fout).
Ik stel voor om maar weer terug On Topic te gaan anders wordt het voor de anderen leden (ge?nteresseerde) mogelijk allemaal veel te verwarrend.

P.s. wanneer ik een begin heb gemaakt met andere mogelijkheden open ik weer een nieuw topic, of iemand anders zou daar eerder mee kunnen komen.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #60 Gepost op: 8 juli 2011, 13:54:27 »
Met een servo-verlengkabel, u allen zeker wel bekend, is het eenvoudig om een servo op grotere afstand te monteren als het niet anders kan.



In de scheepsmodelbouw (heb ik ook nog een paar jaartjes aan gedaan) wordt heel veel gebruik gemaakt van servo-verlengkabels.
Ook de zgn bowdenkabels worden daar vaak gebruikt om roer e.d. aan te sturen.
Zelf heb ik veel gebruik gemaakt van messing tandwielen om de roeruitslag mee te vergroten dan wel te verkleinen, net naar gelang het model dat nodig had.
Ik praat dan wel over schaalmodellen en niet over raceboten.
Ook het aansturen van radar, schijnwerpers, sleepbaken, roer in stuurhuis werden meestal dmv tandwielen aangedreven. Vaak hoorde ik het verhaal dat er dan storing zou ontstaan omdat het messing op messing was maar ik heb daar zelf nooit geen last van gehad en heb heel veel parcoursen gevaren waarvan de meeste in Nederland maar ook enkele in Belgi? en Duitsland.
Ben wel nooit kampioen geworden maar heb wel diverse prijzen gewonnen met de stoomsleper Minerva en de zeesleper Smit Enterprice welke inmiddels al een tijdje in het sleepvaartmuseum te Maassluis staat.
Als je alles goed afsteld, eventueel de tandkast vol met lagervet stoppen dan heb je een krachtige overbrenging met een vertraging die jezelf kan bepalenm en geen last van storing.
In de Smit Enterprice stond binnendeks een lier welke werd aangedreven door een heel eenvoudige electromotor maar wel met een enorme vertragingskast, daar sleepte ik een rubberboot mee voort met 2 kinderen en kon de lier vieren en binnen halen, moest dan bij het  binnen halen wel het schip volle kracht vooruit geven anders ging die achteruit.  :D

Bowdenkabels over een afstand van meer dan 50cm wilde nog weleens knikken als ze niet goed waren geborgd.

Beetje off-topic maar wel info uit ervaring.

Nu maar weer on-topic. ::)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Riny

  • Gast
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #61 Gepost op: 8 juli 2011, 14:20:24 »
Toch nog even een kleine aanvulling over de voedingskabels verlengen van servo's.

Ik heb inmiddels, op voorhand, servo- kabel aangeschaft met de JR male en female pluggen (onderdelen).
Hiermee kan ik zelf de verlengkabels maken en laten wij eerlijk zijn, de kant en klare verlengkabels geven ze ook niet cadeau.
Dus als er het een en ander verlengt moet worden is, zelf kabels maken, afhankelijk van de hoeveelheid altijd goedkoper.

Een tweede optie is, de bestaande servo- kabel doorknippen en alleen met verlengkabel te solderen m.b.v. krimpkous de soldeerplaatsen isoleren en klaar is het servo- boerke.

Hier kan men de losse kabel, als ook de pluggen, bekomen.
Op de site staat het een beetje krom omschreven p/meter, maar men kan ook per 5 meter, of meer, aan een stuk bestellen.
Dit zijn zeer correcte mannen en leveren, buitenom vakanties, gegarandeerd binnen 24 uur.

Zelf heb ik wat kant en klare verlengkabels (60 Cm) liggen om te experimenteren want de kabels aan de servo's zijn altijd te kort als je het een en ander uit wilt testen op de werktafel.


Stafmarklin

  • Gast
Re: Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #62 Gepost op: 15 september 2016, 13:21:44 »
Ik vind hier nog een mooi topic uit de "oude" doos van onze vriend Riny. Hoe ik hier verzeild ben?  Ik vraag mij af tot welke draadlengte ik zou kunnen gaan tussen een wissel en een  Esu servodecoder 51822. Ik wil namelijk al mijn decoders centraliseren, aan de voorzijde van mijn baan. Mijn servodecoders geef ik een aparte voeding.   

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #63 Gepost op: 15 september 2016, 14:35:53 »
Ik heb geen ervaring met de ESU servodecoder, maar algemeen geldt dat zo'n anderhalve meter een veilige maximale lengte is. Als je de servokabeltjes uit de buurt van andere kabels en geleiders houdt, moet drie meter haalbaar zijn. Maar dan moet je waarschijnlijk wel ontstoorspullen gebruiken zoals ferrietkernen om de kabel. Een weerstandje bij de servo tussen de plus en signaal wil ook vaak helpen.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Stafmarklin

  • Gast
Re: Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #64 Gepost op: 15 september 2016, 15:21:31 »
Bedankt @Dirk T, dan is het misschien toch beter dat ik die in de buurt van mijn wissels plaats.