Auteur Topic: DR 4018 PROGRAMMEREN  (gelezen 1167 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline teuntje

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 6
DR 4018 PROGRAMMEREN
« Gepost op: 5 december 2022, 15:26:44 »
Beste Leden wat doe ik verkeerd.
 ik word er echt gek van. Ik heb de Ecos, ik ben bezig met Rocrail om 3 wissels in te voeren. begin met adres 1 poort 1 druk op de rode knop en schakel 1x op en neer op het wissel icoontje in Rocrail. wissel schakelt dan prima. maar de 2 andere ( wissel 2 op poort 3 en wissel 3 op poort 5 schakelen niet. selecteer vervolgens wissel 2 om te programmeren, weer rode knop en icoontje 2, doet het dan prima maar nu doet wissel 1 niets meer en 3 ook nog steeds niet. Ik hoop dat er iemand is die  het mij simpel kunt uitleggen want op diverse forums krijg je verhalen te horen , die denken allemaal dat je ICT er bent, hoor graag Teuntje  ;D

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: DR 4018 Programmeren
« Reactie #1 Gepost op: 5 december 2022, 18:53:12 »
Je spreekt over poorten. Bedoel je daarmee de "Out" aansluitingen?

Zo ja, waarom heb je wissel 2 op poort 3, en wissel 3 op poort 5? Dat mag natuurlijk, maar het geeft wel gauw verwarring. Want als Out1 adres 1 krijgt, dan krijgt wissel 2 adres 3 en wissel 3 krijgt adres 5. Die adressen moeten overigens in Rocrail ook kloppen. Heb je dat laatste gecontroleerd?

Heb je de DR 4018 zo uit de doos, of heb je ook CV's geprogrammeerd? In het laatste geval moet de DR 4018 eerst resetten of op Preset 0 instellen.

Komt hij wel zo uit de doos, dan zijn de volgende programmeerstappen aan de orde:

1. Druk op de programmeerknop van de DR 4018. De programmeer LED geeft rood licht.
2. Bedien wissel 1 in Rocrail.  De programmeer LED dooft.

Dat is alles. Het adres dat je gebruikt hebt om wissel 1 te programmeren is nu het adres van Out 1.
Als dat adres bijvoorbeeld ook 1 is, dan krijg je de volgende adressen:

Out 1 heeft adres 1
Out 2 heeft adres 2
Out 3 heeft adres 3
Out 4 heeft adres 4
Out 5 heeft adres 5
Out 6 heeft adres 6
Out 7 heeft adres 7
Out 8 heeft adres 8

Je kunt het adres van Out 2 t/m Out 8 niet direct programmeren. Je programmeert alléén het adres van Out 1. De adressen van Out 2 t/m Out 8 zijn dan telkens eentje hoger dan het adres van Out 1
Als je de programmeerknop op de DR 4018 indrukt, moet je daarna dus altijd het eerste wissel van die DR 4018 bedienen. Doe je wat anders, dan kom je er niet meer uit en moet je opnieuw Out 1 programmeren.

Mijn advies: sluit wissel 1 aan op Out 1, wissel 2 op Out 2 en wissel 3 op Out 3. Zorg dat ze in Rocrail ook de juiste adressen hebben (bijvoorbeeld 1, 2 en 3  of  11, 12 en 13, of ...)
Programmeer dan wissel 1 opnieuw zoals hierboven beschreven.

Succes!

Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline teuntje

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 6
Re: DR 4018 PROGRAMMEREN
« Reactie #2 Gepost op: 5 december 2022, 19:29:05 »
Beste Dirk, ik heb het idee dat ik helemaal verkeerd bezig ben.ik heb mijn fleischmann wissel aangesloten als volgt op de dr 4018 zit geel op nr 3 zwart in het midden en bruin op 4 en heb daarom het adres nr 3 gebruikt,  vervolgens op de rode knop gedrukt en het icoontje in Rocrail laten schakelen,  dat werkt dan , vervolgens ( bij mij wissel 3) geel aangesloten op 5 zwart weer in het midden en bruin op 6 en daarom poort 5 als adres gebruikt. En toen de rode knop ingedrukt etc

Offline teuntje

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 6
Re: DR 4018 PROGRAMMEREN
« Reactie #3 Gepost op: 5 december 2022, 19:53:09 »
Als ik in de tabellen ,wissels testen, werken ze alle 3 prima, dus ga ik er vanuit dat alles werkt, en dat het in de adressering de fout zit.maar ik zal het wel mis hebben
Ga digitaal rijden zeiden ze tegen me, veel spulletjes aangeschaft, maar krijg steeds meer spijt.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: DR 4018 Programmeren
« Reactie #4 Gepost op: 5 december 2022, 19:57:20 »
Okay. Hoe sluit je ze aan:

Out 1 klem 1 = Wissel 1 gele draad (of lichtbruine draad)
Out 1 klem C = Wissel 1 zwarte draad
Out 1 klem 2 = Wissel 1 bruine draad

Out 2 klem 3 = Wissel 2 gele draad (of lichtbruine draad)
Out 2 klem C = Wissel 2 zwarte draad
Out 2 klem 4 = Wissel 2 bruine draad

Out 3 klem 5 = Wissel 3 gele draad (of lichtbruine draad)
Out 3 klem C = Wissel 3 zwarte draad
Out 3 klem 6 = Wissel 3 bruine draad

Programmeer nu alleen wissel 1 met de programmeerknop op de DR 4018. Als wissel 1 dan adres 1 krijgt, komt automatisch wissel 2 op adres 2 en wissel 3 op adres 3. (Als de decoder voor het overige tenminste op fabrieksinstellingen is blijven staan.)

En laat je niet gek maken, rustig ademhalen en je komt er wel!
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.